Module 3 & 4

Prive
Zeilen

Flag of Belgium  , Flanders,
Saturday, June 25, 2011

Module Nr 3 – Evolutie 2 (14 -18 juni 2011)

In module drie leerden we zeilen met een Vaurien. Maandag en dinsdag waren nog heel zonnig dagen met een behoorlijk schappelijke wind, maar vanaf woensdag begonnen de regenvlagen en de windrukken. We volgden de cursus met 10 man en 5 boten, maar na donderdagavond waren er al twee boten die behoorlijk wat schade hadden opgelopen. Tja, je moet die Vaurien wel kunnen houden bij een windstoot h. Ikzelf ben twee keer gekapseisd. Ik heb dan ook geleerd dat een Vaurien, zelfs al bestaat hij uit hout, gewoonweg zinkt bij het kapseizen.

In deze module zaten de volgende onderwerpen:

Terminologie van verschillende zeilboten en zeiljachten

Ankeren

Schieman (Takelingen en Splitsen)

Reglementering (Betonning, Kentekens en Vlagvoering)

Opvangen van een windvlaag

Koersstabiliteit

Zeilen zonder roer

Roerwerking

Maar ook hier was ik geslaagd op zowel theorie als praktijk. Dus op naar de volgende module.

Module Nr 4 – Specialisatie (20 -24 juni 2011)

Vanaf deze week leerden we zeilen met een 420. Maar ook hier zat het weer niet echt mee. Regenvlagen en veel windstoten. Het enige voordeel dat we hier bij hadden … we moesten leren kapseizen en met deze windstoten ging dat wel heel gemakkelijk. Het enige grote verschil met de Vaurien was het feit dat je een 420 zelf kan rechttrekken. De oefening man over boord … Oh dat was ook echt geen probleem om te oefenen hoor met dit weer.

Verder kwamen in deze module volgende onderwerpen aan bod:

Terminologie (420 en 470)

Voortstuwing (Aerodynamica en Hydrodynamica)

Wedstrijdreglementen

Dwarsstabiliteit (hellend- oprichtend- en kenterend koppel)

Stabiliteit (Vormstabiliteit en Gewichtsstabiliteit)

Planeren

Het enige wat ook in de cursus gepland was, was de Roll-tack, maar door de weersomstandigheden hebben we dit onderwerp niet kunnen oefenen.

Ook hier bestond de test uit theorie en praktijk. Theorie werd opgedeeld in terminologie, zeiltechnieken en regelgeving. Bij de praktijk kwam er deze keer kapseizen, man over boord (maar nu moest de fokkenist in het water springen), aanleggen hoger en lager wal en peddelen.

Deze twee laatste modules waren, gezien de weersomstandigheden, echt werken, maar ik heb tenminste ook leren omgaan met mijn angsten voor het kapseizen.

Heel deze onderneming was geslaagd op alle "zeil"vlakken en ik ben heel gelukkig dat ik mij er eindelijk heb toe kunnen aanzetten om al deze modules te volgen. Nu hoop ik dat ik de gelegenheid krijg om met grotere boten te varen.