Grijze start

Trip Start Aug 28, 2011
Trip End Sep 18, 2011

Flag of Canada  , Alberta,
Monday, September 12, 2011

Vandaag dus uitgeslapen en dat heeft goed gedaan, maar om 7u30 werd ik toch weeral wakker van de koude neus, de ramen van de RV zij duidelijk gene thermophan. Als ik naar buiten kijk, ben ik ook blij dat ik blijven liggen ben: een grijs wolkendek. Ik maak een lekkere warme kop koffie en mijn ontbijt klaar en rond 8u kan ik dan vertrekken.
Ik ben de camping nog niet af of ik zie een troep Canadeze ganzen waggelen, en een beetje verder drie vrouwen hertjes. Ik neem vandaag terug de Icefields Parkway helemaal tot in Lake Louise en stop wanneer ik zin heb. De eerste stop zijn de Athabasca watervallen, een must-stop voor alle toeristen bussen op weg naar de Gletsjer, ja rust moet je daar niet zoeken. De watervallen zijn wel indrukwekkend, een brede rivier moet daar door een koker van een goede 10 meter breed wurmen, dus dat is wel indrukwekkend. Ik neem een toeristen snapshot en ben weg.
Ik beslis te stoppen bij Beauty Creek, dit is een riviertje dat ook een canyon heeft gevormd, maar uiterst onbekend; dat betekent ook rust: tijdens de volledige wandeling heen en terug, met ettelijke fotostops, van een goede 2 uur, kom ik 1 koppel tegen. Al de rest hebben ongelijk, dit is nog een ongerepte canyon; zonder afrastering of bruggen er komt nergens een mensenhand aan te pas hier. Dat maakt ze er alleen maar mooier op, en dat is ze ook. Ik geniet met volle teugen van heel de canyon, ondertussen is de zon er ook doorgekomen en begint alles op te warmen, want dat was nodig.
Terug aangekomen bij de RV is de lucht helemaal opengetrokken, dat is nogal een verschil van zicht nu zie je de bergen.  De kleurenpracht langs de weg is ook wonderbaarlijk, de herfst begint duidelijk zijn intrede te doen op deze hoogte. Ik kan het niet laten om hiervan een foto of twee/drie te nemen; om dan de weg verder te zetten.
Volgende stop: Peyto Lake, de vorige keer dat ik hier was, was ik niet content van de foto die dat had opgeleverd. Ik wist van de Bow Summit wandeling af, die in feite ook start daar aan de parking. Er staat niets van aangegeven, ik heb het met de gids van Lonely Planet moeten doen om hem te vinden. Dit is een lange klim, maar geleidelijk aan in het begin, maar ik ging maar verder en verder weg van Peyto lake en kreeg het maar niet te zien, dat was een verkeerd gedacht dus van mij. Maar ik wist wel dat je Bow Lake kon zien van op het einde, dus heb ik maar doorgezet. En inderdaad de volhouder wint: een pracht uitzicht op Bow Lake en heel de Bow vallei. Na de obligatoire panorama (ik kan me zelf niet tegenhouden), begin ik dan aan de terugweg. Op deze terugweg wordt ik dan nog eens getrakteerd met de verschijning van een marmot, deze marmotten zijn duidelijk niet zo schichtig als in de Alpen.
Tijdens het teruggaan krijg ik toch een glimps te zien van Peyto Lake, ik merk dat er nog paadjes links van mij naar boven gaan, ik zal dat maar eens proberen zeker, en ja hoor dat is de plaats om Peyto Lake te fotograferen, wat ik ook doe. Hierna neem ik de steile afdaling naar beneden in plaats van de lange (dit had feitelijk een perfect mtb ritje kunnen zijn).
Hierna zet ik koers naar Lake Louise, hoe dichter ik kom hoe meer ik de lucht in het oog krijg rond Lake Louise, daar hangt een soort oranje mist die uit de bergen komt daar, raar, mijn enige verklaring kan zijn: een bosbrand daar ergens. In Lake Louise Village doe ik eerst inkopen en ga dan naar de camping, totdat ik zie dat er een file staat van 500m en het niet vooruit gaat, hier blijf ik niet in staan, dan ga ik wel naar Mosquito Creek 30-tal kilometer terug op de Icefields Parkway, dus morgen weer geen Lake Louise, toch niet als ochtendsessie, want dat is op zijn minst 30 min rijden.
Ik zal dit ooit wel nog eens doen en dan zal ik afrekenen met Lake Louise voor goed en altijd.Aangekomen op Mosquito Creek en geregistreerd, maak ik avondeten maak zoals de cowboy's: bruine bonen in tomatensaus maar dan met een veggieburger ipv spek :) Ik kan dan nog profiteren van het redelijk warme weer en de foto's van de afgelopen 2 dagen kort doorlopen en de verslagen uittypen, met twee tussenstops om het stervende licht te fotograferen.
Morgen nogmaals een vroeg ochtend moment en misschien even langs Lake Louise en/of Lake Moraine, voordat ik naar het westen terugtrek en langzamerhand terug richting Vancouver ga.