Yellowstone National Park

Trip Start Jun 02, 2013
Trip End Jun 29, 2013

, Wyoming,
Tuesday, June 25, 2013

Na gisteren alleen maar in de auto gezeten te hebben (kijkend naar eindeloos saaie snelwegen) was het vandaag dan tijd om wat meer natuur te zien in Yellowstone.

Het park is het eerste park wat officieel een National Park werd in Amerika in 1872. Het staat ook de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is ontzettend groot (8983 km2, ter vergelijking Nederland heeft een oppervlakte van 41000 km2) en ook een van de grootste Nationale parken. Er ligt een hoop asfalt maar je hebt ook prima mogelijkheden om te wandelen, er zijn paden in overvloed. Yellowstone is eigenlijk een supervulkaan en het park wat we nu bezoeken is het resultaat van 3 hele grote uitbarstingen, heel lang geleden dus maken jullie je geen zorgen. Het ligt ook precies op een breuklijn en barst ongeveer om de 600.000 jaar uit. Bij een uitbarsting zou de vulkaan het midwesten van Noord Amerika met een laag as kunnen bedekken. Je ziet geen grote krater zoals bij "gewone" vulkanen maar diep onder de aarde zit hij wel degelijk. Dit is te merken aan de vele geisers, en warmtebronnen. Het grondwater wordt tot heel hoge temperaturen opgewarmd door het magma en dat komt er aan de bovenkant weer uit. Soms verzameld water zich in ondergrondse kamers en als de druk te hoog wordt spuit het eruit. Dit wordt een geiser genoemd en Old Faithful is hier de bekendste. Hij barst elke 45-125 minuten een 45 meter hoge kolom van water en stoom naar boven. Erg indrukwekkend om te zien.

Vanaf Idaho Falls (dichtstbijzijnde grote plaats) waar we sliepen is het nog 170 km rijden naar de westingang. Er staat een lange rij met auto's te wachten om naar binnen te mogen. Het is erg druk vandaag. We rijden door naar Madison en dan naar het zuiden richting Old Faithfull. Onderweg stoppen we een aantal keer om bij warmtebronnen wat foto's te maken. Let wel dat Old Faithful ongeveer 50 kilometer vanaf de ingang ligt. Old Faithful heeft een soort eigen mini-dorpje met hotels, supermarkt, benzinestation en een groot Visitor Center. Hier wordt uitgelegd hoe het park is ontstaan en hoe de geisers werken. We wachten ongeveer 20 minuten voor Old Faithful en worden beloond met een uitbarsting onder luid gejuich van de vele aanwezigen. Hierna lopen we verder over het terrein langs de andere vele geisers en bronnen, allemaal prachtig om te zien! We lopen speciaal naar de "Daisy geiser" die, daar eenmaal aangekomen, alleen 's-ochtends uitbarst. Gelukkig barst onze Daisy ook niet zo vaak uit :)

Hierna rijden we naar West Thumb, Lake Village, Canyon Village, Tower-Roosevelt en Mammoth Hot Springs naar de noordelijke ingang. Rijden in Yellowstone werkt ongeveer zo: je rijdt meestal ongeveer 45 mph (de maximum snelheid daar) en let ontzettend goed op alles wat op een dier lijkt. Ik hoef dat niet zelf te doen, daar heb ik Daisy voor die met een pas gekocht verrekijkertje in de aanslag de omgeving nauwkeurig in de gaten houdt. Ook zijn een hoop stilstaande auto's op de weg meestal een teken dat er iets te zien valt. Zo zijn we een Coyote tegen gekomen die lekker aan het jagen was, een Elk die lekker lag te chillen aan de kant van de weg en een hoop Bisons. Allemaal boeit het ze helemaal niet dat wij redelijk dichtbij zitten om foto's en video te maken. We komen niet te dichtbij natuurlijk want het is niet de bedoeling dat je de dieren stoort.

Nog geen beren gezien helaas maar daar gaan we morgen voor kijken. We zitten nu in onze mooie motelkamer in Gardiner, vlak boven de noordingang. Het was de enige kamer die nog beschikbaar was, een dure maar wel er luxe. We hebben een woonkamertje, eethoek, keuken, badkamer en aparte slaapkamer met groot bed. Net hebben we in de lokale supermarkt wat te eten gehaald wat we, met hulp van de keuken, lekker op hebben.

Vandaag viel het weer wat tegen, erg bewolkt en ongeveer 15 graden (alhoewel we bij Tower-Roosevelt 10 graden hebben gemeten, brrrrrrr). Later in de middag helaas ook wat regen. Morgen belooft beter, we gaan het zien.