Over noorse koterij, Google & aardverschuivingen

Trip Start Aug 13, 2010
Trip End Aug 29, 2010

Flag of Norway  , Sogn og Fjordane,
Tuesday, August 24, 2010

Wegens aanhoudende regen toch wel weer wat tijd binnen doorgebracht. Maar tijdens een korte wandeling in ons gehucht ook wel weer leuke dingen tegengekomen, je hoeft dus echt geen 5 uur in de auto te zitten om iets leuks te ontdekken.

De nacht was ook al iets korter dan anders want de kids hadden een "kamp" gebouwd waar we dan met z'n vieren in konden slapen. Nu ja slapen, Nancy is nog voor middernacht terug naar haar bed verhuist, ik ben dan rond 3h vannacht toch ook uit het kamp geslopen.

Ik had al enkele keren op Google Earth (prachtige tool, moet je zeker installeren als je dat nog niet gedaan hebt) de optie "geactiveerd" om zo stap per stap door een bepaalde weg te "rijden". Je kan dan op een interactieve manier een bepaalde weg/stad verkennen met echte beelden. Nu vraag je je af of die gasten nu werkelijk de ganse wereld afrijden om dat allemaal in kaart te brengen (om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid storage je nodig hebt om dat allemaal online te zetten). Wel ik kan je bevestigen dat die dus echt tot in het kleinste gat komen zien. Onderstaande foto toont een (Zweedse) Google auto die ons kruiste tijdens ons wandelingske vandaag. Bovenop zie je een constructie met camera-toestanden (als je inzoomt op de foto zie je 2 Google logo's op de rechterdeur). De kans dat een mens die tegenkomt en dan nog uitgerekend hier in the middle of nowhere is werkelijk ongelofelijk klein (tijd om nog eens met de lotto te spelen misschien?). We hebben gezwaaid naar de camera dus in principe staan wij dus met z'n vieren binnenkort op Google Earth, ik ga 't in het oog houden.

Daarbij aansluitend kan ik ook met enige fierheid melden dat wanneer je in Google zoekt op "Arnafjord", onze travelblog opkomt in positie 2 en 3! Prachtig gewoon.

Dan een paar 100 meter verder staat een klein huisje (in hout natuurlijk, zoals alles hier). Redelijk nieuwe blokhut met groen dak. Er staan een paar bordjes met teksten (alles in 't Noors zoals gewoonlijk hier in Noorwegen, weinig aandacht voor buitenlandse toeristen of gewoon meer binnenlandse toeristen misschien?).  Blijkt nu dat hier in 1811 de grootste aardverschuiving plaatsvond van Noorwegen met zelfs 45 doden. De hut is hier opgericht als een monument en ter herdenking van de slachtoffers.

Buiten zulke nieuwe huisjes staan er hier ook veel oude hutten. Maar die passen hier wonderwel zeer goed in de omgeving. In belgie zou de buurman al gauw komen vragen om die "koterij" zonder vergunning af te breken, maar hier is dat dan weer charmant. Misschien omdat de natuur zelf ook veel ruwer is dan bij ons?
Oordeel zelf maar

Paardje verderop, met alweer velden met vruchten: reuzegrote frambozen (lekker!), aardbeien, appels en krieken.