Ban Lung - expeience

Tree top lounge
Vuen Sai

Flag of Cambodia  , Khêtt Rôtânôkiri,
Thursday, January 12, 2012

Nå in Ban Lung...omsider.

Etter 6 timer bus tur, hvor det er seter til 13 mens vi reisende var totalt 27.....er vanlig måte å reise på her. Vi var en fin blanding av 1 munker,6 barn, ei gammal dame resten unge Kambodsjanere, 2 nederlender i en fin blanding.

Bor :http://www.treetop-ecolodge.com/index.html

Kostet på meg en dobbelt rom med egen veranda med hengekøye. Det er med myggnetting vann i springen.  I går kveld, var det en rimelig stooor padde i -i- do.
Den tittet litt nervøst på meg, i deg jeg åpnet lokket. Den rakk muligens å se mitt nervøse blitt, før jeg tok et lite "støtteskritt" bakover. Den var kommet opp rørsystemet. Glad det var en padde og ikke slange. .I dag har jeg tatt det helt med ro. Sovet lenge, ruslet i byen, sløver nå med NRK Jazz og PC.

Det er 7 stykker av oss på en herlig veranda...utsyn over en liten dal med jungel. 27C i dag.
Alla av oss, sitter med hver sin PC…alle er vel Facebook til Facebook, men ingen Face to Face.
Slik var det ikke forrige gang jeg var på tur…

I morgen skal jeg på tur på tur til en stamme landsby, eller to. mm.

............................................................................................................................................................

For en tur, først litt over en time på en moto, i rimelig tørre og støvet omgivelser. Jorda her er rød...og det syntes jo etter hvert. Da vi omsider kom fram, men lunger fulle av rødt stør, så var det en liter vann og fried nudes with chicken.,..Kun meg her, av samme rødfarge som meg.
Så var det en tur på omlag 45 min før vi var framme hos urbefolkningen. Denne eleven leder rett inn til Vietnam, og skal visstnok ha hvert hyppig besøkt av soldater fra US, før under og etter Vietnam krigen. Kjørte i en "loong-boat".
Framme, så var det som å gå inn i ett annet univers. Stillhet, ro og ...en annen tid.
Ble møtt av damer med…bare byster. De hentet vann i allerede gravede hull i sanden. Dette vannet var rent og kunne drikkes. Bildene herfra sier vel mer en det jeg har ord til.

På vegen hit kjøpte guiden min en slange, jaktet på og drept av to unggutter i gata.
Ble invitert på middag, og det er jo som folk sier: smaker som kylling...
Hjemmet hans kan sammenlignes med en låve- kvalitet men på størrelse med en dobbelgarasje.
Betonggulv og plankeveger. Men likevel gjestfrihet humor og glede.

I går var en slappe av dag, men på ettermiddagen gikk jeg en tur for å finne ut av hvor en forferdelig musikk kom fra. Nærmet meg ett hus/garasje og så en mengde mennesker som fikk kaste vann på seg av munker. Alle var fjonge i klærne.. Musikken stoppen dessverre ikke, men jeg fikk ok til å ta bilder av de unge håpefulle. Her varer ett bryllup i fra 2-4 dager avhengig av økonomi.
Har du penger her så koster et bryllup $ 10 000, Har du middels inntekt eller er definert fattig så koster det faktisk $ 5000/$3000.

Etter en stund ble jeg invitert av gamlefar. som sitter i Council of Cambodia, samt sjef energi i ett annet distrikt, en ingeniør, en PhD fra Russia,...for ikke å nevne Governor of Ratanakri provinsen.
De syntes det var stas med en "BARAANG", så jeg ble invitert på festen....
Der gikk det i whisky og Khmer mat. Følte meg lettere lost, da jeg ble plassert sammen med far til bruden samt andre av mennene i nær familie.
Etter en stund ble jeg fortalt at når man sier skål: -ChollMoi- og rister på glasset så betyr det at man skal drikke opp alt, og at dett er en tradisjon. Selvfølgelig så skulle alle skåle med meg.

Men jeg har jo hvert ute en vinternatt .(totalt feil begrep i denne settingen, men kommer ikke på noe annet) så det gikk faktisk helt utmerket. Disse folka tåler jo ingen ting.

Da jeg begynte å spise friterte biller som om det var chips, så tok jeg kvelden. Fikk en kjempe opplevelse og visittkort til konsulen. Noe som er gull hvert her, hvis jeg skulle trenge noe hjelp.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leegaardski on

Du har jammen meg fått endel timer i buss, forstår jeg. Har du månedskort? Minnekortet begynner vel å bli loaded opp med inntrykk, tipper jeg. Synd ikke lukter kan samles på et SD-kort... Fortsatt god reise. :O)

Svein on

Hallo Per Anders!
Skal bli å følge med i fortsettelsen!! God tur videre!

Svein on

Hallo Per Anders!
Skal bli spennender å følge med i fortsettelsen!! God tur videre!

leegaardski
leegaardski on

For det første er du en god fotograf. Flere av bildene kunne like gjerne vært tatt av National Geographics proff-fotografer. For det andre er det morsomt og høre om at du blir med på bryllup og alt annet du bli med på. Du har nok opplevd mer enn vi andre opplever på flere år. Ser at du skriver litt humoristisk, herlig. Stusset litt over at du spiste fried nude and chicken. ;-)

Elin on

Hei hei!!!
Jeg er noe nyskjerrig på slangematen som du ble servert,,, du skrev det var godt... hvilken smak, konsistens? Er det noe du ønsker å spise igjen?
Fortsatt god tur Per Anders!

Hanne on

Morro

Tommy on

Og vi henger med..God tur videre kompis.

Jan-Egil Andersen on

Hei, kompis. Det ser ut til at trives i disse fine omgivelsene med masse nye bekjentskaper og inntrykk. bare fortsett å skrive det er interessant lesning.

Øyvind Ø on

Hei, flotte bilder du har tatt. Du får tegne og forklare mer når du kommer til Norge. Husk at du kun er halvveis i ferien!