Kuala Lumpur, de sista dagarna

Trip Start Apr 06, 2013
Trip End Jul 06, 2013

Flag of Malaysia  , Federal Territory of Kuala Lum,
Thursday, July 4, 2013

Efter de lugna stillsamma dagarna på Perhentian så befinner vi oss i civilisationen igen!
Inte lika törstiga på nya saker och upplevelser nu i slutet som för tre månader sen, så vi har tagit det lite lugnare, och valt ut de plaster vi helst vill besöka istället för att se ALLT. :)
Vi har gått runt i China Town och Little India där det har funnits oändliga längor med stånd och småmarknader. Krafs i dess ultimata form! Vi har även kollat in några av stadens stora köpcentrum, som Berjaya Times Square där det till och med finns en stor bergochdalbana - mitt inne i byggnaden! Vi har också varit och tittat på KL Tower och såklart Petrona Towers, stadens kännetecken och stolthet.

Edvin och Ellinor hade tipsat om ett hostel där vi checkade in och stannade de första fem nätterna. Hostelet låg mitt inne i centrala Kuala Lumpur med gångavstånd till alla intressanta sevärdheter. Ägaren var trevlig och pratglad på detta minst sagt stojiga hostel där det, på hög volym i alla allmänna utrymmen spelades musik långt in på småtimmarna. Lite speciellt kanske, men vi beslöt oss för att hålla en glad min och ta det för var det var.
Att bo centralt i Kuala Lumpur med vår budget gör att man får bo trångt, otroligt trångt. Vårt rum var målat i en chockgrön färg och var kanske runt 6m2! Som tur var fanns det AC på rummet och separat badrum och kök :))

Maten här i Kuala Lumpur är både billig och riktig bra! Mitt över gatan från vårt hostel låg en Indisk "icketuristisk" restaurant. Här kunde man käka nybakade naanbröd och grillad tandoorikyckling för 20 kr. Uppskattat av oss båda :) Ett stenkast bort låg Night Market eller även kallat Food Market där matvagnar, souvenirstånd, försäljare och turister trängs längs en hel gata. Helt klart ett måste att besöka om man är i staden. Emma som hade lite shoppingkrafter kvar lyckades göra några riktiga fynd! Emmas beslutångest har visat sig fungera mycket bra som en effektiv prutmetod.

Efter de fem nätterna i citykärnan ville vi kompensera upp de få kvadratmeterna vi huserat i så vi bokade ett värdigt boende de två sista nätterna av vår Asienresa. Vårt nya boende ligger inte exakt i centrum men vårt rum har nu istället för 6m2 härliga 40m2. Hotellrummet har ett separat sovrum och ett litet kök :) Här finns en pool där vi solar och badar om dagarna. Härligt avslut!

Imorgon tar vid oss till flygplatsen för att på ca 25 timmar ta oss till Sverige där vi kommer att spendera några veckor innan verkligheten kallar i Barcelona. Vi har haft en så fantastisk resa med upplevelser och intryck som räcker för en hel livstid. Några av dessa har vi lyckats fånga på bild eller skrivit om i den här bloggen, andra finns bara i minnet.
Hur som helst så är detta ett kapitel i våra liv vi aldrig kommer att glömma!

/ Olof och Emma