Vores kvarter - La nostra zona

Trip Start Sep 01, 2010
Trip End Jan 31, 2011

Flag of United States  , Rhode Island
Sunday, October 3, 2010

Velkommen til 576 (Leo: cinque-sette-sei eller sei-sette-cinque eller sette-sei-cinque). Her bor vi :-)
Det er et fint, gammelt victoriansk hus og har som et af de få i området murstensmure i stueetagen. De fleste huse her er af træ, malet i alle tænkelige farver og med fine verandaer og træudskæringer. Faktisk ligesom Bedstemor Ands. Både inde og ude ser vores hus ret fejlfrit ud, men når man kommer tæt på kan man godt se, at det er lidt faldefærdigt og snusket i hjørnerne. Det er nu helt ok, for så behøver man ikke at have konstant noia over hvad ungerne nu sviner til og her er alt, hvad man skal bruge -endda mad i skabene, shampoo og creme og sæbe i badeværelset og millioner af fancy flasker med rengøringsmidler og desinfektionsservietter... Det er altså lidt komisk, for her er altså ikke specielt rent. Til gengæld tror jeg der skrivestof nok til et helt kapitel kun om rengøringsmidler, jeg ikke anede eksisterede :-)

Benvenuti a 576! (Secondo Leo puó essere anche 765, 675 o tutte le altre combinazioni, dipende dal giorno. Fra l'altro continua a contare solamente in Italiano :-) La nostra casa é una vecchia villa vittoriana. Sembra dal lontano tutta perfetta, ma da vicino é un po’ vechiotta e ngraschatedda (Trovato sul dizionario danese- mont’albanese, no scherzo, ho chiesto aiuto a Dario e non sapeva la parola giusta in Italiano :-) Ma per me la casa é perfetta cosí perche non si deve preocupare tantissimo di quello che combinano i monelli che a volte puó portare abastanza sporcizia e casino. Infatti parlando di ngrachateddu, ci hanno lasciato un sacco di detersivi. Ci sono cosí tanti e di tipi che non ho mai visto che mi viene voglia di scrivere un capitolo solo sui detersivi Americani. Ma va bene, visto che non funzionano molto bene (la casa non é molto pulita…) vi risparmio :-)

Det her er vores Honda-bil. Den er i ca. samme stand som huset dvs. gammel, bulet, lidt snusket, men 100% anvendelig. Læg lige mærke til de fine nummerplader, som er helt nye :-) Den kører glimrende og jeg må sige, at automatgear er en fantastisk opfindelse. Noget andet fantastisk er benzinpriserne. Jeg har lige tanket en fuld tank for 200 kr og heldigvis puttet det rigtige benzin på, for bilen kører endnu. Tænk, jeg stod der og kiggede på oktanerne og anede ikke hvilken en jeg skulle tage. Så spurgte jeg 2 uafhængige mænd, der så meget bil-kloge ud og de sagde begge to "den billigste". Godt tip, så det gjorde jeg :-)

Questa é la nostra macchina –La Honda. È piú o meno nella stessa condizione della casa –vecchiotta. Ma funziona bene! Qua tutte le machine hanno le marcia automatiche ed a me piace troppo. Cammina da sola, basta mettere benzina. Infatti per fortuna cammina ancora perché ho messo la benzina per la prima volta l’atro giorno e stavo guardando tre tipi diversi che si doveva scegliere sulla pompa (é self service). Quale mettere? Alla fine ho chiesto due signori diversi che mi sembravano di essere molto bravi con le macchine. Tutti e due mi hanno detto di mettere la benzina piú economica e fregarmene del tipo. Buon consiglio, no? E funziona :-)

Det her er fortovet lidt længere nede af vores vej. Er det ikke er præcis magen til det man ser i film? Vegetationen omkring vores del af fortovet er lidt mere vildtvoksende og med nedfaldne blade og uslået græsplæne. Men det er bare fordi vi ikke har nogen havemand ligesom (næsten) alle de andre :-) Det er ikke sjældent, at man ser folks havemænd, oftest med spansk udseende, komme kørende i deres kassevogne, hvor de slæber græsslåmaskine, bladpuster og instrument til at trimme fortovskanterne ud af og knokler på.

Qua c’é il marciapiede sulla nostra strada. Non é essattamente come nei film? Il marciapiede peró di fronte a casa nostra é piú, diciamo, selvatico… Ma é solo perché tanti dei nostri vicini hanno giardinieri che vengono con le lore furgoni e atrezzi. Devo specificare 2 atrezzi particolari: l’aspirapolvere inversa (soffia le foglie cosí che finiscono dal vicino di casa invece dal prato del proprietario) e il "taglia basette" per tagliare il prato dritto dritto dove dá sul marchiapiede. Mmm, si capisce? Era molto divertente in danese, ma mi sembra che in italiano viene un po’ troppo strano… Lo stesso, via.

Det er er vores genbos hus. Vores genbo ligner også en fra en Amerikansk film :-) Han er ikke tyk, men han har solbriller med spejlglas og cykler på racercykel. –Alle her har forresten cykelhjelm. Hver søndag flager han med et stort Amerikansk flag og hans græsplæne bliver vandet så tit at jeg slet ikke tør tænke på svindet i verdens vandreserver :-) Han hilser med et stort smil hver gang man ser ham. Man siger i øvrigt "Hi, how are you?" og svarer "Good, how are you?". Tak skæbne den lortedag, jeg kommer til at sige "Bad, how are you”. Han har lært os, hvordan man stiller sine skraldespande ud på fortovet søndag eftermiddag og sorterer plastik og papir rigtigt. Også, hvordan man kan prøve at sætte lidt større skrald ud, som skraldemanden tager med, hvis han er i godt humør. Om mandagen kommer der så en skraldebil til haveaffald, lidt senere en til plastik og papir og lidt senere igen en til husholdningsaffald -eller i omvendt rækkefølge. Det er nogle meget seje skraldebiler! Så seje at Leo løb væk sidste mandag.... Jeg havde ladet hoveddøren stå åben, så vi kunne se når de skraldemanden kom og pludselig kommer Anna ind til mig og siger: " Leo væk". Jeg fattede det ikke helt, for jeg troede egentlig ikke at den lille pige kunne give så avanceret besked (i øvrigt plejer det at være hende, der løber væk, hvis det skulle være) før jeg gik ud på vejen og så Leo på strømpesokker 100 m længere nede ad fortovet, hvor han var løbet med skraldebilen og skraldemanden der pegede og prøvede at fortælle ham, at han skulle løbe tilbage. Puuuha, jeg ved ikke helt om han forstod det, da jeg forklarede ham, at jeg blev meget bange for at skraldemanden havde taget ham og at han aldrig ville komme tilbage. Han var bare helt i hopla over hvor totalt sej den skraldebil var.

Questa é la casa del nostro vicino davanti. Anche lui potrebbe essere preso direttamente da un film Americano, dagli anni 80 peró :-) Ogni domenica mette una bandiera Americana grandissima sulla fronte della casa e il suo prato viene naffiato cosí tanto che mi comincio a preoccupare per le riserve del acqua. É molto gentile e ci ha auitato a capire il sistema della spazzatura. É complicato: domenica pomeriggio si mette il contenitore di spazzatura mista, il contenitore di carta e quello della plastica sul marciapiede. Tutti devono essere là anche se sono vuoti. Lunedí viene il camion per la spazzatura mista, poi quello della plastica e carta e poi un altra per la spazzatura di giardino (se c’é). O viceversa, ma sono tre camion diversi. Poi si porta I contenitori nel giardino e la domenica prossima si ripete… Leo però impazzisce per i camion della spazzatura. L’atro lunedì è scappato seguendo un camion della spazzatura. Avevo lasciato la porta aperta per vedere quando veniva il camion ed a un certo punto Anna è venuta da me in cucina e mi ha detto “Leo non c’è”. Sinceramente non l’avevo capito subito perché non pensavo che la piccola riusciva a dare informazioni cosí precise (Anche perché se qualcuno scappa di solito e lei :-). Ma alla fine sono uscita ed ho visto Leo 100 metri piú in lá senza scarpe seguendo il camion ed il camionista che lo indicava la direzione per tornare. Mamma mia, che spavento. E sinceramente non so se lui ha capito quando l’ho spiegato che avevo tantissima paura che il camion della spazzatura l’aveva mangiato e non sará mai piú tornato.Era troppo contento di aver visto un camion cosí bello :-)

Vores anden genbo er den "Community garden" hvor vi også har overtaget en lille "lap" have og ved siden af den er der en legeplads. Man kan se legepladsen i baggrunden af billedet. Begge dele bestemt nogle gode naboer at have! På vores lille 8 kvadratmeter have er der et vildnis af tomatplanter og ananaskirsebær. Det må være skæbnen, for tomater er uden tivl min yndlingsspise. Vi har plukket nok 2 bæreposer tomater og en af ananas kirsebær mens vi har været her. Nu har jeg ryddet lidt op i haven, for jeg har nemlig været til "winter gardening workshop" sammen med andre meget entusiatiske haveejere. Vi lærte, hvordan man kan så spinat og salat nu og høste det i nov/dec, bare med lidt overdække, der beskytter mod nattefrost. Det har resulteret i at jeg har trimmet vildnisset efter råd fra en skrap lesbisk dame, som er i havens bestyrrelse. Egentlig rådede hun mig til at rydde hele skidtet fordi haven var "totally overgrown" og overtrådte alle ”community regler”. Hvilket bl.a. inkluderede, at den stjal luft fra de andre haver. –Lige den kommentar kunne jeg ikke lade være med at smile lidt af, selvom det var meget upassende :-) Haven bredte sig godt nok en del ud over afgrænsningen, men luftrøver, mmm, så vidt jeg husker fra biologibogen bliver der dannet mere ilt jo mere grønt der er. Eller hvad? Hun var nu sød nok og jeg er sikker på at hun klapper i hænderne over at se, hvordan jeg nu har fået has på junglen! Jeg havde nu bestemt på fornemmelsen at hende og vores udlejer ikke var de bedste perlevenner. Kunne det mon være noget med konflikt mellem ortodokse jøder (det er Ben, vores udlejer) og homoseksuelle? Jeg ved det ikke...  Nå, men der er blevet plads til nogle rækker spinat og salat, så nu må vi se om den winter garden bliver til noget... Nå, ja haven er 100% økologisk, så jeg har købt økogødning (nogen siger vel hønselort på pose..) og passet meget på, at ingen har set at Leo har tisset i vores nysåede urtehave, for han er jo ikke fodret 100% økologisk :-)

Altri vicini molto buoni sono il parco giochi, l’orto che abiamo in commune con altri forse 20 persone, I campi di calcio ed il JCC -Centro della communitá ebrea. Stiamo nella zona ebrea ortodossa e si sente veramente la differenza fra la zona di Copenhagen dove stiamo, che non é molto ortodossa… Il pezzetino di orto che abiamo noi era una giungla di piante di pomodori e un bacco che non so come si chiama. Leo li chiamano uva con la buccia ed a lui piace. Adesso l’ho sistemato un poco ed ho partecipato in un “workshop” per fare il giardino del’inverno. Infatti abiamo messo I semi di spinaci e lattuga e vediamo come va avanti. Devo inventare una specie di serra per proteggere tutto dal freddo. È stato quello che abiamo imparato al workshop ed e stato divertente incontrare gli altri giardinieri che erano molto entusiasti.
E comodissimo perché io posso stare nel giardino mentre I bambini giocano nel parco che e proprio acanto. Ci vuole un po’ di capricci per mezz’ora ma poi giocano tranquilli da soli. Abiamo raccolto un sacco di pomodori e bacche e dev’essere il destino che il nostro padrone di casa ha piantato quasi tutto di pomodoro. Il pomodoro e senza dubbio il mio mangiare preferito! In questi giorni mangiamo pomodori tutti i giorni in tutti i modi possibili non mi stanco mai di mangiarli. Non lo sa Dario, ma infatti é per quello che l’ho sposato, perché viene dal pease del pomodoro perfetto :-) No scherzo, anche quello dev’essere destino :-)
Al JCC ci siamo iscritti a rock’a’baby, che sarebbe scuola di musica per bambini piccoli. É divertentissimo ed ai bambini piace un sacco. Impariamo i canzoncini in inglese.
Anna é la piú brava con la lingua, anche se é riservata saluta le bimbe in inglese “Hi sadie”, “Hi Elisa” e qualche volta chiama Leo con l’accento Americano. Anche Leo è bravo, ma non fa il pappagallo come Anna. Solo con i diversi tipi di machine :-) Stando un sacco di tempo solo con me, I monelli sono diventati buonissimi amici. È veramente bello.

Legepladsen er lige på den anden side af hegnet og der er gynger, sandkasse og et mega klatrestativ. Anna elsker gyngerne. Der kommer tit andre børn og vi begynder at møde de samme fra gang til gang. Anna den der er mest socialt interesseret. Hun har lært at sige "Hi sadie" og "Hi Elisa". Hun råber også på Leo med Amerikansk accent. Hun er i det hele taget rigtig dygtig og alle de gamle damer synes hun er noget så yndig! Så vil hun gøre alt hvad Leo også gør og hun er vild og modig, så Leo og hende er for det meste de bedste legekammerater. Nå, men så er der hegn hele vejen rundt, så jeg kan være i haven mens ungerne leger og være nogenlunde rolig for at de ikke stikker af :-) De affinder sig faktisk også rimeligt godt med at haveprojekterne nogen gange trækker ud for på et eller andet tidspunkt skider de mig et stykke og ser faktisk ud som om at de nyder at være i fred og lege alene. Det tager bare lige en halv times brok, plagen og hyleri, men det er da en god opdagelse jeg har gjort mig, at den halve times nervepirren giver pote.
Legepladsen og haven grænser op til nogle store fodboldbaner, hvor der bliver spillet med frisbee og det spil, hvor en masse mennesker slås om bolden (Amerikansk fodbold, selvfølgelig, bare på Leo-sprog). Igen grænser den op til en stor bygning, som er JCC -Jødisk community center, hvor vi har meldt os til Rhode Islands debut-hold af Rock-a-baby (babyrytmik er åbenbart helt nyt her).

Adesso basta scrivere! Ci sono mille altre cose da scrivere ma se non vi ho giá fatto addormentare forse é meglio che facciamo pausa.

Fra le foto ci sono 3 video. Uno dal parco e due che mostrano la casa. Avete pazienza e curiositá e scusate il casino. Abiamo fatto un altro senza casino, me é diventato troppo noioso ed abiamo deciso di disporrere il casino invece…. Anna non era sempre molto d’accordo del fatto della mamme che non le dava l’attenzione al 100 % per cui é un poco incavolata a volte, ma non vi preoccupare cosí é molto “reality”. Forse riuscite a capire la parola “cacca” dal bagno dove ci sono appesi la carta igenica sia sul lato destra che sulla sinistra dal WC. Vi spiego… É Leo che ha inventato che una é solo per la pipí e l’altra é solo per la cacca. O Dio, se lo pulisco davanti con la carta messo apposto per la cacca, cosí devo per forza ripetere con la carta igenica giusta. É cosí serio l’argomento che lui nota che in altri bagni publici o dove siamo stati ospiti hanno solo carta per la pipí. Sicuramente non ha pensato a come fanno dopo che hanno fatto l’atra cosa… Chiudiamo il discorso….

Buon divertimento! A presto!

Nå, men nu må det vist være slut på denne her smøre. Der er jo masser mere at fortælle om kvarteret, men det fletter jeg ind senere.

Der er 3 videoer blandt billederne. Den ene af legepladsen og de to andre, hvor vi laver rundvisning af huset. Jeg er ikke sikker på at Anna var helt med på rundvisningen, for hun er altså eddike-sur af og til, men det skal I ikke tage jer af, det giver bare lidt ekstra dogme-præg. Der er lige lidt forklaring til dene ene rundvisningsvideo. Det er den af førstesalen. Beklager lige uredte senge, snavsetøj osv, men denne her video blev sjovere end den vi lavede med det hele i fuld orden. Historien til de to toiletpapirsholdere på badeværelset er, at det er leo der har døbt dem til "en til caca (bæ)" og "en til tis". Han bemærker på andres toiletter, at de fleste kun har toiletpapir til tis (altså kun en rulle hængende) og tak gud ske lov, hvis man kommer til at tørre tis med caca papiret, for så må man gøre det om! Han melder dog ikke ud, hvad de andre med kun en rulle gør efter de har lavet caca :-).

God fornøjelse og på gensyn!

Heidi on

Tak for alle jeres beskeder, det er dejligt at høre lidt fra jer!

Grazie per tutti i messagini! Mi fa veramente piacere! Giovanni -che honore che stai scrivendo anche tu! Silvia e Nuccio, mi dispiace che non venite, ma sicuramente ci sará altri occazioni per viaggiare insieme!
A tutti grazie per i complimenti e per i pensieri!!

Belinda on

EEeiiij hvor jeg dog ærgrer mig over at jeg ikke har råd til at komme på besøg... nå, men hvor er det dog dejligt at kunne følge med i ord, billeder og nu også video. - skønt! Du er altså god til at fortælle Heidi. Sikke mange grinere jeg har fået mig :D og ungerne trivedes kan jeg se. - dejligt. Går det godt med den lille under hjertet? Stort kram til jer alle fra Belinda

virginia on

leggendo i tuoi ultimi post non ho fatto altro che ridere.....ma la cosa più bella per me è il doppio rotolo di carta igienica....ahahahah....bellissima invenzione!!certo diciamo che bisogna evitare di fare a Leo la cacca fuori casa....ahahahah!!sono contenta che tutto proceda bene......dalle foto ho intravisto il tuo pancino che cresce......bellooooo!!!!tanti tanti bacini all'allegra famiglia italo-danese in vacanza-lavoro in america!!!!!