Een kasteel op z'n Engels

Trip End Oct 19, 2012

Privé

Flag of France  , Brittany,
Saturday, September 29, 2012

Château Kerjean is een kasteel met een enorme geschiedenis. Alhoewel elk kasteel een geschiedenis heeft natuurlijk. Dit kasteel stelt zijn deuren regelmatig open. Kwestie van inkomsten te hebben, want het is zeker geen groot kasteel en in  de kamers staat er ook niet veel meubilair. Vandaag was er ook nog eens een beurs van plantenkwekers.

Het deed mij allemaal heel Engels aan, maar dan onafgewerkt en amateuristisch. Nou ja we hebben er een paar uren in doorgebracht en een koffie gedronken .

Bij de ingang van het kasteel stond er een duivenhok (un colombier). Later vernamen we dat er per duif 1Ha grond aan verbonden was en deze duiventil kon er 984 herbergen. Dus wat betreft domein moet het toen enorm geweest zijn. Nu schoot daar niet zo heel veel meer van over ... nog 20 Ha. Eigenlijk net zoals het kasteel zelf. Oorspronkelijk was het immens, maar er werden vleugels afgebroken om de stenen te verkopen en nadien zijn de Engelsen nog eens binnengevallen en hebben nog een paar vleugels verwoest.

Voor we naar buiten gingen zijn we nog even in de kelders en de kazematten gedoken. De gangen waren amper 1,50 m hoog. We moesten ons dus deftig bukken. Al bij al was het eens een leuke afwisseling ...  een kasteel in plaats van de kust met vergezichten in een schitterende en stralende zon.
 :-)