Overdose, slange, tenner og hjemmebesøk

Trip Start Dec 28, 2011
Trip End Feb 02, 2012

Silver River hotel

Flag of Cambodia  ,
Sunday, January 8, 2012

Svimmel, lettere febril og svimmel. Hva har jeg gjort? Vel etter to 2 fulle dager med templer og enda mer templer, så ble jeg lettere mettet. MEN det var en fabelaktig og helt utrolig opplevelser. Ingen klaging.

_______________________________________________________________________________
Det å skrive blogg er faktisk veldig bra, på mange måter.
Det er en suveren måte å gå gjennom alle inntrykk, samtidig gå gjennom bilder. En dagbok.
Samtidig er det litt "mental-hygiene" for å få ned på papir..og ut av hodet det som ikke nødvendigvis er så bra. Spesielt etter gårsdagen så var det å skrive ned extra godt..
______________________________________________________________________________

I Lonely Planet, så beskrives Angkor som "Heaven on earth, where eartly representative of Mt. Meru and Mr Olympus of the Hindu faith and the above of heaven ancient gods meet. ". Stedet skulle være "Breathe taking"…noe som faktisk stemte bra. Og fint er det for det er jo dette som er hovedgrunnen til at jeg er her.
Dette var hovedstaden i sørøst Asia, hvor det bodde over 1 million mennesker på en tid hvor London å bla. ikke hadde mer en 50 000 bosatte. Dret er templer og historie her som går over 600 år, ifra 802 til 1432. Hele området er enormt og består av maaange templer fra forskjellige tidsperioder og kvalitet. Her kan man fint bruke 1 hel uke om man er interessert. Jeg hadde totalt 4 dager der, noe som passet bra for meg. Leide meg en guide i Angkor Wat. Han var 27 år, mistet begge foreldre under Khmer Rouge, og var oppvokst i tempelet som er ligger rett ved siden av selve Angkor. Han viste meg rundt i det som er verdens største tempel..og alle templers mor. I tillegg viste han meg området der Buddhist munkene budde...mener bodde.

Og så Angkor Thom...helt helt ufattelig moro. Kom tidlig, men samtidig som en busslast med Japanere og Russere…men unngikk å gå i kø ved starte min tur fra den andre siden. Noe som gjorde at jeg fikk være helt alene i romlig spennende omgivelser...jeg og Angelina Joulie..og en mengde stein figurer. Har du ikke sette Thom Rider, så er jo den absolutt verdt en titt.

Bildene sier kanskje sitt, uansett så var det en helt fabelaktig opplevelse og erfaring.
"Been there, done that." Dagen etter ble jeg hentet av en liten buss..som kjørte meg til buss sentralen i Siem Riep og til den store bussen. skulle ta ca 5 timer men tok 6,5 timer, i smalt, dårlig sete uten en cm. for å strekke på bena. Men flott utsikt..som varte litt i det lengste laget.

På kvelden ankom jeg Phnom Penh. Mørkt, ukjent med en menge mennesker som skulle få meg til å kjøre med dem. Prutet kjapt med han nærmeste sjåføren, som fikk meg til hotellet. Her pakket jeg ut min stapp fulle ryggsekk, og min stapp fulle lille reise ryggsett. Så gikk jeg ut for å spise.
Og for ett herlig sted. Lite med gatebelysning, men skiltene fra alle små butikker, restauranter og barer lyser opp så man nesten trenger solbriller i mange av gatene. I andre er det totalt mørke.

Dro og spiste på et sted som grillet..ku, over grillen uten for. Fronten på stedet /garasjen var helt åpent, sjarmerende lysegrønn maling på innsiden. Veggene var prydet med blinkene lys, det er jo tross alt ikke lenge siden jul. Spiste suveren middag, mye kjøtt og grønnsaker og en kald øl til en pris av NOK 40. Noen ganger må en jo slå ut håret og spandere litt ekstra på seg selv.

Hotellet jeg bor på er faktisk overraskende bra. Og veldig sentralt. Rett ved National museet og Royal Palace 8 var jeg ved National museet, og fikk med meg ...alt som man skal. Også ett "must" selvfølgelig, Det var nok litt i overkant mye med Buddha statuer, gamle og nye i tillegg til mye annet spennende og gammelt...

Etter det booket jeg med en moto. En moped med sjåfør. Turister får ikke kjøre her, noe som er meget fornuftig. For er det biler, mopeder lastebiler i alle mulige rettinger. Han skulle få $ 10 for å kjøre meg rundt til kl 17:00.
Ønsket å få med meg historie fra Røde Khmer tiden. De drepte 3 millioner av sine egne. 3 av 9 millioner mennesker, og da så og si alle akademikere, leger lærere osv.
Dro derfor sporenstreks til S-21 Tuol Sleng Museum. Ett dystert trist sted.
Under Røde Khmer, så ble en større skole komplex brukt til hoved tortur/forhørs sted. Her var det mye bilde og tekst som fortalte hva og hvordan. Stativet som var brukt til å huske med, var bruk som galge, og for å heise folk opp med bak bunnede armer. Store potter med vann stod under, slik at man enkelt kunne dyppe folkene ned der når de besvimte. Så ville de raskt våke igjen, og man kunne fortsette. Det var ikke bare bilder av unge og voksne, men overraskende mange barn.

Etter dette besøket gikk turen til "The killing Fields" Choeung Ek. Det var der folk ble transportert i fra S-21 for å bli tatt livet av. Etter å ha kjøpt en flaske vann rett på innsiden av billett boksen ble jeg stående for å få åpnet flasken. Heldigvis. To karer begynte å smile, før de pekte på bakken 1 meter foran. Der lå det jammen meg en slange… lang og tynn. Jeg tok en ørlite... avbalansert steg tilbake. De sa at den ikke var giftig… Sikkert riktig det, men likevel en opplevelse...
Killing Fields, ikke så stort område. En ruvende stupa står der. Den er fylt med hodeskaller, som ble funnet her. Skilt med oppfordringer til å vise respekt for de døde og deres levninger fikk en ny betydning da jeg så ned på stien foran meg. Der lå det flere tenner, samt tøystykker... Noe som faktisk var å se over det meste.

Over 20 000 mennesker ble tatt livet av her... hvor vi gikk. Det blir rimelig nære "hard facts".
Fikk head sett med forklaringer og historier av hvordan dette foregikk. "Killing tree"..var gitt litt ekstra oppmerksomhet. Der var her de tok de minste barna etter bena... og slang dem inn i tre-stammen for å ta levet av dem. Dette var ofte mens moren så på. Og før det var hennes tur til å dø.

Planen min var å gå på marked etter disse to museene, men følte litt på å la alle inntrykk på synke, og for å få opp humøret. Spiste mat sammen med sjåføren., før vi dro mot hotellet. Etter en stund kom jeg på at det er anbefalt å dra på Pradal Serey....boksing.. Dro til en arena utenfor byen. Mange folk, skrik og jubel. Spennende å se det og forskjellen mellom dette og Thai båing. Kampene ble til og med TV overført.

På vegen hjem ble jeg invitert hjem til han, noe jeg selvfølgelig takket ja til.
20 minutter senere, etter å ha kjørt gjennom fattig strøk, hvor unger lekte i kloakk, mødre som pillet lus fra håret til barna, folk bodde i tre-kasser begynte jeg å lure på hvor smart dette egentlig var. Var forberedt på å måtte "gi" fra meg noen ekstra kroner. Og kanskje å gå hjem.

Kom fram til hans..skur. Hilste på sønnen og kona. Sønnen på 18 gikk på skole og snakket bra engelsk. Vi satt på en litt opphøyd seng, over jordgulvet og snakket sammen. Datteren i andre klasse kom med en flaske vann. Men det tok ikke lang tid før temaet handlet om penger og prisen for å gå på skole… Sønnen var etterhvert litt for pushy... for at jeg skulle booke tur med faren dagen etter, noe jeg klarte å unngå på en høflig og god måte… om jeg skal si det selv. Etterhvert ble det litt ubehagelig så jeg takket høflig for meg og besøket. Bestemte meg for at disse var fattige, og at pappaen skulle få litt ekstra penger når/hvis jeg kom til hotellet...

Det var da far og sønn snakket sammen, og fortalte at jeg godt kunne ha sex med mammaen hans… Følte da deres desperasjon på kroppen, og reflekterte kjapt på hvor lang avstanden er mellom å selge moren sin, og ta liv av en turist… Jeg takket høflig nei, og så ble jeg kjørt tilbake til hotellet. Det var fortsatt en god tone. En opplevelse av det store. Han var storfornøyd med $10 ekstra...

Smaken av en GT har aldri hvert så god noen gang, så det ble to.

Dette er rekord på mengde inntrykk på en dag jeg noen gang har hatt...og som jeg noen gang ønsker å ha igjen. Men for en mengde opplevelser...

I morgen går turen nord/øst, mot Kratie. Mekong elven og Irrawaddy delfiner...

My Reviews Of The Places I Stayed

Loading Reviews

Post your own travel photos for friends and family More Pictures

Peter Löfgren on

Hejsan PA, fick länken av Trond så att jag kan följa din resa. fantastiskt intressant, man är "nästan med dig". Ha det bra/ Peter

Hanne on

Hei.
Ser ut til at får oppleve alt du hadde håpet på og litt til. God tur videre

Øystein on

Skjønner godt du var sliten da jeg snakket med deg på Skype igår. Maaaange opplevelser og inntrykk. Spennende å følge med på bloggen din og gjør inntrykk når man sammenligner tilværelsen til befolkningen der du er, både før og nå, og hvordan vi har det her hjemme. Spent på videre blogg lesing :)

Johnny on

Fantastisk historie og bilder Per Anders!!! Detta er fascinerandes!!!

salleron
salleron on

Du må føle deg som en multi miljardær!
Og relativt til de lokale er du jo det.

Pass på