Whale watching en Monterey Bay Aquarium

Trip Start Jun 02, 2013
Trip End Jun 29, 2013

, Californië,
Thursday, June 20, 2013

Vandaag zoals afgesproken de Whale watch tocht. De boot vertrok om 9 uur dus om half negen moest er verzameld worden bij de pier. Je zit met ongeveer 20 mede-enthousiastelingen op de boot. Aan de kust was het ongeveer 16 graden met een lekker zonnetje, als je echter zee op gaat wordt het veel kouder. Kouder als in shirt-trui-jas-liefst-sjaal koud!

Nu is er iets met mijn everwichtsorgaan aan de hand, bij veel plotselinge snelle bewegingen wordt ik ontzettend misselijk (ook wel zeeziek genoemd). In pretparken kan ik niet in teveel achtbanen (echt heel vervelend!). Een boottocht in normaal water kan prima maar deze week is de zee nogal ruw. Zo ruw dat deze week de middagboot niet is uitgevaren (is de middag is het erger). Erg leuk allemaal. Omdat ik de bootrit met een groen bleek gezicht, denkend aan leuke dingen, heb doorgebracht nu een stukje van Daisy die wel wat heeft meegekregen.

Ik heb buiten gezeten, binnen werd ik ook erg misselijk. Ik was uiteindelijk nat, koud, blauw en overal zat zout, maar ik was niet zo misselijk meer, vooral op de terugweg had ik nergens last van. Op de heenweg wilde ik alleen maar van de boot af. Achteraf bleek dat de voorlant van de boot de slechtste plek is om te zitten, je voelt de deining dan veel erger. Maar goed... De eerste stop kregen we wat Risso-dolfijnen te zien. Ik dacht eerst orka's te zien vanwege de rugvin, maar die verwarring schijnt vaker voor te komen. Leuke beestjes, maar niet echt speels. We zijn al bijna op de helft van, de tocht, dus ik was een beetje bang dat het hierbij zou blijven. Ineens spotte ik weer dolfijnen. Dit waren whitesided Dolphins, heel speels en ze sprongen met de boot mee. Ik pakte mijn camera om deze te filmen, maar de boot minderde geen vaart. Ineens zei onze gids dat we niet zouden stoppen omdat ze mogelijk walvissen hadden gezien. Ze gaven gas bij en de dolfijnen sprongen vrolijk mee. Een paar minuten later, jawel hoor, there she blows! De eerste spuit was gespot! Bultruggen. Als de walvissen duiken kunnen ze tien minuten onder blijven, dus het was steeds een verrassing waar ze boven zouden komen. Uiteindelijk zwom er één pal achter de boot langs en later twee anderen vlak langszij. Wat mooie dingen gezien en gefilmd. Helaas was het toen alweer tijd voor de terugreis. (Toevoeging van Pascal: EINDELIJK was het alweer tijd voor de terugreis)

Na de "bewogen" bootrit achter de rug te hebben gehad liepen we door naar het Monterey Bay Aquarium. Onderweg nog wat zeeotters in het wild kunnen spotten. Een erg leuk binnenaquarium met, hoe verzin je het, vissen. Een hele mooie expositie over kwallen en zeepaardjes gezien. Nooit gerealiseerd dat er zoveel verschilende soorten waren. Een hele mooie opvallende is de leafy seadragon, een zeedraak (zeg je dat zo in het Nederlands?) die heel erg op een plantje lijkt.

We zijn nu op de weg naar San Francisco en zitten in een motel in Morgan Hill. Morgen sight seeing in San Francisco.

F&Y on

Seadragons zijn zeepaardjes toch? Ja mooi he dat Monterey Bay Aquarium. Zwemmen die visjes in dat grote ronde aquarium nog steeds eindeloze rondjes?

pasdais
pasdais on

Kloot, dat zijn een soort zeepaardjes. En die vissen zwemmen nog steeds rondjes, zo'n apart gezicht!

evbrakel
evbrakel on

Één troost;
als je in Amerika bent kun je heel goed aan "Whalewatching" doen zonder met een boot te gaan, de dichtstbijzijnde Wallmart volstaat.