School visit

Trip Start Jan 02, 2012

Flag of United Arab Emirates  ,
Friday, February 3, 2012

Een geschikte school vinden voor de kids is misschien nog wel een van de zaken die ons het meeste bezighoudt. Iedereen zegt wel, "och de kinderen gaan zich zo snel aanpassen" maar je bent er toch echt mee bezig. De school is een belangrijk onderdeel van de kids hun leven hier, dus dat moet goed zijn.

Hoe beginnen we in godsnaam aan onze zoektocht? Op internet hebben we een lijst gevonden met alle scholen en hun jaarlijkse 'rating' door de overheid, dat is al een goed beginpunt. De jaarlijkse prijzen lopen toch ook wel sterk uiteen, buiten het feit dat ze allemaal gewoon duur zijn in vergelijking met bij ons.  En de ligging moet natuurlijk ook haalbaar zijn tov onze woonst en het werk. Dat is al een eerste probleem want ja, waar zullen we gaan wonen? Dat is iets dat we pas binnen een paar maanden zullen weten, maar zo lang kunnen we niet wachten met de school want dan is er geen plaats meer. Er is namelijk sprake van serieuze wachtlijsten in bepaalde scholen. Een ander belangrijk aspect voor ons is de mogelijkheid om bijkomende taal-ondersteuning voor engels te kunnen krijgen, toch zeker het eerste jaar. En nog een belangrijk aspect is het 'curriculum', dat is de algemene setup van de lessen zal ik maar zeggen. Dus bijvoorbeeld hoeveel jaar lagere de school is, hoeveel jaren middelbaar enz. Maar ook de waarden die ze de kinderen willen aanbrengen. Zo zijn er dus verschillende curriculums: british, american, hindi, french, international, ... Ja een belgisch bestaat er natuurlijk niet, maar qua flexibiliteit  zijn we geneigd om naar international te gaan. Dat bestaat dan meestal ook in andere landen waardoor dit schoolsysteem echt op expats is afgestemd die regelmatig van land naar land reizen, maar waarmee de kids dus telkens weer in hetzelfde systeem terecht komen en verder kunnen gaan, waar ze in het vorige land gestopt zijn. We vinden ook dat die scholen er niet van uit gaan dat de kinderen native english speakers zijn.

Nu zijn er in Dubai al gauw een 70-tal scholen en op basis van de algemene rating hadden we een lijstje gemaakt van een tiental scholen. Na toepassing van alle bovenstaande criteria kwamen we eigenlijk wonderbaarlijk snel op slechts een paar scholen. Er was er dan eentje waar slechts plaats was voor Tine en niet voor Julie dus die viel ook al af, een andere was echt extreem duur en nog andere waren qua ligging toch ook wat moeilijk. Het systeem is hier ook zo dat de meeste scholen bij inschrijving al een eerste admittance fee vragen, en die is 'non-refundable'. Je krijgt ze dus niet terug als je later van gedacht zou veranderen of indien je op de wachtlijst staat en er uiteindelijk toch geen plaats is. Het verhaal circuleert op internet dat je best in verschillende scholen inschrijft om dan hopelijk toch ergens een plaats te vinden. Nu met die admittance fee is dat al een eerste financiele aderlating, en ook een boel papierwerk. We ontdekten ook dat sommige scholen een andere werkwijze toepassen qua leeftijd-schooljaar, zo zou Tine (geboren in oktober) bijvoorbeeld terug in t vierde jaar terecht komen. Dat was voor mij een absolute no-go, dus hop weer een school weg van de lijst.

En zo zijn we dan bij Greenfield Community School terecht gekomen. Nancy heeft dan het online formuliier aangevuld en we hebben al een eerste lading documenten doorgemaild (rapport, paspoort, inentingen, foto's), en ja ook de admittance fee betaald natuurlijk. Volgende stap was dan een bezoek, en dat was dan verleden donderdag.

Vooraleer we er waren een rit door de middle of nowhere, ja dit is echt een regio waar ik nog niet ben geweest, maar we schatten dat we op ong 20 minuten van hier zullen gaan wonen dus moet wel kunnen. Dit voelt echt anders aan dan ons kleine gemeenteschooltje. Veel ruimer en het doet me denken aan een amerikaanse school, met vele verschillende gebouwen en daartussen dan sportvelden, een soort van kleine campus.

We hebben dan een toer gedaan door de verschillende gebouwen waar Tine en Julie hun klasjes  zouden zijn en de andere lokalen zoals bib, knutsellokaal, computerklas. Verder ook wel wat sportfaciliteiten waarvan ze na schooltijd kunnen gebruik maken. Ik vemoed dat zwemmen en tennis grote kanshebbers zijn.

Wel tof om te zien zo een ganse klas in hetzelfde uniform, en ze krijgen hier al al franse les vanaf het eerste leerjaar. We kwamen voorbij een eerste of een tweede jaar waar ze met z'n allen op een groot tapijt (al dan niet oostersch of west-vlaams) op een interactieve manier en met behulp van een digitaal schoolbord frans aan 't leren waren. Leek er wel plezant aan toe te gaan.

Heb maar ineens een afspraak gemaakt voor hun 'test' als iedereen hier is tijdens de paasvakantie. Is een cognitieve test op de computer, hopelijk niet te veel taalkennis voor nodig :-S

Dus ja, al bij al denk ik dat deze school wel OK is. Ik heb er natuurlijk maar eentje gezien maar ik vond het wel een aangename sfeer. En er is ook een schoolbus die de omringende woonwijken aandoet dus da's misschien ook handig, weet nog niet of we daarvan gebruik gaan maken maar is wel goed om weten. En voor de kids die bijkomende activiteiten doen op school rijden er nog wat extra bussen, dus misschien is het wat minder over en weer gerij dan in Belgie.

David on

I'm sooooo convinced. :-) Nu de rest nog ...