Een dag op zee

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Greece  , Ionia Nisia,
Sunday, October 9, 2011

Vandaag gaan we nergens aan land dus mogen we weer uitslapen. Deze nacht is de klok een uur later gezet omdat Griekenland in een andere tijdzone ligt. Daardoor is het al meteen 9u30 wanneer we opstaan. We gaan rustig ontbijten en gaan daarna naar het dek. Het is er echter te koud en te winderig dus gaan we eens een kijkje nemen in de Explorer's Lounge, waar de bibliotheek van het schip is. We zijn net te laat voor een interview dat de cruise director er heeft afgenomen van de captain. ’s Namiddags wordt het uitgezonden op het gesloten tv-circuit van de cruise en het is wel interessant.

Rond de middag is er een kookdemo van de 3 specialty chefs (de Pinnacle Grill, het Tamarind en de Canaletto) Hoewel je er niet echt iets van kan leren, is het wel leuk en bij momenten erg grappig. Soms lijkt het wel alsof het voor de chefs de eerste keer is dat ze zoiets doen.

’s Middags gaan we lunchen in het Lido restaurant. Er is altijd een hoek 'flavors of the world’. Vandaag is het Indonesisch. Heel lekker!

Terwijl Stef in de namiddag het hele interview met de captain bekijkt op tv, lees ik buiten op ons balkon een boek. De zon is er door gekomen en het is zalig zitten op het terras uit de wind. Nadat het interview afgelopen is, gaan we naar het zwembad om er nog wat in de zon te liggen. Nog geen 10 minuten nadat we ons er geïnstalleerd hebben, verdwijnt de zon achter de wolken en wordt het erg fris. Terwijl we zitten te wachten of de zon nog terugkomt raken we aan de praat met een Vlaams koppel dat ook aan het zwembad lag maar krijgen het uiteindelijk toch te koud en dus gaan we terug naar onze kajuit om ons klaar te maken voor een 2de gala-avond. We gaan eerst nog een glas wijn drinken in de Ocean bar waar het Happy Hour is van 18u tot 19u. Van een aantal drankjes (waaronder de huiswijn) krijg je het tweede identieke drankje aan 1 euro. We bestellen 2 glazen Pinot Grigio en bekijken de (gala)kledij van de mensen die voorbij komen. Sommigen zijn heel mooi gekleed maar velen hebben hier toch een heel ander idee van galakledij dan wij. Velen zijn amper netter gekleed dan in jeans. Sommigen lopen zelfs nog steeds op teenslippers! Wij zijn ‘smart casual’ vaak beter gekleed dan een hele hoop nu tijdens de ‘formal’ dresscode. Dat is wel jammer want het is wel leuk om naar de mensen te kijken en het geeft toch wel cachet als iedereen zo opgedirkt is.

We hadden deze namiddag gevraagd om een reservatie voor vanavond te krijgen in de Pinnacle Grill, het derde specialty restaurant waar we tot nu toe nog niet gaan eten zijn. Er was echter alleen om 21u45 nog plaats en dat vonden we te laat. Daarom gaan we om 19u15 gewoon naar de grote eetzaal. Er is echter geen plaats tot 20u30. Eerst wandelen we nog wat rond en dan gaan we toch eens kijken bij het Tamarind restaurant of daar nog plaats zou zijn. Tegen alle verwachtingen in, is daar nog vrij veel plaats. Het eten is er weer voortreffelijk! Je mag kiezen of je een soep en een voorgerecht neemt, of 2 voorgerechten. Deze keer kiezen we 2 voorgerechten: we nemen alle twee het assortiment satés met verschillende sauzen als eerste voorgerecht en vervolgens neemt Stef de giant shrimps in tempura en ik neem de pot stickers (won tons met verschillende vullingen en verschillende sauzen). Alles erg lekker! Als hoofdgerecht neemt Stef het pikante scampigerecht (ben de naam vergeten) en ik neem de Penang Red curry. Ook behoorlijk pikant (je kan vragen om het minder pikant te maken) maar super lekker. De porties zijn meer dan groot genoeg dus kiezen we een licht dessert: trio van sorbets. 3 bijzondere smaken die perfect samengaan: passievruchten met basilicum, wasabi en groene thee. De wasabi is wel lekker maar vind ik wat te sterk. Stef is er gek op en wanneer hij de chef ziet, gaat hij hem vragen hoe hij die moet maken. Zo raken ze aan de praat en de chef belooft dat als we terugkomen en op de kaart onze zin niet meer vinden, hij ons iets zal samenstellen. Misschien moeten we dat maar eens doen.

Na het eten gaan we in de silk den omdat we wel eens sake willen proeven. De barman laat ons de 4 verschillende soorten van de kaart proeven. We zijn er niet zo gek op en bestellen dus geen glas maar vragen om af te rekenen. Hij wil ons niet laten betalen omdat we alleen maar een klein proevertje hebben gekregen. Omdat we dat wel lief vinden, besluiten we hier toch nog een slaapmutsje te nemen. Stef neemt een grappa en ik een cointreau. Naast ons zit een man die meereist om aan de motoren van het schip te werken. Hij vertelt fantastische verhalen over reparaties die hij heeft moeten doen en we vergelijken opnieuw scheepvaart met luchtvaart. Het grote voordeel bij cruiseschepen is dat ze meerdere motoren hebben (ons schip heeft er 6) zodat er probleemloos één kan uitgezet worden om aan te werken. Zo was er vandaag een enorm probleem (tenminste, dat dachten ze in eerste instantie maar het is dan toch minder erg gebleken dan gevreesd) zonder dat daar ooit één passagier iets van merkt. Niet zoals in de luchtvaart dus waar het minste probleem enorme delays kan veroorzaken. Hier is het echt zoals de Safety Instructor enkele dagen geleden zei: het is zoals een zwaan – boven het wat heel elegant en onder water druk peddelen om boven te blijven.

Na een fijne avond keren we terug naar onze cabine.