Golden Rock

SEE SAR HOTEL

Flag of Myanmar  , Mon,
Thursday, December 20, 2012

I skrivende stund er kl 21:00 her, det betyr 14:30 hjemme i Norge. Vi har alle spist diverse mat til middag/kvelds. Ris, stekt kylling, biff i sur søt saus og kylling boller. Meget godt men heller ikke noe vi ikke har spist hjemme. Vi er klare for å ta kvelden for å fordøye en menge inntrykk. Natta er dessverre ikke lang nok, så alle kjenner at vi trenger noen dager med litt ro for å fordøye allt.

Mange av innenlandsflyene er booket, de fleste av overnattingsstedene , er booket. Både "high-” og ”low-end”. Det er for mange turister, og for få overnattingssteder. Det er nå ett problem også for lokale folk. Prisene går opp, og det er kun business folk som kommer på besøk.

I leide vi bil....men egen sjofør/guide. Han er booket i 8 dager. Vi setter han fri litt lenger nord, når vi tar flyet til kysten. Det er ett godt alternativ når vi er fire personer. I tillegg så viser det seg at han er meget hyggelig, god til å kjøre bil, men det viktigste er jo da at vi har full fleksibilitet, og får sett ”alt”.

Vi får kommet innpå folk og kultur. Vi har f.eks hvert innom fiskelandsbyer, bønder, vannbøfler , historie før og nå,og myyee inside informasjon. Vi har vår egen lokale guide til de store og mindre store steder. Dette gjøre at vi blir bedere kjent med landet. h

I går dro vi fra Yangon, med MtKyaiktiyo. Bedrekjent som Golden Rock. Det viste seg at vi fikk mer enn det vi trodde på når det gjaldt opplevelsen. På en topp 1300 moh, ligger Myanmars 3dje viktigste helligdom. MEGET enkelt forklart er det en stein malt i gull, men en stupa på toppen. Også i gull. Denne steinen, som ser ut som den er på vei av å skli av fjellet, holdes på plass av hårstråene til Budha.  Etter 4 timers tur, med mange stop, endte vi opp i basecamp – Kinpun. Der fant vår guide fram til ett rom på ett helt ok sted. Det var kun ett rom igjen, så da tok mannen ekstra madrass og sov på gulvet. Helt ok sted, men kun 10 grader C.

Dagen startet med at Per Anders sandal var gått i stykker, så da kom både nål og bjørnetrå til nytte.  Heldigvis holdt dette dagen ut. Etter en meget rask ...for ikke å si liten frokost. ( En liten omelett og en toast) dro vi for å bli kjørt fra basecamp ca 45 min, før vi så skulle gå den siste timen opp til The Golden Rock.

Truck = lastebil...så vi endte opp bakerst på ett lasteplan. Totalt 60 stykker var samlet på planet, der det var sveiset fast ”dragere” med polstring som seter. Så satte lastebilen i gang motoren og vipst...så var vi nok oppe i 70-80 km/t på det vi kan samenligne med litt dårlige hytteveier. Som jentene sa,”.. det er som å kjøre berg og dalbane, men uten noe sikkerhet..”, en beskrivelse som jeg kan være helt ening i.  Vi fant raskt ut at de holdt så rask fart for bakkene vi møtte var noe av de bratteste jeg har hvert med på, for da ikke å snakke om 90 graders svinger ..og de smale veiene.

Tankene gikk automatisk til ”Deadliest roads” programmet på Discovery Channel. Men vi kom godt fram, alle med antydning til lettere bakoversveis og store øyne.

Etter å ha kommet av planet, gikk vi så inn i en jungel/skog. Den endt opp i en ...bebyggelse (se under) hvor folk bodde i rimelig kommerlige kår. De jobbet nok på selve området hvor The Golden Rock ligger. Maren, Martine og Eling ble betatt og bedåret av så og si alle barna vi møtte på veien....og det var ikke få. Glad det ikke er lett å spontan adoptere...!

Bambus hytter tettet med pressening,  jord leire og bål for mat er noen stikkord.

Vel oppe, da sammen med fler hundre andre som var kommet opp ...latmansveien som var en asfaltvei hvor de rike kunne bli kjørt opp til noen hoteller som lå på området. Så vi steinen, (se under). Ca 10 000 personer besøker denne hver dag.  Vi var også der de eneste hvite, så vi ble jo da naturligvis også fotografert fler ganger. Men uten tvi så var det Maren og Martine som ble fotografert oftest. Folk hang ut av vinduer for å si hei hei...

Da vi skulle gå for å ta på selve helligdommen, ble jentene nektet adgang....KUN MENN. J

Dette har medført kollektiv avstraffelse i etterkant da det ble påstått jeg ble litt kjepp-høy. J

Veine ned var svingete og bratt, denne gangen tok vi veien. Der ble vi også møtt med en gjeng personer som hadde betalt $6 for å bli bært opp i stol av 4 bærere. ...

Noe vi fant rimelig spesielt. Veien var meget bratt..kanskje så ikke som omvendt proposjonal av vekten til de som satt i stolen.

Så bar det videre ned til lastebil og hotel, før vi dro sakte med sikkert til nest mål som er Taungo.

Her bor vi på Mothers Hose, som til alles glede har VARMT VANN...

Taungo er en liten by, som ligger i nærheten av den nye administrative hovedstaden..som vi gleder oss til å se i morgen, på vei til Bagan. Bagan er i sentral Myanmar, og har hvert hovedstad 5te til 9de århundre, besøkt av Kublai Khans i 1287. Gleder oss.

Aase on

Turen lyder mer g mer spennende,får nesten lyst til selv å dra ditt.da vet jeg at jeg må ha med både rottefeller og insektspray.golden rock er fantastisk å se på.De neste dagene kan jeg ikke lese reisebrevene deres da jeg reiser til Danmark i morgen og har ikke tilgang til pc.Da blir det entra spennende å lese når jeg kommer hjem.Ha en riktig god jul

Elin on

God Jul til deg også Aase. Kos deg i Danmark.

anne, Anne Karin og Guldane on

Akkurat nå sitter vi med magene fulle av grøt og godteri etter en fin og vellykket julegrøtskveld . Her er det -12 grader brrrr .... Det var noen fine bilder du hadde lagt ut , så spennende det må være å få oppleve så mye fint . Vi tenker på dere og ønsker dere en riktig God burmetisk jul he he , du behøver vel ikke å tenke på om svoren blir sprø ELLER .......Ha en riktig god og varm jul ...Masse juleklemmer fra oss .... Glad i dæ

Anita on

Dette virker spennende! Så flotte bilder og fine innlegg :-)

Øivind on

Virkelig artig å følge med