Katakolon - Olympia

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Greece  , Ditiki Ellada,
Tuesday, October 11, 2011

We staan om 7u op want om 8u komen we aan en we willen de trein nemen naar Olympia. Er zijn maar 3 treinen heen (9u, 10u en 11u vertrek in Katakolon) en 3 treinen terug (12u, 13u en 14u vertrek in Olympia) en de rit duurt 45 minuten.

Van zodra we rond 8u20 van boord mogen, gaan we op zoek naar het station. De Travel Guide van de boot had ons gezegd dat we de hoofdstraat moesten uitlopen en dan vanzelf bij het station zouden aankomen. We zien echter niets dus vragen we het aan een dame die ons zegt dat we het pleintje moeten oversteken en dan de sporen zullen zien. Inderdaad loopt daar een spoor dat niet meer in gebruik lijkt. Het gebouw waarvan ik eerst dacht dat dat het station was, is het museum van Katakolon. Er recht tegenover staat een gebouwtje ter grootte van een krantenkiosk en het is gesloten. We horen in de verte het getoeter van een trein en even later zien we hem ook aankomen. Hij stopt en er stappen enkele mensen uit. We maken net aanstalten om op te stappen en aan boord op zoek te gaan naar een conducteur (om zo een ticket te kopen), wanneer een jongedame op ons afkomt en ons vraagt niet in te stappen. Ze is net van de trein gestapt en vraagt of we naar Olympia willen. We zeggen dat dat het plan is. Ze antwoordt dat we tijd genoeg hebben want dat de trein pas om 9u vertrekt. We vragen of we het ticket aan boord moeten kopen maar ze zegt dat we dat aan haar moeten betalen. Ze zegt dat we even moeten wachten. We verwachten dat zij het kleine gebouwtje gaat openen en dat daar het station is maar niets is minder waar. Ze komt aangewandeld met een plooitafel en een plooistoel . Ze installeert zich op het kleine perronnetje en haalt een ticketboek uit haar tas. Nu kunnen we tickets kopen: 10 euro per persoon heen en terug. Het lijkt allemaal nogal vreemd maar het is in orde. Wanneer we later met trein onderweg zijn naar Olympia en controle krijgen , blijken de tickets toch correct te zijn. Het 'station' mag dan primitief zijn en de uurregeling op zijn minst bizar, de trein is perfect in orde. Heel netjes, met airco en veel beter dan de treinen die we in ItaliŽ genomen hebben.

Na 45 minuten komen we aan in Olympia. We kopen een combiticket voor de archeologische site en het museum. Dat kost 9 euro per persoon. De opgravingen zijn heel erg de moeite. We hebben gelukkig het slechte weer achter ons gelaten en het is heerlijk wandelen in het zonnetje tussen de ruÔnes. Ook het museum is erg mooi. Alle twee zeker een bezoek waard.

We nemen de trein van 13u terug. Het meisje in Katakolon had vanochtend de vertrektijden opgeschreven en volgens haar zou de trein om 13u08 vertrekken. Gelukkig zijn we goed op tijd want iets voor 13u komt de trein het station binnen gereden en om 13u06 zijn we al weg. 2 minuten vroeger dus…

Om 13u50 komen we aan in Katakolon. We gaan eerst naar het schip om onze computer op te halen en gaan dan op een terrasje in de haven zitten waar we gratis wifi hebben. We skypen met thuis, halen onze mails op en zetten wat foto’s online. Op alle terrasjes zie je mensen met smartphones, iPads en laptops. Je hoort mensen in alle talen tegen hun computer praten. De moderne tijden…

Om 16u30 moet iedereen terug op de boot zijn voor een vertrek om 17u. Voor ons vertrek worden de klokken geluid in de haven en de captain antwoordt met de scheepshoorn. Dit gebeurt niet altijd maar schept wel een speciale sfeer.

Vanavond zijn we tussen 19u30 en 20u uitgenodigd voor een drink in de Crow’s Nest. We hebben deze uitnodiging in onze persoonlijke postbus aan onze kajuit gekregen. (ongelooflijk hoe vaak je hier ‘post’ krijgt … volgens mij is er iemand full time bezig met brievenbussen vullen – port information, nieuwsoverzicht, anderstalige versies van wat je al in het Engels gekregen hebt, reclame voor spa treatments, uitverkoop in de shops, …) Na de drink gaan we opnieuw naar het Tamarind restaurant om te zien of ze nog plek hebben voor ons. "For you, allways!" is het antwoord. We vragen aan de chef om ons te verrassen en krijgen een ongelooflijke maaltijd voorgeschoteld. We beginnen met een soep (1 keer kippensoep met wontons en 1 keer een vissoep met noedels). Als voorgerecht stelt hij chef ons een fantastisch assortiment sushi en sashimi samen. Er zijn sushis met tonijn, zalm, paling, ... sommige kort dichtgeschroeid met de brander, andere met een zoete sojasaus erover. Er is rauwe en licht gerookte vis met wasabi en Japanse zeewiersalade. Het is gewoon subliem en zo veel dat we eigenlijk al genoeg hebben. Het hoofdgerecht krijgen we gewoon niet op. Zonde want het is ook super lekker. 2 verschillende soorten vis in een heerlijke Oosterse bereiding met Hainan rijst. Een dessert gaat echt niet meer. We nemen gewoon 1 bolletje sorbet. Stef neemt de wasabisorbet waar hij zo gek op is en zorgt voor hilariteit bij de diensters wanneer hij ‘ja’ antwoordt op de vraag of hij extra wasabi on the side wil. De portie wasabi die ze hem brengen is dan ook belachelijk veel. Hij neemt wel een beetje en geniet ervan. Ik neem 1 bolletje van de passievruchten met basilicum. Na ons eten praten we nog na met de kok die erg blij is met de aandacht.

We drinken nog een afzakkertje in de Silk Den bar waar de technieker weer zit. (Mr. Bond noemen ze hem want zijn cabine is nr. 007) Hij vertelt weer een heleboel hilarische verhalen. Waarschijnlijk is de helft maar waar maar dat geeft niet want hij kan gewoon fantastisch vertellen. Het is een hele fijne avond.

Praktische info:
de haven verlaten:
je kan te voet van de haven naar het stadje (enkele minuutjes wandelen)

van Katakolon naar Olympia:
op het pleintje is het eindstation van de trein. Neem 'station' niet te letterlijk: de tickets worden op het perron verkocht. 10 euro H/T naar Olympia. De rit duurt 45 minuten.
Er is een trein naar Olympia om 9u, 10u en 11u. De trein terug vertrekt in Olympia om 12u, 13u en 14u.
Van aan het station van Olympia is het een klein eindje wandelen tot de archeologische site en het museum.

eten:
wij kochten een minderwaardig broodje binnen de site. Maak niet dezelfde fout en wacht tot je de site terug verlaten hebt. Als je niet meteen terugloopt naar het station maar de hoofdstraat tot het centrum van het stadje volgt, vind je naast veel souvenir winkeltjes ook tal van restaurantjes waar je goedkoop kan eten.