Helpen bij de vendanges en proeven

Trip Start Oct 06, 2013
Trip End Oct 11, 2013

Chambre d'Hôtes
Vendanges 2013

Flag of France  , Champagne-Ardenne,
Monday, October 7, 2013

We hadden geluk. Door de lange winter waren de vendanges heel laat op het seizoen. Een Champagnehuis gaf ons de gelegenheid om eens te helpen bij zulke vendanges.

We gingen naar een veld met Pinot Noir.

Het was hard zwoegen vooral door de kleigrond die heel vochtig was en daardoor bijna een halve kilo klei aan onze schoenen bleef hangen. Ook de druiven moesten dringend gesnoeid worden, want de pourriture noble begon al te verschijnen. Ieder van ons heeft toch bijna twee emmers vol afgeleverd. Niet slecht voor een bende amateurs. Het was wel een leuke beleving.

Na ongeveer anderhalf uur op het veld gewerkt te hebben, kregen we de gelegenheid om de druiven verder te volgen. Eerst pletten en dan persen. Hiervoor werden twee soorten persen gebruikt. En moderne en een ouderwetse. De kwaliteit bleef hetzelfde, maar de oude werd ook gebruikt omdat er zo veel druiven dringen geperst moesten worden.

Dan gingen we verder de kelders in waar de andere wijn aan het rijpen was en uiteindelijk zijn we aan tafel beland om een proeverij te houden. Heeeeerlijk.