Templer og Pagodaer

Trip Start Dec 15, 2012
Trip End Jan 07, 2013

Flag of Myanmar  ,
Friday, December 21, 2012

I går kveld kom vi fram til Bagan. Ett meget kjent område på 15 kvadrat mil, med ca 3300 templer og padogaer. I morges møtte vi vår guide, og dro til det lokale markedet. Tydligvis så er de mer vant til turister for her var de mer pågående og masete. For første gang var NEEEI ikke ett NEi.,!

På vei til og fra markedet ,kjørte vi konstant forbi pagodaer med mer en 1000 års historie. Den som var her sist og ødla flere var Kuhblai Khan... Men alt dette venter vi med til i morgen, for i dag vil vi hente oss inn, så nå ligger jente ved svømmebasenget og soler seg..!

Vi blir her i 2 netter til, før veien går videre til Kalaw, for 2 netter for så å sette på seg ryggsekken og hike i 2 netter på veg til Inle lake. På denne veien vil vi overnatte ute........

Ahhh...etter en god natts søvn på ett meget flot hotell er vi nå fulle av energi igjen. Vannet i poolen var ikke opvarmet, så det ble ikke mange lengde-meter med svømming.
Rett etter frokost ventet det to heste-krefter på oss. De stod pent utenfor,  påspent hver sin kjerre med plass til to. Så da gikk turen til fler av de viktigste temper og Pagodaer som lå nermest oss i NewBagan. Myndighetene flyttet folket fra OldBagan til området som nå kalles NewBagan, da de i de gamle områder faktisk ødla gamle fresker, fliser og uthuggninger. Så selv om det hørtes ille ut da vi kom, virker det faktisk som en god avgjørelse. Øgså 3 av de lokale vi snakket med sa at det NÅ er bedre enn det det var. Selv om det første året i New Bagan var uten strøm og infrastruktur.

Vi både så og lærte mye. Vell tilbake på hotellet var det soling for "kidza" mens Elin og jeg dro på en liten ekstra tur med guiden Than, til det høyeste og det største templet i Bagan. VELDIG spennende og fasinerende.

Så gikk hentet vi jentene, og dro til en landsby rett utenfor Bagan. WHAOOOO, Maihaugen og Folkemuseet på Bygdø, var ingen ting i forhold. Vi var i middelalder omgivelser, både når det gjaldt omgivelser, verkøtøy, hus ...ja vel det meste. I ett av husene ble vi invitert og ble vist hvordan de lage krukker,kopper osv av bamus. Blandt meget imøtekommende og blide folk så ble vi også vist hvordan duker ble vevd.. Vurderte å "låne" noe til ett eller annet museum hjemme...

Etter det satt vi nesa på bilen til elva, hvor booket en loongtail båt, for å se på solnedgangen.
DET var noe å anbefale, og noe som slo de andre solnedganger vi har sett her i Bagan.

Etter ennå en middag i "nytelsens-tegn", med nudler, kjøtt og chilli, var det kveld.
Ingen bruke nok mer enn 2 minutter på å sovne.

Kjære dere 4 on

Riktig god jule til dere i eventyrland. Stor julekos fra Mina og Janne

øyvind ø on

God jul til deg dine. Fortsatt fin reise.

Øystein on

God jul og ha en fortsatt spennende reise

gunn heidi pedersen on

God jul til dere alle fra Dala! Vi har d bare bra ! Liv lå over her fra julaften til 1.juledag!

leegaardski
leegaardski on

Fortsatt god jul (dere har nok ikke særlig julestemning, kan jeg tenke meg), og kos dere underveis.

Anita og Lone on

Hei å vel overstått jul der borte?? hehe.. Håper dere har det topp fortsatt ! Julen for min del har roet seg. Alle har reist hjem til sitt og jeg drar snart på jobb igjen. Snøen daler ned og her er det virkelig hvit jul! :-)) Takk for gaver Elin ! Alt er vel hjemme i heimen din også.

Torleif on

Gledelig Jul til dere alle. Tenker dere savner skiturer med kladdeføre og bakglatte ski nå :-)

Aase on

Hei er nu tilbake etter en fin julefeiring med 100 åringen i Danmark.Ser at dere fortsatt opplever mye spennende,men jeg tror det var godt med et par dage ved svimmingpoolen.fortsatt god tur

Laila on

Hei! Dere som er på tur! Nå har jeg endelig slått på min Pc, for å lese om dere. Det angret jeg på, da jeg leste om Rotta!!! Jeg kunne se den for meg! Jeg hadde muligens besvimt på flekken. Men så kom jeg meg heldigvis videre i lesingen. Veldig spennende å lese om hva dere opplever, det er jo nesten som om man er med litt selv. Flotte bilder både av dere og av steder dere besøker.
Som Anita sier i en komentar her, så har vi hvit jul:)I dag har Frank og jeg faktisk vært på ski elin, er jeg ikke flink!? Må jo øve til Vinterfestivalen:)Det var jo flotte forhold, bare at skia var litt tråe. var kaldt, rundt 12-13 minus, smørningen sluttet på minus 10.Måtte stake nedover,og oppover gikk fint , uten fiskebein. Ellers har vi vært i familiemiddager og luncer og andre treff fom 22 tom 28. så nå skal vi kose oss og slappe av litt hjemme. Det blir fint, selvom det er hyggelig med treff. Gleder meg til å høre mer om turen. Takk for nyttig hjertegave Elin. Den ene har jeg spist opp! Den andre har jeg hengt opp en gul lapp i:) takk Elin, så slipper de gule lappene å liggi på benken. Kos dere videre på den flott turen i romjulen og ET SNART GODT NYTT ÅR til dere! Gleder meg til vi snart ses igjen Elin! Nå er du langt borte. Kos deg masse med de flotte tur vennene dine, det fortjener du. Stor klem fra Laila! Ordtak: Å tenke på framtiden vil si å tjene dagen i dag!

Aase on

Ønsker dere et riktig godt nyttår, håper dere fortsatt har det bra

Laila on

Hei! Godt Nytt År! Til dere:) Håper dere har det bra. Noen dager siden dere har vært inne på bloggen nå......men forstår jo at dere har vært på turer nå, som sikkert gjør at dere ikke er inne å skriver. Her har mildværet kommet, med rein. Flott vær i dag 0 grader, bare glatt da. Maren og jeg hadde en morsom skitur på søndag. Det ble både knall og fall, men mye latter. på det glatte føre i løypa. Så ble vi tatt igjenn av en liten spirevipp oppi bakkene, han for forbi som en rakett og da lo vi enda mer, ha , ha, ha. En god latter forlenger livet.
Nå er det slutt på juleferien her, i morgen er det hverdag igjenn. Jeg tror ikke det er penger igjenn i Drammen og i Eikerbygdene, da det meste gikk opp i flotte farger i løpet av kvelden og natten til 1 jan, ellers så har mange mye gryn, å bruke på fyrverkeri. Det lyste og smalt overalt rundt oss. Vi var hjemme på Loesmoen og tente stjerneskudd:) God tur vidre på ferden.
Det nærmer seg jo seg slutten på eventyret for denne gang. Stor klem fra Laila

Lone on

Hei Elin det høres ut som en morsom reise.Jeg savner deg veldig mye og det blir gøy når du kommer hjem sån at du kan fortelle mer!
Godt nytt år!!! Skal hilse fra mamma også!
Klem fra Lone mor

Hanne on

Godt nytt år alle sammen. Regner med at dere nyter noen deilige dager på stranden. Håper Martine er bedre. Kos dere masse de siste dagene. Sees om en uke

Anne og Kai on

Godt nytt år til dere alle 4!
Kai har feiret jul i Lillestrøm med sv /sv og påfølgende influensa, men har kommet seg etter traumene. Gunnar og Anne har feiret jul og nyttår i kolonihagen. Det var en fin jul i ro og fred.
Vi gleder oss til å se deg igjen Elin. Ha fortsatt en flott reise.
Mange klemmer fra Guttungen og modern.