Salar De Uyuni

Trip Start Feb 08, 2012

Flag of Bolivia  ,
Saturday, April 7, 2012

We waren klaar in San Pedro en keken er naar uit om Bolivia te betreden.  Een nieuw land en dus ook nieuwe verwachtingen.  Voor mijne portemonnee alleszins een goeie zaak want Bolivia is het armste en goedkoopste land van Zuid Amerika.  Zoals gezegd gingen we deze keer niet voor de klassieke bus opteren maar zouden we het wat avontuurlijker aanpakken.  Een 3 daagse Jeep tour doorheen de Boliviaanse Altiplanos, woestijnen en lagunas bracht ons bij de 'Salar de Uyuni'.

De tocht was zalig maar verliep niet altijd even vlot.  De urenlange wachttijden bij de douane waren we ondertussen al gewoon maar deze keer moesten we ook afrekenen met de hoogte waarop we ons bevonden. Met een gemiddelde van 4000m boven de zeespiegel begon ik voor het eerst kennis te maken met 'altitude sickness'.  Een veel voorkomend verschijnsel, zeker bij de toeristen, te wijten aan gebrek aan zuurstof op grote hoogtes.  Bij mij viel het uiteindelijk goed mee, ik voelde me precies wat zattekes en had wat hoofpijn maar jammer genoeg waren er anderen die helemaal ziek werden.  De 'big black guy'  van ons groepke (zie fotos) is na een paar dagen volledig ingestort en naar het hospitaal gebracht...not good!!  Misschien is het tijd om wat 'coca bladeren' te gaan kopen, deze worden echt overal verkocht en ook aangeraden bij het verblijven op grote hoogtes.  De bedoeling is dat je 10-30 blaadjes in je mond neemt en deze dan als een bal tussen tanden en kaak laat zitten.  De sappen die vrijkomen helpen tegen hoofdpijn, honger en vermoeidheid.

De 'Salar', ontstaan door het opdrogen van een meer, heeft een oppervlakte van 12.000 kmē. De zouten en mineralen konden niet via een rivier naar de oceaan stromen en sloegen dus neer in
het meer, nu een immens witte, gewoon surrealistische vlakte.  's Nachts is 't hier superkoud en overdag natuurlijk superheet.  Wij hebben dat extra aan den lijve mogen ondervinden gezien onze Jeep het in 't midden van deze vlakte liet afweten .... Van avontuur gesproken!

Cheers