Sandbekkstua + Marikollen Skisenter

Sandbekkfaret, KURLAND

Flag of Norway  , Akershus,
Wednesday, December 1, 2010

Ik stond op, keek naar buiten op de thermometer en zag dat het -19°C was. Brrrrr ... Gelukkig was het zeer helder weer en scheen de zon terug. Eigenlijk is dat wat overdreven, want de zon komt amper boven de horizon in deze periode van het jaar. Ik was van plan om een grote wandeling te maken in het natuurreservaat Lørenskog. Wist ik veel dat mijn dag er eventjes anders zou uitzien.

Tijdens de eerste kilometer die ik aflegde, kwam ik een mevrouw tegen die een rustig babbeltje in het Noors tegen me begon te doen. Ik zei haar vriendelijk dat ik geen Noors verstond en een toeriste was van België. Dat vond ze zo leuk, want ze was daar ook ooit eens geweest, dat ze me meenam naar een bijeenkomst van de lokale vrijwilligersclub om loipes (om te langlaufen) aan te leggen. Deze meeting was in de Sandbekkstua, waar de Rælingen kunstforenings fotoklubb gevestigd is. Het is de oudste hut van de omgeving op traditionele wijze gebouwd. Rond 1.600 was ze gebouwd. Kijk maar naar de foto's. Gewoonweg schitterend.

Ik ging gretig op de uitnodiging in, want de stua ging maar 1 keer per maand open en niet voor toeristen, maar enkel voor de lokale bevolking die iets willen organiseren.

Ik werd daar met open armen ontvangen kreeg onmiddellijk koffie en "Noorse wafels". Ik vroeg wat mijn schuld was voor al het lekkers, maar ze vroegen me om even te blijven, zodat er wat ideeën uitgewisseld kunnen worden en dan kon ik ook deelnemen aan hun activiteiten. Er werden foto’s getoond, van het natuurpark dat ik wilde gaan verkennen, op groot scherm en nadien werd er vrolijk gezongen. Van heel de tekst heb ik toch 1 woord verstaan ... "kaffekoppen". En dan kwam er nog een tombola. Rond 12.30 uur was dit leuke festijn gedaan. Het was een immens leuke ervaring om de openhartigheid van deze mensen mee te maken. Ik heb ook ontdekt dat er in het Noors veel woorden trekken op het Duits. Niet dat ik er veel van versta hoor, maar hier en daar is er zo 1 woord waar de herkenning er onmiddellijk is. (Cfr supra)

Het was nu al te laat geworden om mijn origineel voorziene wandeltocht te maken dat ik besloot om naar een Ski-jumping station te wandelen. Het Marikollen Skisenter. Daar waren mensen in de weer om het centrum in volle paraatheid te brengen voor het aankomende kerstverlof. Ik ben naar boven gewandeld, zo hoog ik mocht. Op de jumphelling mocht ik niet. Wat een adembenemend uitzicht.

Met spijt in mijn hart moest ik toch stilaan terug af dalen. De avond valt hier ongelooflijk snel en ik wilde niet in het donker door het bos wandelen, want de weggetjes zijn nu niet direct heel goed zichtbaar met al die verse sneeuw. En ik kende de omgeving ook niet.

isabelle on

fantastisch, ècht reizen noem ik dit: zomaar ergens uitgenodigd worden en kennis maken! knap!

pascale7171153
pascale7171153 on

Ja, ik moet toegeven dat dit toch wel de meest bijzondere dag was om mee te maken. Dat is volgens mij ook wat ze zeggen: "Go with the flow".