Blackdown Tableland National Park & Gem Fields

Trip End Mar 05, 2013

Flag of Australia  , Queensland,
Tuesday, October 23, 2012

22 oktober 2012
Na het afscheid reden we deze keer land inwaarts inplaats dan de gewoonlijke route langs de kustlijn te volgen. Enkele kilometers voor we onze bestemming hadden bereikt, stuurde de gps ons een klein aardewegje in. We vonden het al raar dat we tussen de koeien aan het rijden waren maar goedgelovig dat we waren, volgden we blindelings onze "betrouwbare" vriendin Rita (gps). Pas vele bochten en putten later kwamen we een gesloten hek tegen. We probeerden het nog open te krijgen maar "tevergeefs". We besloten dan maar om terug te rijden. We waren dus degelijk verkeerd gereden wat we toen nog niet volledig beseften. Het hek was dus een geluk bij een ongeluk, anders waren we waarschijnlijk nog steeds aan het rijden en wie weet waar we dan terecht zouden gekomen zijn.. Eindelijk aangekomen in 'Blackdown Tableland National Park' deden we een kleine wandeling maar omdat ik me niet volledig goed in mijn vel voelde, keerden we eerder terug dan gepland.

23 oktober 2012
De volgende dag hadden we in een brochure gelezen dat we in deze regio sapphire stenen konden opgraven, gek zoals we zijn, wilden we dat zelf eens uitproberen. Wie weet vonden we wel iets kostbaars! Toen we aankwamen op de mijnen, kochten we een emmertje opgegraven uit de mijnen en konden we eraan beginnen. De gids legden alle stappen grondig uit:

Stap 1: Het zand in een vergiet doen en dan schudden tot het overtollige vuil eruit was.
Stap 2: De overblijfselen in het vergiet wassen en laten uitlekken.
Stap 3: Het vergiet snel omdraaien zodat de "stenen" op tafel bloot lagen.
Stap 4: Zoeken naar waardevolle stenen.

Voilą, we konden er aan beginnen.. Twee uur later was onze emmer leeg en hadden we een paar mooie vondsten gedaan, dachten we. We lieten alles controleren door de gids of het wel degelijk sapphire stenen waren. Hij inspecteerde de steentje onder een vergrootglas en kwam tot de conclusie dat we het niet slecht hadden gedaan voor de eerste keer. Maar helaas waren de steentjes veel te klein om er iets moois mee te kunnen doen. Tevreden vertrokken we richting 'Finch Hatton Gorge'. We kwamen net voor het donker op onze camping aan dus besloten we maar om de kampplaats morgen te verkennen.