Sao Paulo

Trip Start Feb 08, 2012

Flag of Brazil  , State of Sao Paulo,
Thursday, November 8, 2012

Hoi,

Alvorens mijn verhaal in Zuid Amerika af te sluiten restte er mij nog 1 hoogtepunt waar ik een heel jaar naar uitgekeken heb.  'Foz de Iguazu', volgens velen de meest indrukwekkende watervallen ter wereld.  En gelijk hebben ze, ook voor mij was dit het mooiste stukje natuur in 10 maanden reizen.

Na een dolle week in Rio heb ik afscheid genomen van Chris en kamergenoten om dan mijn voorlaatste vlucht richting 'Iguazu' te nemen. De stad op zich heeft hier weinig te betekenen, de grote massa komt uiteraard voor de nabijgelegen pracht van Moeder Natuur.  De watervallen bevinden zich op de grens van BraziliŽ met ArgentiniŽ en kunnen langs beide kanten bewonderd worden.  Ze zouden een 200000 jaar terug ontstaan zijn als gevolg van een aardverzakking na een grote vulkaanuitbarsting.  Sinds dan komt hier per seconde anderhalf miljoen water naar beneden.  De 275  watervallen zijn gemiddeld 80m hoog en liggen verdeeld in een tropisch woud waar leuke beestjes en kleurrijke tucans je komen begroeten.  Het overdonderende geluid en de kracht van deze watermassa slaan menig mens met verstomming en de lieten mijn wereld weer even stilstaan.  Een absoluut hoogtepunt waar ik niet genoeg van kreeg!

Gezien mijn terugkeer naar ons kleine belgenland nog even op zich laat wachten heb ik besloten om mijn laatste weken te spenderen in het zuiden van Mexico.  Wat ik niet wist was dat de vliegtickets vanuit 'Iguazu' onbetaalbaar waren, ik werd dus onverwacht verpicht om een andere vertrekhaven binnen BraziliŽ te gaan kiezen. 'Sao Paulo' bleek de gunstigste optie...

'Sao Paulo' is het industriŽle en economische hart van BraziliŽ en behoort met zijn 25 miljoen inwoners tot ťťn van de grootste steden ter wereld.  NIet echt aan mij besteed dus, maar een 3 daags verblijf bij een lokale familie maakte heel veel goed.

'Sao Paulo' is echt 'HUGE'! 13000 Restaurants, 16000 bars, een complex transportnetwerk met 17000 bussen, ťťn van de hoogste concentraties torengebouwen, talloze shops, museums,... Alles is in overvloed aanwezig en de 'Paulistas' of inwoners van de city laten hun geld graag rollen.  Ondanks de hoge prijzen is consumeren is hier duidelijk de boodschap. 'Work hard, play hard'.  De stad mag dan niet beschikken over de schoonheid en sensualiteit van haar eeuwige rivaal 'Rio de Janeiro', toch worden de tekortkomingen ruimschoots goed gemaakt door de ontelbare mogelijkheden aan dining, nightlife & culuur die van pure wereldklasse zijn.

Amigos, bij deze sluit ik mijn Zuid Amerika verhaal af.  Zoals gezegd ga ik mijn laaste weken in Mexico doorbrengen waar ik nog een goeie vriend van thuis mag verwachten.  Daarna is het de bedoeling om mij nog een maandje op een vaste plek te vestigen en mij wat voor te bereiden op mijn terugkeer. Een jaar Zuid Amerika is het beste wat mij ooit is overkomen maar het laat ook zijn sporen na.  Hoog tijd dus om terug wat gezonder te gaan leven en wat structuur in mijn dagelijkse activiteiten te brengen.

10 Maanden terug begon ik mijn trip in de hoofdstad van ArgentiniŽ om vervolgens richting het koude maar wondermooie PatagoniŽ te trekken.  De machtige Andes voerde mij langs oude beschavingen,  indrukwekkende natuur en liet mij kennis maken met uiterst lieve mensen.  Terwijl ik langzaam maar zeker mijn weg naar het noorden maakte volgden verrassing en verbazing  elkaar in  sneltempo op.  Na een 6 tal maanden had ik de Caraiben bereikt en kwam opnieuw terecht in een nieuwe wereld.  Tijd om hier even uit te blazen alvorens de Amazone te ontdekken en uiteindelijk  het immense BraziliŽ binnen te varen.

530 Transporturen (waarvan 80% busvervoer) brachten mij op meer dan 50 bestemmingen in 8 verschillende landen en zorgden voor een totaal van 37000km aan afgelegde afstand.  2012 Was niet alleen een jaar van extremen op gebied cijfers maar ook op gebied van gevoelens.  Heel veel hoogtepunten en soms ook dieptepunten die mij confronteerden met de harde realiteit en met mezelf.  Maar het is net die combinatie die dit jaar zo speciaal heeft gemaakt.  Elke dag was een nieuw avontuur, een avontuur dat mij veel heeft bijgeleerd en mij hopelijk zal helpen in mijn verdere leven.

Ik heb dit jaar kunnen doen waar ik al lang van droomde en heb geen seconde spijt gehad van deze trip.  Mensen die deze plannen koesteren kan ik alleen maar aanmoedigen, laat dit aub niet liggen! Een jaar zonder regels, tijd of structuur is een jaar van absolute vrijheid, een gevoel dat ik nooit eerder ervaren heb.  Ik ben dan ook heel dankbaar dit te mogen ervaren.

Lieve mensen, mijn tijd hier zit er ver op en ik kijk er echt naar uit om met Kerstmis vrienden en familie terug te zien.  Een hoofdstuk wordt afgesloten en een nieuw zal weldra beginnen.  Ik ben er helemaal klaar voor, mooie zaken wachten op mij.
Ik voel het gewoon!

Cheers!