Riktig turist

Banteay Srei Siem Reap
Read my review - 5/5 stars

Flag of Cambodia  ,
Wednesday, January 4, 2012

(Skrive feil, vil kunne forekomme grunnet time-leg, og avvik av Khmer dialekt og min skrivende Bærum dialekten.)

Etter en grei frokost med te og omelett, satte jeg meg på en tuk tuk som var ordnet og eid gjennom gjestehuset jeg bor på. Planen var denne dagen å følge ett av rådene jeg fikk med fra Bangkok, nemmelig om å se templene i kronologisk rekkefølge.
Tror jeg fikk det til, og kan bare anbefale dette videre. Fasinderende og se hvordan vi mennesker kunne.l..eller kanskje kan utvikle oss.

Et ting er det fasinerede med å se templer som er hugget i sten med enorme detaljer fra 870 tallet.
samt hva som ligger bak. DET skriver jeg ikke ett ord om, men kan jo for de mer intereserte letes fram på Google. En annen ting er det med selve reisen. Jeg tok flere stop og så på folk og fattigdom, skur hvor folk leve og lekte. Barn i skole uniform på vei fra skolen....Vannbøfler på riskmarker etter riskmarer. Allle disse rismarker har tidligere blitt gått over med metall søker, for å fjerne miner. Men det er dessverre et faktum at ikke alle har blitt funnet.

Det var en vaarm og intens dag. Ble sittende i en tuk -tuk som her er en moped, hvor man har skrud på en vogn med tak som henger etter.  Sjoføren min het Jaa, og var meget positiv. !!!

I dag har jeg bestemt meg for en total rolig og avslappet dag. Sov faktisk til kl 7:30, så var det frokost til 1 $ igjen. Omelett og the i dag. Ba om en chees omelett, som stod på menyen. Fikk omelett og en pakke ost, pakket i plast ved siden av. Litt nytt men det fungerer jo det også.

Trasket så rundt i fler smågater her i byen, som forøvrig har det meste. Fler shoppingsentre....av typen "MINI", barer og restauranter. Alle er velidg venlig og hygglige, men masse humor. Likevell anderledes enn i Thailand. Virker som de er mer formelle..på en eller annen måte.

Etter nonen timers vandring i enrom slum med en ny personlig deffinisjon av fattigdom, såpass ille at jeg hverken ville eller turte å ta noen bilder, tok jeg en moto til "LandMineMuseum".

Turen kostet egentlig $ 18 men jeg kom ned i $ 13 og var fornøyd. Han påstod at han nå var snill for denne turen var lang. Jeg smilte og latet som ingenting...
Men tro det eller ei...han hadde rimelig rett. Turen tok over 30 min, noe som er ganske langt for en som ikke hadde smurt seg med solkrem.......eller var vant til å kjøre ¨på veger som ikke hadde noen regler. Dvs. hvis det var regler ble de ikke overholdt.
Etter å nesten å fått spiddet kneet av en ...sengestolpe, som var lastet på en annen moped, kjørt på ei jente som gikk rett over gaten i en jungel av mopeder, sykler, lastebiler og busser, bar jeg litt usikker på om dette var så lurt. Jeg sparte jo noen dollar på å sitte bak på en mobed vs. å ta en tuk-tuk....men likevel. Sjoføren som sikkert følte seg underbetalt og sur satt med hjelm. Svettekjætlene mine fikk testet seg.....mens jeg, for å ikke få mopeden ut av balanse, stilletiende konkluderte med at jeg var kommet til the "point of no return".

Kom så fram til museet.  Ett lite men meget sterkt of rørende sted, som absolutt bør få mer støtte.
Jeg ga min lille donasjon og fikk ett arm-ring med følgende lenke:

www.cambodianlandminemuseum.org.

Så var det samme strekningen hjem....like avbalansert og sikker.
Jeg ble satt av rett ved en restaurant....vel egentlig pub, noe som passet bra etter fler timer i sola.
Min nye farge, ble også kommentert...med medfølelse da jeg kom til rommet mitt igjen.
Her er jeg nå, ligger i senga og skriver.
I morgen er det store dagen. Skla da tur til Angkor: Angkor Wat og Angkor Thom. Det er på det siste hvor filmen med Angelina Jolie i Tomb Raider ble spilt inn.

Det er hovedgrunnen til at jeg ønsket å komme til Cambodia, så JA jeg ser jo fram til det.

My Reviews Of The Places I've Seen

Loading Reviews

Johnny on

Hei der gamle "bankørn"! Dette er utrolig fascinerende lesing og fantastiske bilder!! Pass på minene ja!!! Og "stau pau"!!!!

Arne on

Hei og godt nytt år. Sitter på jobben med 18 arbeidsdager igjen til du slipper å se meg ved siden av deg. Har lest gjennom bloggene dine. Du må passe deg ikke å slite deg ut. Husk du har ferie! Du må passe deg ikke å gjøre noe din mentor ikke ville ha gjort. Ha en fortsatt fin ferie.

Arne

Martine on

husk solkrem....:)

Jan B! on

Hallå! Her hjemme er det grått og -3 i dag, ser ut som du har valgt riktig sted å være på nå! God tur til ruinene til Tomb Raider :-)

Tommy on

Å husk å se etter Angelina Jolie....mye bra lesing PA samt flotte bilder. Har du ikke booked Scooter enda ??

Tommy on

REMINDER: Sunrise at Angkor Wat ;-))

Per Anders on

Vill bare si at jeg er skikkelig trist å høre at det er -3 hjemme. Hadde håpet på mye kaldere. Men likevell så er forskjellen ca 36 grader...i pluss da.
Skal hilse alle kjente fra Angelina, ganske vanskelig å tro ..men hun står med nesegrevet i den ene roat enna. Hun blir vist stående inntil en legal issuem med Hollywood er klar...

Jan B on

Bilder Per Anders, bilder! Send noe fra Tomb Raider ruinene!

Elena on

Hei Per Anders og Godt Nytt År.
Det er interessant å følge med, litt av en følelse at jeg også på tur.

Ha det gøy og fortsett å skrive!
Elena