Module 1 & 2

Zeilen

Flag of Belgium  , Flanders,
Tuesday, June 14, 2011

Cursus zeilen - meermansboten

Het begon allemaal met een vriendin die net een cursus zeilen op het Galgenweel (Antwerpen Linker Oever) achter de rug had. Bij mij was het al langer een droom om ooit te leren zeilen en door haar verhaal kwam dat gevoel weer sterk opzetten. Vermoedelijk heb ik dan de juiste energie uitgestuurd, want een beetje later kreeg ik de gelegenheid om te leren zeilen op de Spuikom in Oostende. Daar werden 4 modules (telkens van n week) gegeven op drie verschillende bottypes, met telkens een ietsje meer aan informatie en een ietsje meer aan precisie. Dit alles in voorbereiding op het behalen van het A-brevet.

Dit nationaal brevet is een bewijs van een aantal zeilvaardigheden op tweemansboten tot 20m2 zeiloppervlakte. Het brevet kan behaald worden door het afleggen van een praktisch en theoretisch examen. Een nationale jury komt naar de club om de deelnemers te beoordelen op hun kennis en kunde. Tevens is dit brevet de minimumnorm voor toekomstige monitoren!

Module Nr 1 – Basis (19 -23 april 2010)

De eerste week was fantastisch. Zonnig weer en de ideale (beginners) wind. We leerden zeilen met de Caravelle. Soms wordt deze ook wel eens familieboot genoemd. Nu begrijp ik waarom. Je kan er makkelijk met meerdere in zitten, hij is heel stabiel en kan tegen een stootje.

In deze module kwam het volgende aan bod:

Jachtetiquette

Veiligheid

Basis begrippen

Optuigen en aftuigen

Knopen en steken (Achtknoop, Platte knoop, Paalsteek, Rondtorn met 2 halve steken en Klampsteek)

Koersen en zeilstanden

Terminologie van de Caravelle

Overstag gaan en Gijpen (+ het stormrondje)

Deinzen

Hoger wal, Lager wal (Afvaren en Aanleggen)

Reglementering

De laatste dag was er een examen. Van 08.00 uur tot 10.00 uur test theorie en dan het water op voor test praktijk.

Nadien was er dan de proclamatie. Joepie … ik was geslaagd. Dan heb ik me maar onmiddellijk ingeschreven voor het tweede deel dat nog in datzelfde jaar viel.

Module Nr 2 – Evolutie 1 Theorie (14 -16 juni 2010)

Module Nr 2 – Evolutie 1 Praktijk (21 -23 september 2010)

De tweede module begon in mineur. De wind was zo hevig, dat er niemand op het water mocht. Zelfs niet de allerbeste. Het enige wat we toen konden doen, was de theorie bestuderen.

Reven

Bijdraaien of bijleggen

De wind

Man over boord (met boei)

Kapseizen

Knopen en steken (Mastworp, Schootsteek, Dubbele schootsteek en Slipsteek)

Wedstrijdreglementen

Woensdag, de derde dag, besloten de organisatoren om het praktische deel op te schorten gezien de weersvoorspellingen de rest van de week hetzelfde zouden blijven en ook het feit dat er dan nog maar twee oefendagen zouden zijn.

We hebben die woensdagmiddag wel al de test van het theoretisch gedeelte gedaan.

In september kregen we dan opnieuw de gelegenheid om het praktische gedeelte te doen. In juni was er echt te veel wind en nu was er amper een zuchtje. Nu ja, we zijn tenminste op het water geweest en hebben ook de test kunnen afleggen.

Ook hier kreeg ik tijdens de proclamatie te horen dat ik geslaagd was. Op naar de volgende module, maar dat was pas het volgende jaar.