Los caballeros

Trip Start Oct 16, 2012

At the bus.

Flag of Colombia  ,
Wednesday, October 24, 2012

Vaknade lite sent efter inte ha hört 50 minuters alarm från två väckarklockor, hystade i oss en mindre frukost bestående av mango, passionsfrukt, tomatillas(tomater som växer på träd), ägg och morot. Vi tog sedan en taxi in till stadskärnan för att hitta transport upp till "San agustin" där de skulle ha en arkeologisk park från en kultur som bara *poff* försvann. Hoppade in i en minibuss mot transitstaden Pitalito, en ny resa över Anderna, dock  p å bättre vägar, vår chaufför kompenserade detta genom att köra som en fullständig huligan, en färdighet många chaufförer verkar besitta i denna delen av världen. Misstänker dock att han kört denna sträckan flertalet gånger tidigare då vi snabbt och helskinnade anlände i Pitalito. Erik lämnade in sin väska i någon deposit-tjänst som fanns på stationen och vi sökte vidare resa mot San agustin. 5 minuter senare satt vi bak på en pickup dundrandes genom ösregn mot vårt mål.

Antar att vi körde förbi regnet då vi anlände i solsken. Blev vänligt bemötta av turistinformations-personal, en utrotningshotad men trevlig art. 5 minuter - 100.000 + måltid satt vi sedan på hästryggar på väg ut mot sevärdigheterna.

Min häst hade likt en epa-traktor två växlar, långsamt och inte lika långsamt, dock delade den även andra förekommande färdigheter av fordonet. En svag doft av gräs samt hästskit, dessutom så hade den en hemlig växel, likt dragande av plombering från växellådan, kallar växeln "Springa över lerig flod-tokfort". Men det var först på tillbakavägen min livhank stod på spel, först så spenderade tiden i lugn skritt genom landskapet. Lugnet som uppstod när man rider genom ett trädbetäckt landskap helt avskalat av maskinljud var ojämförbar, med en bunt sockerbetor att tugga på för vätska och energi. Inspekterar ett gäng statyer 3-4000 år gamla samt kollar in utsikten några hundra meter upp för ett nästan lodrätt berg, sen kom ösregnet. Så efter en mest lugn skritt tillbaka(förutom tokgaloppen), minglade vi med guiden och lite annat folk, lekte med en dresserad hund och jiddrade med en papegoja. Hoppade sedan i torra kläder och på en torr nattbuss mot Bogota, 8 timmars sömn, ja tack.