Petitbeurreke on Wheels ... de eerste 1000km

Trip Start Jan 02, 2012

Flag of United Arab Emirates  ,
Friday, March 2, 2012

En ja ik heb nu ook wat gewone foto's genomen van de auto na dat grapje van een paar weken geleden. En deze hier is dan nog valsgespeeld want gewoon gedownload, maar vond ik wel toepasselijk zo met die dromedarissen.

Het was eigenlijk wel een vreemde gewaarwording, daar stond ik dan met die nieuwe auto. Nog wat onwennig want het is toch een groot ding waarvan je de handeling nog niet in de vingers hebt en de afmetingen nog niet kan inschatten.Meer nog omdat mijn 5 vorige auto's telkens hetzelfde model was die ik zelfs met mijn ogen dicht kon parkeren. En dan ook een automatic, da's ook altijd even wennen en mijn linkervoet angstvallig weghoudend van enige actie daarbeneden, anders gaat het mis.

En hoe moet ik nu eigenlijk naar huis rijden van hieruit? Ik ben immers altijd met de metro naar hier gekomen. En de wegen in Dubai liggen er nogal 'speciaal' bij. Het is namelijk niet omdat je een gebouw kan ZIEN, je er ook zomaar naartoe kan rijden zoals je dat bij ons zou doen. Zo vertelde een collega me dat hij 4 uur had rondgereden rondom de Ikea vooraleer hij er binnen geraakt was (dat zal wel wat overdreven zijn maar allez :-). Ook Vincent had me er al voor gewaarschuwd, dat als je hier een afrit mist dat je dan makkelijk een half uur kwijt bent voor je weer terug bent waar je wilde zijn.

En inderdaad ik had aan sommige taxi-ritten ook al vastgesteld dat sommige kruispunten gewoon onnozel aangelegd zijn en je dwingen om blokje rond te rijden om iets verder in dezelfde straat te geraken. Qua afritten heb ik nu begrepen dat als je ergens de keuze krijgt tussen 2 richtingen met een hele rits borden en pijlen (die je nooit op tijd allemaal gelezen krijgt tegen 100km/uur), dat je dan best de andere richting kiest dan degene die je uitmoet. Dus ik wil zeggen als je weet dat je bestemming bijvoorbeeld ergens in het westen moet liggen, je de spltising richting oosten moet kiezen die dan iets verder steevast naar het westen afbuigt, en dan onder of over de afrit naar het westen gaat die dan op zijn beurt weer naar het oosten afbuigt. Ik heb in mijn eerste 1000km nog geen plek gevonden waar het anders is.

Er is hier blijkbaar ook een soort van tol-systeem op die grote Sjeik Zayed road. Ik had die tolbruggen al wel es gezien in een taxi en met de hulp van internet was ik er dus gelukkig reeds ietwat op voorbereid. Je kan zo'n 'Salik'-tag kopen in benzinestations en dan moet je eerst registreren en wordt er een account aangemaakt die je bij tijd en stond moet bijladen. Het tolsysteem is bij mijn weten enkel op die drukke highway doorheen Dubai. Toen ik dan aan de garage vertrok heb ik dat ineens in orde gebracht want ik moest waarschijnlijk over die Sjeik Zayed naar huis. Ook de benzinetank volgegooid, of liever laten volgooien want ja hier wordt je nog bediend he en dat zal wel aangenaam zijn in de zomer denk ik. Dat viel reuze mee, zo'n 20eur voor 60-70L benzine. Nu hoop  ik alleen maar dat ik niet elke week moet gaan tanken, want energie-zuinigheid  is hier (nog) geen prioriteit.

En ja het lijkt me wel een tof machien te zijn. Enn 'full option' dus ja heel compleet uitgerust, met (bijna) alles wat je maar kan willen zoals oa: bluetooth handsfree-kit, USB-aansluiting voor muziek, gps, verwarmde zetels (ja dat hebben we hier vooral nodig), maar die van de chauffeur is ook GEKOELD :-), xenon koplampen, degelijke airco ook achterin, gordijn-airbags, open dak, 2 extra zitplaaten achterin (dus 7 in totaal), achterzetels allemaal neerklapbaar, 4WD met mogeljkheid tot differentieel-blokkering, elektrisch verstelbare zetels, stuur en buitenspiegels met geheugen, achteruitrij-camera, key-less entry/drive (da's zo instappen en starten met de autosleutels in de zak van uw vest) en ja in leer natuurlijk. Tzal allemaal wel niet de kwaliteit van mercedes zijn maar ja, voor diene prijs kan dat ook niet he.

Ik heb ook de ruiten wat extra laten tinten, scheelt misschien wel weer een paar graden in de zomer. Donkerder dan dees mag niet voor expats :-)

UPDATE:
De eerste 1000km staan nu op de teller en ik ben nog steeds een tevreden gebruiker van mijn  KIA MOHAVE 3.7L. Ik ben beginnen aan een toch ietwat schokkend verbruik van 18L/100km, maar ben nu ondertussen mooi geevolueerd naar 11,8L/100km wat me redelijk lijkt voor zo'n beest.

Verleden weekend heeft Nancy nu ook even kennis gemaakt met het verkeer hier. Voorlopig enkel nog als passagier maar ook dat vond ze toch al wel de moeite en meer dan voldoende voor nu. Op internet lees je soms straffe verhalen over het verkeer maar ik vind dat het nog wel meevalt. Het meest opvallende is misschien dat er op de Sjeik Zayed Road zo'n beetje overal gereden wordt in plaats van mooi rechs te houden. Nu moet ik zeggen dat dat eigenlijk wel gemakkelijk is, je rijdt gewoon waar er plaats is en soms is dat rechts, soms links of er tussenin, maakt allemaal niet uit. En is ergens ook wel wat begrijpelijk want die weg is tenslotte 6-7 stroken breed en telkens helemaal naar links uitwijken om in te halen lijkt me ook niet zo veilig als je dan een stuk verderop weer helemaal naar rechts moet voor de afrit. Het enige waar je dus wel op moet letten is dat als je naar rechts van strook veranderd, er niemand je net aan 't inhalen is aan die kant. Maar de mensen zijn hier precies redelijk 'honkvast', dus als ze links rijden dan blijven ze daar rijden en kan je gerust rechts voorbij. Richtingaanwijzers worden hier ook maar uitzonderlijk gebruikt blijkbaar  (ik vermoed enkel nog door de nieuwelingen) wat soms wel lastig of gevaarlijk is en wat me ook wel stoort is dat vaak auto's zich er nog net voor je neus tussengooien waardoor je dan in de remmen moet springen.

Je moet wel even klimmen bij het instappen maar dat geeft een goed zicht
in het verkeer en rijdt wel prettig. Ook grolt die V6 motor zo mooi als
je zo es op zijn staart duwt (en hop weer een paar liters weg en weer
wat ijs gesmolten aan de polen, dus das wel minder).

En in de stijl van 'Where's Wally': als je goed kijkt kan je mijn auto op de parking zien staan hier op de foto links. De eerste die hem ziet staan trakteer ik op een cappuccino hier aan 't water in de Marina! (of een pint in Belgian Beer Cafe mag ook).   Achterin zie je ook de Burj Al Arab staan.

Ik wist het, al de rest is Parking.