De Qigong lessen; 回复 Retreat

Trip End Jun 01, 2010

Jiulong Hotel, Kamer 3128

Flag of China  , Hubei,
Wednesday, May 12, 2010

Na de ontbering in het Taoïstisch klosster, zitten we eindelijk in een 3-sterrenhotel. Ik heb nog nooit zo lang onder de douche gestaan en als ik eindelijk dacht dat ik een beetje proper was, zag ik dat mijn witte handdoek donker grijs was geworden.

Als ik nu ooit nog in zo'n klooster kom, zal ik toch iets meer snappen van wat er achter de schermen gebeurt. Ik moet wel zeggen dat het een bijzondere ervaring was, maar voor mij hoeft het niet meer zo extreem. Het mooie was wel dat ik mij op een avond bij een Chinese groep Tai Chi beoefenaars aansloot en dat je gewoonweg mee kon doen. Heel die ervaring was wel om nooit meer te vergeten.

Nu zijn onze lessen qigong begonnen en kan ik toch even op adem komen. We hebben alleen heel veel pech met het weer. Het is hier al drie dagen aan het pijpenstelen regenen. Als het bij ons zo één uur regent, is er wel ergens overstroming. Dit hou je niet voor mogelijk.Later kwam ik te weten dat het een zeer typisch weer is voor deze mountains. Veel mist en regen. En eigenlijk als je naar de natuur keek, kon je het ook merken. alles zag er ongelooflijk groen uit.

Onze dagindeling ziet er voorlopig als volgt uit:
-          05.30u opstaan
·          06u eerst ochtendoefeningen
·          07.30 ontbijt
·          09u terug qigong
·          11.30 middageten
·          15u namiddag les
·          18.30 avondeten
·          19.30 avondles
·          rond 22u liggen we behoorlijk moe al in ons bed.

Eindevaluatie van de lessen:

De prijs voor de cursus van teacher Wei ... zoals hij zelf schrijft: "I  have changed the price in RMB 17000 for different country's students." is immens hoog. (Op het moment van het schrijven was dat een bedrag van 1.800 euro)
    Daarbij kregen we dikwijls te horen dat hij wel iemand kende die in die houding 8 uren kon staan of iemand anders die wel 24 uren in een bepaalde houding kon mediteren. Ik had nooit gedacht dat Qigong ging om wie het langste dit of dat kon. Dat zal de Chinese mentaliteit zijn zeker. Zij leven om te mediteren en wij mediteren om te leven.
    Wat ik ook een groot gebrek vond, is het feit dat hij nauwelijks of geen uitleg gaf over hoe je de oefeningen nu juist moest dioen. Het neemt niet weg dat ik hier veel geleerd heb, maar eigenlijk meer van de medestudenten dan van de teacher zelf.

Chris on

Wauw zeg, allemaal heel avontuurlijk zeg! Knap dat je dit doet.
Amluseer je nog.
Groetjes