Even rust

Trip Start Aug 13, 2010
Trip End Aug 29, 2010

Flag of Norway  , Sogn og Fjordane,
Sunday, August 15, 2010

Na al die kilometers in de auto, vandaag even tot rust komen. Opgestaan met wat lage bewolking die aan de bergen blijft hangen, maar die lost al snel op. Mooi zo.

Niet echt iets gepland, dan maar even naar Vik gereden voor een wandelkaart voor een grote lokale wandeling op dinsdag, en ook op zoek naar een supermarkt (alles zou daar dicht zijn vandaag?).

Vik is naar mijn vermoeden zowat een typisch klein Noors dorpje. Mooie huisjes maar toch al zowat alles wat je nodig hebt, zelfs een paar boetiekjes. Ook een echte attractie met een zeer typische "stavkyrke". Dateert ongeveer van het jaar 1050 en is helemaal in hout opgetrokken. Ook een zeer specifieke bouw en afwerking, je kan je er zo de vikingen al zien rondlopen. Wel es leuk om te zien en er staan er nog maar een paar in heel Noorwegen.

Vanuit Vik toch nog maar even doorgereden naar Vangsnes, is tenslotte maar 10km. Hier is eigenlijk gewoon niks te zien, dit is de plaats van waar de ferry vertrekt naar de overkant van de fjord - Balestrand en de gletsjer (we twijfelen nog of we die uitstap gaan doen volgende week).

Daarna terug naar ons huisje wat aan het water blijven hangen. Beetje zonnen, zwemmen (jaja, ik schat dat het water zowat 18 zal zijn), en vissen (*). Kan dus echt wel warm zijn hier in Noorwegen. Tine heeft ook al een Duits vriendinnetje van het huisje naast ons, ze leert haar eerste woorden in 't Duits (schwimmen).

Sinds ons vertrek hebben we dus altijd al mooi weer gehad. Ook op de ferry was het zonnig en 20-25C. Daarnet wel even op web gekeken, we krijgen nog 2 dagen redelijk weer, maar daarna zeker 1 week regen ??? AAAAAAAAAAAAARGGHHHH
Wordt ik nu wel wat triest van, zo'n uitstappen in de wolken dan zie je gewoon niks van het landschap. Zou jammer zijn maar ja, we zullen wel zien als het zover is, voorlopig dus nog: MOOI WEER VANDAAG.

In "onze" baai heeft Nancy al sinds onze aankomst vele sightings gedaan van grote vissen in het water, zo'n beetje la Nessie in Schotland. En na een paar keren moet ik toegeven dat er inderdaad iets zwemt en dan met z'n rugvin boven komt zwemmen (**). Na wat opzoekwerk komen we tot de conclusie dat het bruinvissen zijn (familie van de dolfijnen, 1m60 groot).

(*) PS van Nancy: "de vissen springen hier zowat in mijn pan, maar jij er een vangen da's iets anders"

(**) PS van Tine: "jaja; dat zijn zeker dolfijnen, ik heb zijn snoetje gezien"