Miljaar, das hier QWERTY!

Trip Start Jan 02, 2012

Flag of United Arab Emirates  ,
Thursday, January 5, 2012

Hierbij mijn eerste indrukken na een paar dagen in Dubai. 't Was uiteindelijk rond 5u 's morgens voor ik in mijn hotel aangekomen was. Wel wat vertraging met vliegtuig, visa ophalen (dat lag gelukkig echt klaar), dan toch nog wat tijd aan de douane (met zelfs een iris-scan) en dan half uurke taxi.

Ik merk wel dat het hotel wat afgelegen ligt, en ook niet direct aan de metro wat het lastig maakt om es rap ergens naar toe te gaan. En daar in de directe buurt is precies ook niks te zien, gelukkig wel een kleine supermarkt die een  verbazingwekkend groot aanbod heeft, vooral veel zaken die ze bij ons ook hebben. Dat voelt fijn aan.

IBM is gelegen in een bedrijvenpark "Internet City", een uitzonderlijk mooi bedrijvenpark zou ik zeggen. Tussen de gebouwen in is er een soort van lagune gemaakt en het fijne is dat er binnen IBM geen coffee-bar is (enkel zone pot Nescafe) en dat we dus wel naar buiten moeten. Dat is dus telkens wel een echte 'break', maar je doet dat dan ook maar 1 keer per dag. 't Zijn ook van die grote cups koffie en daar heb ik al gauw een uurke plezier van. En dan soms gaan we daar ook rap iets eten voor de lunch, 't zal waarschijnlijk ook wel enkel in de winter zijn (klinkt toch wel vreemd he).

Heb dan ook de metro es geprobeerd om terug naar hotel te gaan in plaats van telkens per taxi. Een goed systeem, splinternieuw, kraakproper en goedkoop. De halte ligt wel 20 minuten stappen van mijn hotel waarvan dan 10 minuten doorheen een shopping mall "Ibn Battuta". Wel mooi met een paar verschillende zones erin (Tunesie, Perzie, China). Zolang het niet te warm is vormt dat stappen geen probleem, in de zomer zullen die 10 minuten buiten lopen dus niet haalbaar zijn.

De delen van de stad die ik al gezien heb zijn gewoon indrukwekkend.
Vooral die flatgebouwen zijn onwaarschijnlijk mooi. Als je er daar zo
eentje in Brussel zou zetten zou iedereen ernaar opkijken, en hier staan
er zo wel 100. Straf.

Heb de indruk dat die emirati's hier in Dubai een mooi evenwicht gecreeerd hebben tussen de islamitische en de westerse waarden. Een mooi compromis dat het voor beide culturen leefbaar maakt. Ook op kantoor is dat zo'n mengelmoes van culturen, en dat zie je dan ook aan de klederdracht, vooral dan van de vrouwen. Soms eerder westers, andere moslim met hoofddoek en weer andere zo wat indisch met felle kleuren. Werken allemaal samen, indrukwekkend eigenlijk ...

Dus al bij al, een aangename start in een totaal onbekend land, het grootste probleem op dit moment is dat qwerty-klavier hier.