Fra Cambodia til Indien via Bangkok

Trip End Aug 16, 2006

Flag of India  ,
Tuesday, August 1, 2006

Hej

Den sidste uges tid har vi haft en hel del at se til, saa vi har meget at fortaelle om.

Dagen efter vi skrev vores sidste entry, rejste vi videre til Siem Reap med baad. Efter omkring 6 timer naaede vi frem til "Den Flydende By", hvor vi, ironisk nok, gik i land og blev koert de sidste 12 km i en tuk-tuk for kun 1 US$.

Dagen efter tog vi afsted til Angkor Wat - den stoerste religioese bygning i verden. Heldigvis skal man betale for at komme ind, og slipper derfor for postkort-saelgerne. Udenfor faar man daarligt nok lov til at stige ud af sin tuk-tuk, foer det vrimler om en med boern der saelger alt muligt. De er virkelig ihaerdige. De kan finde paa at gribe fat i en, og fordi Ditte ikke koebte en piges postkort, men en andens, begyndte pigen at graede.

Angkor Wat var fantastisk. Naesten paa linie med Den Kinesiske Mur. Det er et enormt anlaeg med en meget braed, kvadratisk voldgrav. Bagved ligger ruinen. Efter at vaere gaaet gennem en del gange, kommer man til hovedbygningen som har 4 taetliggende taarne. Trapperne optil er de stejleste vi nogensinde har klatret paa. Men vi vil ikke skrive mere om det. Det er bedre at I oplever det.

Ud over Angkor Wat var isaer Bayon og "Tomb Raider" templerne fantastiske. Men I maa bare se billederne, for ellers bliver den her entry for lang.

Dagen efter havde vi to lange busrejser foran os. Igen blev vi koert til graensen, denne gang den Thailandske, gik over og tog derfra en anden bus til Bangkok. Turen indtil graensen var svaer at forestille sig mere bumpet. Vi havde kun 2 naetter i Bangkok. Kun fordi vi skulle tage et fly til New Delhi derfra. Men Bangkok kunne vi godt have vaeret foruden. Allerede da vi ankom med bussen, var der en der forsoegte at snyde os. En taxachauffoer ville have 400 baht for at koere os til vores hotel. Vi sagde: 'Nej, taxameter', men han sagde at det kun var de lokale som fik lov at koere paa taxameteret. Vi forklarede ham at vi saa ville finde en anden taxa, og saa gik han ned paa 300. Vi vidste at det var alt for meget, men var for traette til at goere noget ved det. Inde i bilen fandt vi tilfaeldigvis en prisliste som viste, at for den pris vi betalte, kunne vi komme over 50 km. Vi koerte ikke engang 10.

Da vi ankom til hotellet sagde de at de ikke havde faaet vores reservation, selvom vi havde modtaget en bekraeftelsese-mail. Saa vi var noedt til at betale walk-in-price som var 100 baht mere pr. nat. Da vi endelig chekkede ud, gad receptionisten ikke engang svare da vi sagde farvel til hende. Vi moedte et par oprigtigt flinke mennesker, men de fleste var kun hoeflige hvis man betalte dem noget. Maaske har vi bare vaeret uheldige. Vi kom selvfoelgelig ogsaa lige fra Vietnam og Cambodia, hvor vi ingen andre steder har moedt saa stor generel venlighed og glaede fra befolkningen.

Vi saa ikke rigtig saa meget i Bankok. Det var svaert at finde rundt, fordi taxachauffoererne stort set ikke talte engelsk.

Vi var glade da vi floej afsted til New Delhi. Enige om at vi skulle tvinges for at tage tilbage til Bangkok, og spaendte paa hvordan Indien ville vaere.

Den 28. juli ankom vi til New Delhi.
Foerst dagen efter fik vi et rigtigt indtryk af byen. Vi lejede en bil med chauffoer og guide, i samme person, som koerte os rundt hele dagen til alle de sevaerdigheder hvor man ikke skulle betale entre.
Den naeste dag moedte vi vores nye gruppe. Vi er 16 + en nepalesisk leder. Den 31. tog vi afsted til Pushkar med tog. Det er der vi befinder os nu. Den lille by er opstaaet rundt om en meget smuk, hellig soe, hvor vi blev velsignet da vi ankom. Byen er selvfoelgelig fuld af koeer og herreloese hunde. Men her er ogsaa en masse vilde aber. De holder til paa naesten et hvert hustag, og larmer en del. I dag stod vi op kl 4 for at vandre op paa et bjerg og se solopgang. Men det blev overskyet og begyndte at regne paa vejen. En eller anden sagde at Pushkar er det ideelle sted at tage til hvis man vil tabe sig, for det er anstrengende at bevaege sig rundt, og det er forbudt at spise koed i hele byen.

Da vi kom ned fra bjerget spiste vi morgenmad, hvorefter vi to blev hentet af den praest der holdt vores velsignelsesceremoni i gaar. Han tog os med til sin kone som lavede nogle rigtig flotte henna tatoveringer i vores haandflader og op ad armene. For en god ordens skyld: Det er ikke rigtige tatoveringer. Det er et eller andet plantefarvestof og det gaar vaek efter ca. 2 uger.
Det tog et stykke tid for hennaen at toerre, og vi faldt faktisk i soevn. Da vi vaagnede havde vi sovet i brahmin-familiens seng i 4 timer. Brahmin kasten er den hoejeste kaste i Indien, men familien var alligevel ikke saerligt rig. Vi har stadig ikke helt fundet ud af hvordan det kan vaere.
Praesten koerte os tilbage til vores hotel - uden varmt vand (og stroem i dagtimerne)! Resten af dagen har vi ikke lavet andet end at spise aftensmad og bruge hotellets internet.
I morgen venter der os en 6 timer lang bustur til den naeste by, hvor vi skal overnatte paa et gammelt fort.

Hav det godt!

Ditte og Stine.