De hoogste top van de omgeving - Bjønnåsen

Sandbekkfaret, KURLAND

Flag of Norway  , Akershus,
Monday, November 29, 2010

Eindelijk was het schitterend weer. Weliswaar berekoud, maar ongelooflijk mooi. Ik besloot om naar te top Bjønnåsen te trekken op 396 m, waar er volgens verschillende magazines een schitterend panorama rondom zou zijn. De weg was zwaar. Er was nauwelijks een richtingaanwijzer en door de verse sneeuw kon je het pad niet zien. Enkel kleine markeringen op de bomen die dan oversneeuwd waren, dienden als richtingaanwijzer. Daarbij zakte ik constant door de sneeuw. Ik wandelde op het goed geluk af. Op het traject naar boven, heb ik nog twee andere mensen gezien. Voor de rest was het ik met de natuur.

Wat me ook opviel was het feit dat er bijna geen dierensporen te bespeuren viel. Het was heel stil. Na 2,5 uur had ik eindelijk de top bereikt. Ik had eten en een thermos thee mee om lekker te verorberen op de top, maar daar was geen sprake van. Er stond een ijzige wind en ik was fel bezweet geraakt, dus ik heb het amper twee minuten daarboven volgehouden, genoeg om wat foto's te nemen en snel een kopje thee te drinken. Het was ook een beetje een teleurstelling want het panoramische zicht was nu echt niet zo spectaculair. Het was geen 360 graden, maar amper 150 graden.

Enfin, ik keerde me om en ging terug naar beneden. Alleen wou ik absoluut langs een andere weg naar beneden. Gelukkig kwam ik op het juiste moment de juiste persoon tegen die mij op de juiste weg naar Åmotdammen zette. Hij was beroepsfotograaf en wist heel veel van de streek. Ik had mijn persoonlijke gids.

Op het meer was er iemand aan het vissen. Al was zijn vangst niet echt groot, hij genoot gewoonweg van het buiten zijn. Ik vroeg mij wel af of het nu nog veilig was op dit meer met al die gaten, maar het ijs was al 34cm dik. Dus ik mocht er rustig over wandelen. Anderen deden dat ook.

Rond 16 uur was ik terug thuis. Door het feit dat de dagen hier heel kort zijn, werd het al donker en ik was blij dat ik niet meer in het bos zat, maar dat ik een hete douche kon nemen om het bevroren zweet er weer af te spoelen. Ik ben vroeg gaan slapen, met een ongelooflijk voldaan gevoel.

Mike on

De teksten zijn leuk om lezen, nu wacht ik nog op de foto's.

pascale7171153
pascale7171153 on

Hey Mike,

Hier in Noorwegen lukt het me niet om ze te downloaden, maar van zodra ik thuis ben zullen ze er op komen.