Een uitstap naar de top op 1.600 m

Trip End Jun 01, 2010

Flag of China  , Hubei,
Saturday, May 15, 2010

Golden Summit

Ons hotel ligt ongeveer op 1.000 meter hoogte en de top rond 1.600 meter. Zeker geen onoverkomelijke uitstap, mochten we niet ontdekken dat gans de weg aangelegd was en dat we ongeveer een 5.000 trappen (enkel) zouden doen. Daarbij werden we nog eens opgejaagd door onze begeleidster, want we hadden boven een afspraak voor het eten. En dat weten we uit eerdere ervaringen dat de Tao´sten zeer nauwkeurig op tijd eten.

Aangezien het in de Wudang Mountains nog al veel regent, hadden we niet zoveel keuzes om naar de top te trekken. Het was weekend en er waren heel veel toeristen. Soms was het echt een gedrum op die trappen. Af en toe was er wel even de gelegenheid om eens rond te kijken, en dat was dan ook de moeite. Maar de trappen bleven maar komen. Iedere keer dat ik dacht, nu moet ik er toch ver zijn, zag ik een volgende reeks trappen verschijnen.

Een uitstap naar de top is voor de Chinezen een soort bedevaartstocht. Net zoals ze bij ons naar Lourdes gaan. Je ziet er dus gehandicapten die een ongelooflijk doorzettingsvermogen laten zien om toch maar die top te bereiken. Aan de andere kant kon je je ook laten dragen. Op die stoeltjes zaten veel kinderen en oudere vrouwen.

Wanneer ik besloot om naar beneden te gaan dacht ik: "Ik neem de andere kant van de berg en neem eens de kabelbaan". Gewoon om niet diezelfde trappen te moeten doen en om eens andere vergezichten te hebben, maar dat was een tegenvaller. De kabelbaan was buiten dienst. Dan maar 5.000 trappen terug naar beneden. De dag nadien wist ik weer hoe mijn kuitspieren op mijn onderbenen waren vastgehecht. Een behoorlijk pijnlijke affaire, maar ja dan moest ik weer aan al die bedevaarders denken.