Surfin' in Arica

Trip End Apr 08, 2010

Surf House Hostel

Flag of Chile  ,
Saturday, December 26, 2009

Arica, surfparadijs, das duidelijk iets voor surfslipperbillabongbinken als wij! Ontiechelijk vroeg komen we aan in de busterminal van Arica en er zit niets anders op dan nog wat tassen koffie te drinken alvorens naar de Surf House Hostel te gaan. Wat meteen opvalt is dat de tassen dubbel zo groot en drie keer zo goedkoop zijn, das een meevaller! Ze hanteren duidelijk gringoprijzen in San Pedro... We worden rond 7u30 door de taxi afgezet aan onze hostal waar we onze rugzakken droppen en een eerste praatje slaan met Matthew een Engelse vel-over-been backpacker met aandoenlijke AustraliŽanekdotes en een Hawaiaan van wie de naam kwijt zijn. We maken een verkennende ochtendwandeling en ondervinden dat Arica is heeft iets van een verlaten spookvissersdorp. 's Middags hangen we in de hostel, kijken wat tv, surfen wat op internet, we doen het heel rustig aan m.a.w. In de namiddag kuieren we nog wat in dť winkelstraat in Arica en gaan een rustige tv avond in de hostal tegemoet.

De volgende dag maken we ons klaar voor onze eerste surflessen met Robertito (kleine Roberto) in den Oceaan. Na enkele worstelbewegingen met de surfpakken (een M bleek toch iets te klein voor Esteban) en enkele basissurftechnieken op het strand terwijl de locals ietwat spottend naar ons gringosurfers keken mochten we eindelijk het koude water in om onze kunstjes te tonen. Het moet gezegd, we deden het beter dan verwacht. Beide konden we na een uur ploeteren in het water toch een paar keer bovenop ons surfbord klauteren, wat een euforische gevoelens teweeg bracht. Volledig uitgeput doch voldaan keren we terug voor een noodzakelijke siesta. Met volledig opgeladen batterijen bezoeken we het stadje gevolgd door een kort strandmoment. Een bezoek aan de eeuwig over de stad turende Jesus Cristobal en de door Gustav Eiffel ontworpen San Marcos kerk mochten eveneens niet ontbreken.

Even duiden:
Arica vormde onderdeel van Peru tot 1880, toen Chileense troepen het veroverden tijdens de Salpeteroorlog. Deze oorlog wordt de Salpeteroorlog genoemd omdat er ook gestreden werd om de rechten op het winnen van zout en koper in het kustgebied.