WOW, de ferry

Trip Start Aug 13, 2010
Trip End Aug 29, 2010

Flag of Germany  , Schleswig-Holstein,
Friday, August 13, 2010

Zo, ingescheept op de ferry, redelijk ordelijk verlopen. Duurt natuurlijk wel even vooraleer die 500 auto's netjes in de buik van de boot staan. Daarna recht naar onze kajuit de handbagage droppen voor de nacht.

Al snel hadden we begrepen dat we maar best zo snel mogelijk een plaatsje moesten bemachtigen in de zogenaamde "observatory lounge" (klinkt sjiek hé (en dat is ie ook :-) ). Daar met een drankje en onder begeleiding van live pianomuziek genieten van het vertrek uit de haven. Need I say more?

Indrukwekkend ... is dit alles voor ons, arme stervelingen die nog nooit een cruise hebben gedaan. In totaal 13 verdiepingen met onderaan de technische toestanden en de dekken voor de auto's. Vanaf dek 6 begint het leuk te worden, restaurants, winkelgalerij, kids club, theaterzaal, discoteek, beauty salon, zwembad en natuurlijk ook nog de kajuiten. We voelen ons zo'n beetje te gast in "love boat".

Eten is een ietwat ander verhaal, Noorwegen is duur en tja op zo'n boot, wat dacht je. Ook met de kids niet echt aangewezen om daar aan de tafel van de kapitein te gaan zitten dus maar gauw een hap gedaan in de lokale Quick aan boord.

Op de valreep toch nog even kunnen genieten van een koffie "to go" (jaja die Noren spreken allemaal goed engels) op het dek achteraan en daarmee hebben we echt wel het onderste uit de kan gehaald bij ons Julie - tijd voor bed!

De volgende ochtend fris en monter weer op. Nu ja, je voelt toch continu een kleine trilling van de motoren op zo'n boot en in een vreemd bed slapen we altijd wat minder goed. Maar dat is zeker niet te wijten een de kajuit, die is mooi en goed uitgerust. Voor ons Tine hebben we zelfs na even zoeken het 4e bed gevonden - zat verstopt in het plafond maar, knap gedaan, is echt een volwaardig bed - moeten we es overwegen voor in onze logeerkamer.

Het ontbijt had ik gelukkig bijgeboekt en dus mochten we in dat mooie restaurant van het ontbijtbuffet gaan genieten. Zelfs een tafeltje helemaal aan het raam, vlak aan de achtersteven, mmm.

Na dat lekker en lang ontbijt was het tijd om kamer op te ruimen. Tegelijkertijd genieten van de binnenvaart in de Oslo-fjord, jammer wel van de lage bewolking. Een kwartiertje voor het aanmeren werden we dan verzocht om plaats te nemen in de auto. Uitrijden heeft wel wat geduurd, toch wel een half uur voor we dan eindelijk op weg waren vanuit Oslo. Na dat lange wachten bleek dat het dan grotendeels aan de douane te wijten was (Noorwegen is dus duidelijk geen deel van de EU).

Nu zware trip tegemoet, 500km over kleine wegen ...