La Paz

Trip Start Feb 08, 2012

Flag of Bolivia  ,
Tuesday, May 1, 2012

Vooraleer Sucre te verlaten had ik een mailtje gestuurd naar Feya, mijn buurmeisje dat momenteel ook in Zuid Amerika aan het touren is.  Zij verbleef nog een paar dagen op mijn volgende bestemming dus ikke snel naar La Paz om haar dag te gaan zeggen.  Belgen blijven nu eenmaal een zeer zeldzame soort op dit contintent en als je dan nog de kans hebt een bekende te onmoeten moet je ervan profiteren he.

Bij mijn aankomst in La Paz had ik vrij snel een goed gevoel.  Ook al was dit opnieuw een grote stad (1.5 miljoen inwoners) met veel smog, lawaai en enorme verkeersdrukte.  Naast de smog hing er een bepaalde sfeer in de lucht die me vertelde dat de komende dagen veelbelovend zouden worden.

De stad is gebouwd in een dal en aan de rand zie je op een klare dag de imposante sneeuwtoppen van het 'Cordillera Blanca' de lucht in schieten.  De temperatuur was ondanks de hoge ligging (3600m) vrij aangenaam maar eenmaal de zon is verdwenen kan het snel erg koud worden.
La Paz is het kloppende hart van de Boliviaanse economie en in de stad zie je een bijzondere mix van moderne tijd en oude gebruiken. Grote flats en business worden afgewisseld met authentieke marktjes, tradities en geloof.  Echt boeiend om te zien hoe deze 2 werelden met elkaar versmolten worden.

Na een namiddagje pintjes drinken met Feya was mijn travelbuddy Simon ook in La Paz toegekomen. Tijd voor een kater was er dus niet echt gezien we die zelfde avond nog zwaar zijn gaan stappen.  Het uitgaansleven in deze stad is geen lachertje.  Veel bars, clubs, geen regels en alles te koop voor een appel en een ei...  Op een hoogte van 3600m is dit een zware aanslag op je lichaam :-)

Binnekort staan er een paar zware hikes op het programma dus hoog tijd om wat aan die conditie te gaan werken.  We besloten om de 'Choro trail' te doen, een 3 daagse trip die vertrekt op 4800m hoogte en de koude 'Andes' met het lager gelegen subtropisch gebied verbindt.  De landschappen hier zijn heel contrasterend en gaan van eeuwige sneew naar bossen en heuvels met rijke vegetaties.  Ondanks het feit dat het weer niet optimaal was hebben we echt genoten van de natuur en de gastvrijheid van de mensen in de bergen.

Een bezoek aan 'La Paz' kan niet voorbijgaan zonder 'The World's Most Dangerous Road' of kortweg 'The Death Road' naar beneden te fietsen.  Deze 64 km lange route van 'La Paz' naar 'Coroico' is legendarisch vanwege zijn extreme gevaar en hoge dodentol.  De route begint op een hoogte van  ongeveer 4600m in het 'Altiplano' en eindigt na een paar uur fietsen op 1200m in het regenwoud.  Het is een 'single lane' van ongeveer 3 m breed zonder vangrails met rotsachtige ondergrond.  Haast onmogelijk om tegenliggers te passeren.  Deze belandden dan ook regelmatig het ravijn in. Door de vele ongelukken in het verleden heeft men sinds een paar jaar deze weg autovrij gemaakt en kan hij nu enkel nog door moutainbikers bereden worden.  Ook al is er geen gemotoriseerd verkeer meer aanwezig, dit is gegarandeerd adrenaline en de perfecte afsluiter voor mijn bezoek aan deze zotte stad.

Hasta la proxima!

Vanderheyden Jiraporn on

Happy Birthday Olivier!!
Wishing you all the best , enjoy and take good care
xoxoxo

Rudy & Jiraporn

Mamsie & papa on

Speciaal voor de jarige :
vanuit de thuisbasis :verjaardagskusjes, verjaardagsknuffels en cadeautjes volgen.
De allerbeste gelukwensen met je 32 lentes jong!!
Maak er een mooie dag van. Veel liefs XXX