The Kivi

Trip End Nov 03, 2005

Flag of Australia  ,
Wednesday, July 27, 2005

Lensimme Sydneysta pariksi paivaksi Ulurulle, eli ayers Rockille. Lensimme suoraan Ulurun kansallispuiston kupeeseen ja taalla ei ollut muuta kuin yksi alue, missa kaikki hotellit ja ravintolat ovat. Majoituskustannukset uhkasivat nousta aika korkeiksi, silla paikan halvin majoitus olisi maksanut 86 aussitaalaa per yo ja olisimme olleet Mikan kanssa eri dormeissa. Samalla rahaa olisi mennyt myos kuljetuksiin kivelle ja takaisin. Parhaiten puiston nakee tietty autolla ja silloin on oma vapaus liikkua milloi huvittaa. Teimme sitten paatoksen, etta vuokraamme auton, mutta jatamme majoituksen ottamatta. Kyllahan sita kaksi yota nyt nukkuu vaikka autossa.

Vuokrasimme pienen toyotan ja lahdimme kylaan. Kavimme kaupassa hakemassa ruokaa ja etsimme kovasti kaasua keittimeemme, mutta emme loytaneet sopivaa. Olimme vahan allapain, silla olisi se nyt ihan mukavaa sitten teet keittaa illalla, kun menemme jonnekkin syrjaan nukkumaan. Sitten loysimme sellaisen ihan pienen hatakeittimen, joka toimii sellaisilla puolentoista sentin halkaisialtaan olevilla sytytyspaloilla. Yksi pala palaa noin 9 minuuttia tuulesta riippuen ja tietenkin, mita enemman paloja kerralla keittiumeen laittaa, niin sita tehokkaampi se on. Otimme sellaisen ja paatimme kokeilla miten se oikein toimii.

Lahdimme kaymaan heti ekana iltana Ulurulle. Kavelimme hetken aikaa kivea ympari ja sitten kun aurinko alkoi laskea lahdimme autolla vahan kauemmaksi katsomaan auringonlaskua. Se oli oikein hienon nakoinen. Sen jalkeen poistuimme luonnonpuiston alueelta ja kaannyimme ekalle mahdolliselle kayttamattomalle tienpatkalle. siina kylla sanottiin, etta paasy kielletty, mutta emmehan me nyt yleisen tien varrellakaan voi nukkua. Ajoimme tieta hyvan matkaa ja pysakoimme sitten ensimmaiseen yopaikkaamme. Teimme taakse sangyn kaatamalla auton takapenkit kokonaan. Sanky ei itse asiassa ollut hullumpi, silla alusta oli melko tasaisnen ja jalat mahtuivat melkein suoriksi.

Istuskelimme takaluukku auki ja keittelimme uudella keittimellamme teeta. Keitin toimi mainiosti ja joimme iltateet keksien kanssa. Sitten levitimme makuupussit autoon ja menimme nukkumaan. Neljan tunnin nukkumisen jalkeen herasimme siihen, etta oli ihan alyttoman kylma. Olimme itse asiassa juuri illalla lukeneet jostakin, etta koska nyt on talvi, niin ilma on aika kylmaa. Paivalla aurinko lammittaa todella kuumasti, mutta heti kun on varjossa, niin on vahan vilpoista. Ja yolampotila voi taalla autiomaassa pudota alle nollaan. LAirtoimme auton kaymaan hetkeksi ja laitoimme lampoalusvaatteet paalle. On uskomatonta miten monta kertaa olemme tarvinneet lampoalusvaatteita ja makuupusseja talla reissulla. Nytkin olisi tullut todella kurja yo ilman hyvia varusteita. Makuupussit voisivat tietty olla lampimammat, silla noin viitena yona olemme niiden kanssa palelleet. Herasimme viela neljan aikoihin kylmaan ja kaytimme autoa paalla vahan aikaa ja nukuimme sitten kuuteen.

Aamulla lahdimme ennenn auringonnousua liikkeelle ja ajoimme kivelle katsomaan auringonnousua. Nousun ja valokuvien jalkeen lahdimme toisille kiville, eli paikkaan, jota kutsutaan Kata Tjuta, eli Olgas. Siella lahdimme kolmen tunnin haikille kivien ymparille. Ennen haikkia keitimme keittoa ja haikin jalkeen teimme vahan pastaa hatakeittimellamme. Ulurun vieressa olevalla Kulttuurikeskuksella olimme huomanneet yleiseen kayttoon tarkoitetut kaasugrillit. Paatimme siis hakea iltapaivalla kaupasta lihaa ja perunaa ja valmistaa oikein juhla-aterian. Vietimme iltapaivan kuumimman ajan varjossa lueskellen ja jaateloa syoden ja illalla lahdimme sitten tekemaan ruokaa Ulurulle.

Grillit olivat oikein mainiot ja paistoimme rostiperunaa ja pihvia. Hyvan aterian paatteeksi ajoimme jalleet tuttuun majapaikkaamme ja vetaydyimme yopuulle. Luimme vahan aikaa ja menimme sitten nukkumaan. Tama yo oli vahn huonompi kuin ensimmainen, silla molempien lonkkaluut olivat vahan kipeytyneet ekana yona ja nyt kyljella nukkuminen oli melkein mahdotonta. Yritimme nukkua selalla ja ojentelimme jalkojamme etupenkkien paalle.

Kavimme aamulla viela kiertamassa autolla Ulurun ja haimme kaupasta pekonia ja munaa yhdistettya aamiaista ja lounasta varten. Meidan lento Cairnsiin oli lahdossa 12:45 ja menimme hyvissa ajoin kentalle. Ikava kylla koneeseen tuli joku vika, emmeka paaseetkaan lahtemaan. Vikaa ei saatu korjattua, joten odottelimme nelja tuntia, ennen kuin paasimme viimein lahtemaan. Saavuimme Cairnsiin illalla seitseman aikoihin ja loydettyamme majapaikan lahdimme kaupungille syomaan. Keskustorilla joku bandi soitteli hyvaa musiikkia ja naimme siella suomalaisia kielikoululaisia, jotka tanssivat letkajenkkaa. Mekin tanssimme yhden tanssin, ennen kuin menimme syomaan, nettiin ja sitten nukkumaan ihanan pehmealle patjalle.