Wetenswaardigheden

Trip Start Apr 30, 2010
Trip End Jun 01, 2010

Flag of China  , Hubei,
Wednesday, June 30, 2010

Onze reis zit er bijna op. We hebben net drie dagen zonder stroom of water achter de rug, maar och niet getreurd hoor ... alle Chinezen stinken nog 10 keer harder.
Ik zal me terug moeten aanpassen aan het andere leven. Het was, zoals verwacht, een cultuurshock. Allee, zoals verwacht is een groot woord ... Het was veel erger.

Wat misschien leuk is om weten mochten er nog travelers zijn die naar deze regio wensen te reizen is:

1. Het weer in deze regio is over het algemeen zeer slecht. De temperaturen schommelen daar van dag tot dag van 12C naar 30C. Je hebt dus zowel zomer- als winterkledij nodig, maar vooral regenkledij.

2. Baby's dragen geen luiers. Hun broek is in het midden opengesneden en hun behoefte doen ze gewoon op straat of in de bus, waar maar ook.

3. Als je een gerecht krijgt met kleine roze garnalen, is het niet de bedoeling dat je die garnalen pelt. Neen, je eet deze in zijn geheel op. Met poten, kop en staart. Even wennen, maar het gaat wel. Het kraakt alleen een beetje in je mond en sommige poten spoelen nogal moeilijk door.

4. Als Europeaan, moet je goed oppassen als je iets koopt. Ze hebben de gewoonte om hun prijzen sowieso x3 te doen en heel dikwijls x4. De boodschap is, of je zoekt een betrouwbare Chinees die je helpt bij je inkopen, of je brengt je zelf goed op de hoogte van de prijzen en je onderhandelt. Leer dus maar afdingen of je bent gezien.

5. Chinezen zijn weinig behaard. Als ze ook maar de gelegenheid hebben om je aan te raken, zullen ze dat ook doen. Het gaat zelfs zo ver dat ze proberen om je haartje uit te trekken.

6. Internet. Hier heb je bijna in elk hotel de mogelijkheid tot internet. Alleen zijn er in deze regio heel veel beperkingen. Zo heb je geen verbinding met o.a. facebook of utube. Ook geen mogelijkheid om Belgische kranten te lezen. Je bent dus wel behoorlijk afgezonderd van de rest van de wereld.

7. Wie een rondreis in China wil maken ... Neem WC-papier mee. Het is bij de gewone bevolking niet gekend. Hoe ze het doen, weet ik niet, maar in ieder geval zonder papier.