Nafplion

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Greece  , Peloponnisos,
Monday, October 10, 2011

's Morgens worden we wakker met bliksem en donder. Door het slechte weer hebben we wat vertraging opgelopen en het schip gaat een half uur later dan voorzien voor anker. Gelukkig hebben we vandaag geen verre plannen. Het aan wal gaan gebeurt met tenders. Wie via de boot een uitstap hebben gepland, krijgt voorrang. Het is al 9u30 wanneer het onze beurt is om in de tenderboot te stappen. Tegen die tijd is het enorm aan het regenen. De tenderboot doet er 10 minuten over om ons aan wal te brengen en de zee is erg woelig. Niet zo’n fijne ervaring. Met 100 mensen op mekaar gepakt in een klein, volledig gesloten bootje dat flink heen er weer gaat. Wonder boven wonder word ik niet ziek. Waarschijnlijk omdat het meestal vrij snel vaart. Enkel wanneer het wat ligt te dobberen om aan te meren voel ik dat mijn maag protesteert.

Wanneer we aan wal stappen, is het ergste van de bui voorbij maar het is nog steeds aan het druppelen. We wandelen eerst wat door de kleine straatjes van het dorpje. Nu ziet het er wat mistroostig en verlaten bij maar in de zon moet het er fantastisch zijn. In alle smalle straatjes groeien mooie bougainvilleas die over de straat hangen en voor schaduw zorgen (niet dat we dat nu nodig hebben)

In het kleine haventje zijn er verschillende cafés met gratis internet. In eentje daarvan gaan we een koffie drinken en checken we ondertussen onze emails. Niemand is online met skype dus zullen we later nog wel eens terugkomen. Na onze koffie gaan we naar het oude fort dat over Nafplion torent. Hiervoor moeten we volgens de legende 999 trappen beklimmen. In realiteit zouden het er 818 zijn. We hebben ze niet nageteld maar wat zeker is, is dat het er veel zijn. Gelukkig kunnen we de hele beklimming in het droge doen want het is gestopt met regenen. Eens boven, moet je 4 euro betalen om binnen te komen. Het is wel de moeite waard. Het fort is goed bewaard en de uitzichten zijn spectaculair. Na een tijdje begint de lucht er weer er dreigend uit te zien dus in plaats van nog verder te wandelen, besluiten we terug te keren want we zijn bang dat de trappen in de regen erg glad zouden kunnen zijn. We zijn net op tijd terug beneden want daar begint het terug te regenen.

We lopen in de regen nog wat rond in het stadje en gaan dan terug naar de haven waar we nog even met onze ouders skypen die nu wel online zijn en vervolgens gaan we ruim een uur vroeger dan nodig terug naar de tenderboten. Helaas is de regen hier een te grote spelbreker.

Om 15u00 zitten we op het dek met een late lunch (slaatje en een stuk pizza) en in de verte begint het uit te klaren. Tegen de tijd dat we vertrekken (16u) schijnt zelfs af en toe de zon.

's Avonds dineren we in de Manhattan DIning room waar we een gezellige avond hebben met een pasgetrouwd koppel uit de staat New York en een ouder koppel uit Oregon.

Praktische info:
De tenderboten zetten ons vlak aan het centrum van het stadje af. Van hieruit kan je te voet verder.