Fraser Island

Flag of Australia  , Queensland,
Tuesday, October 16, 2012

16 oktober 2012
We waren al vroeg in de weer met de voorbereiding van onze 3-daagse. Eerst hebben nog genoten van een lekker ontbijt dat we gekregen hebben van de organisatie (kleine pannenkoekjes). Daarna stond nog een kleine meeting op het programma waar onder andere nogmaals werd herhaald hoe we dingen NIET moeten doen. Dan was het eindelijk zo ver elke groep kreeg een auto aangewezen en wat bleek, onze bende kreeg de auto van de gids dus met andere woorden: Onze groep had geen eigen 4X4 auto! Wat ik stiekem toch niet zo erg vond want dan was ik zeker dat we een goede chauffeur zouden hebben. Na het inladen van de vier auto's konden we eindelijk vertrekken. Een rit van ongeveer 30 minuten stond ons te wachten vooraleer we de oversteekplaats bereikten. De bootreis duurde 15 minuten maar ondertussen konden we genieten van een prachtig uitzicht op het eiland. Plankgas voorruit reden we op 'Fraser Island' en zoals al eerder gezegd is het een zandeiland. Dat wil dus zeggen: NIET gemakkelijk om in te rijden zowel als bestuurder als passagier! Na een hobbelende rit kwamen we aan bij de eerste wonderen van het eiland: 'Maheno shipwreck', een gezonken schip uit de jaren 30. Bij vloed is het schip volledig omringd door de zee en bij eb kan je als toerist gemakkelijk dichtbij foto's trekken. Enkele kilometers verder reden we door een diepe plas en "KRAK"! De gids was er blijkbaar niet gerust in en stopte de auto enkele meters verder. Hij checkte de motor en haalde een groot afgekraakt stuk uit. Blijkbaar was er iets verkeerd gegaan met de ventilator en het water waar we doorgereden hadden. Hij besloot om een andere auto te gaan oppikken waardoor onze oorspronkelijke planning veranderde. We reden door tot de ingang van 'Lake Wabby'. Er stond ons een wandeltocht van 4 kilometer te wachten vooraleer we er waren maar het was zeker en vast de moeite waard. Het meer was omgeven met een prachtig woud en aan de andere kant de droge duinen. Een frisse duik deed enorm veel deugd na zo'n vermoeiende wandeling. Enkele uren en kilometers later kwamen we terug aan bij onze geparkeerde auto's. Net voor het donker werd, kwamen we aan op onze kampplaats. Na een lekkere maaltijd zochten we onze tent uit waar we de nacht zouden doorbrengen, wetende dat er op het eiland overal 'Dingo's' (wilde honden) vrij rondlopen. Toen we 's avonds met z'n allen rond het kampvuur zaten zagen we plots twee blinkende ogen in het donker verschijnen. Verschillende Dingo's waren het kampdomein aan het verkennen of ze niets lekkers konden vinden. Wat we vooral niet mochten doen was eten geven aan die "schattige hondjes", hoe lief ze er ook uitzagen en hoe sterk ze op onze vertrouwde viervoeters gelijken. Het blijven wilde dieren, je weet nooit hoe ze zullen reageren dus negeren die handel. Het is natuurlijk wel een zalige ervaring om het allemaal van dichtbij mee te maken. Na een geslaagde avond zochten we ons bedje op, alleen jammer dat die bestond uit een matje van nog geen 2 cm en een slaapzak (geen kussens). Dat beloofde...

17 oktober 2012
Een zere rug wekte me al vroeg in de morgen. Nog niet volledig uitgeslapen besloot ik dan maar een warme douche te nemen, hopende dat ik wat wakkerder zou worden. Om 8u30 stond de volledig groep klaar om het eiland te verkennen. De eerste stop van de dag was 'Eli Creek' een stromend helder riviertje die uitmondt in de zee. Een kleine wandeling bracht ons naar een plek waar we in de rivier konden zwemmen en ons dan lieten meedrijven tot aan het strand. Daar werd er dan vooral geluierd en gevolleybald. De volgende stop van onze dagtour waren de 'Champagne Pools' een prachtig natuur fenomeen van poelen met achtergebleven zeewater. Na een paar uur genieten van deze poelen keerden we terug naar de auto's om naar de volgende bestemming te gaan: 'Indian Head', het hoogste punt van het eiland. Na een korte beklimming stonden we op de top en hadden we een indrukwekkend uitzicht over de oceaan en 'Fraser Island'. Na een welgevulde dag keerden we terug naar het kamp waar we samen ons avondmaal klaarmaakten. De laatste avond werd beëindigd met een gezellig kampvuur, een drankje en een dansje.

18 oktober 2012
Vannacht hadden we veel beter geslapen. Misschien lag dat ook wel aan het feit dat ik een paar matjes meer had genomen uit de voorraadruimte. Na en stevig ontbijt vertrokken we met z'n allen richting: 'Lake Mckenzie'. Een meer die enkel en alleen ontstaan is door regenwater. Er stond ons een hobbelende weg te wachten van meer dan een uur rijden. Niet zo goed voor diegene die de avond ervoor te diep in het glas hadden gekeken (en nee wij hoorden daar niet bij). Nog geen 15 minuten verder zagen we een hoofd uit het raam van de auto hangen en de rest kan je wel raden... Nog eens 15 minuten later stopte onze eigen wagen omdat een van de Duitse meisjes onwel geworden was (met als oorzaak ook een flinke kater). Dat was wel een hilarische belevenis. Aangekomen aan het meer konden we genieten van een frisse duik vooraleer we terug keerden. Niet te vergeten er stond ons ook een hobbelende terugweg te wachten. Op de terugweg kwamen we nog een jonge 'Dingo' tegen op het strand (zie foto's). En toen we enkele meters van de oversteekplaats waren sprong er plots uit het niets een dolfijn uit het water net voor onze neus. Een prachtig beeld om nooit meer te vergeten. Na de oversteek van 15 minuten trokken we weer richting 'Rainbow Beach', onze 'Fraser Island Tour' zat er jammer genoeg al op. Maar we kijken met een super tevreden gevoel terug op alles wat we gedaan en gezien hebben! Voor mensen die ooit van plan zijn om Australië een bezoek te brengen, vergeet dit dan zeker niet. Terug aangekomen in de hostel, losten we de auto's en namen we afscheid van iedereen dat we ontmoet hadden. Ons ene avontuur was nog maar afgelopen en het andere stond ons al op te wachten: 'Yeppoon here we come!'