Yangon - Downtown and Swedagon Pagoda

Trip End Jan 07, 2013

Swedagon Pagoda

Flag of Myanmar  ,
Monday, December 17, 2012

Enda en kveld hvor solen har gått ned. I dag started dagen men en litt anderleds frokost, før vi ble møtt av Mr Moe, som tok oss med til hans reisekontor i 15de etasje. Der fortalte vi om våre planer og ønsker, så med hjelp av hans 15 ansatte forsøkte de da å booke hotell, fly osv. Det viste seg.at våre bange anelser stemte.... Det meste var "fully booked"...noe som også de andre turistene der opplevde. Mens vi ventet i spenning var Elin en liten tur på toalettet, noe som hun burde klare helt fint selv, så overraskelsen var stor da hun kom ut og vinket til en av de ansatte som stod rett ved. "Kænn you come here please". Det var flere en Maren som da var kjempe glad hun ikke hadde hvert først på do....for han kom ut med tidenes største kakkerlakk...som lå i lånesandalene der. (Lånesandaler er for å bruke da det er vannnskylling og ikke noe bruk av papir.,..

Etter det gikk tiden litt raskere, men magen kalte og vi dro litt lenger inn i etasjen hvor det lå en liten restaurant, Der foret vi oss med vann, sandwitch og vårrull. En rolig og trivelig måltid...intill Maren sa: ..IIIKK...en flaggermus.." og mitt i blandt oss en ...fallermus som vimset kjapt rundt alle og enhver. Etter noen minutter forsvant den ut av vinduet det var kommet....

Men mens vi hadde disse eksotiske oppleverlser, her mitt i storbyen i 15 etasje ble en rimelig OK løsning sydd sammen.

Etter at det var "pakket og klart", så ruslet vi rundt i byen, på en anbefaling fra Lonely Planet. Handlet litt frukt, var på marked blandt lukter, eksos, matlagning i gatene, fattige barn, skomakere, skreddere som var på jobb på fortauer og gatelangs. Lite med HMS her. MEN alle var like blide og smilte og lo.

Så var det på tide med mat igjen . 29th street. Lokal matsjappe. Der snakket ingen engelsk, men menyen var forstålig. Maten var nydelig på vei inn, selv etter 6 timer jager den heller ikke for å komme ut så det må være bra. Selv om da Per Anders måtte låne WC (potta) og døra til bakrummet rett fra kjøkkenet til toalettet gikk opp...så spratt det en diger rotte rett hans føtter....Ei heller intet lys var å se da døren lukket seg bak han.

3 steder 3 dyr...og det mitt i byen.

Før pakking til avreise 18de, så var vi noen timer på Swedagon Pagoda igjen. Denne gangen med opplyst bygninger....FABELAKTIG. En følelse av å gå rundt i ShangriLa. Det mest der er også riktig gull. En super kveld. I morgen setter vi oss i bil... til Golden Rock...

leegaardski
leegaardski on

Great! Digger når det kravler og kryper. I hvertfall når andre kan oppleve det for meg. :-) Sett noen pinnedyr? Hvis om atte dersom atte, si i fra.
På med tropehjelmen, frem med macheten, rydd vei og opplev! Lev.

Kim Endresen on

Dette ser jo helt perfekt ut - kan ikke bli bedre. Maten ser spennende ut, men kansjke være litt på vakt med hva en får servert !

Anita on

Artig å lese om hva dere opplever ! Gleder meg til å høre om Golden rock :-)