Messina

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Italy  , Sicily,
Saturday, October 8, 2011

Vandaag geen wekker. We worden iets na achten wakker en gaan op ons gemak ontbijten. De woelige nacht is goed meegevallen. Het schip heeft wel flink geschommeld maar ik ben verbazend genoeg niet ziek geworden.

We varen nog de hele voormiddag. Jammer genoeg is het weer niet zo goed dus zonnen op het dek zit er niet in. Ik profiteer ervan om wat aan mijn reisverslag te werken en wat te lezen. Van het 1,5u vertraging van gisterenavond, heeft de kapitein er vannacht 45 minuten ingehaald. We komen dus met 45 minuten vertraging aan in Messina. Gelukkig hebben wij daar geen uitstap gepland want de tijd zou veel te krap geweest zijn.

Rond 11 uur varen we langs de Eolische eilanden en de Stromboli en terwijl wij op het dek genieten van het uitzicht, krijgen we over het speekersysteem van de boot uitleg over wat er te zien is.  De Stromboli is de meest actieve vulkaan van Europa en hoewel hij 3000 meter hoog is, zit hij voor het grootste gedeelte onder water: nog eens 6000 meter. Ondanks de wolken is hij goed zichtbaar.

Iets verder varen we door de straat van Messina. Hiervoor moeten we een pilot aan boord nemen. Normaal moet het schip vertragen om de pilot aan boord te laten maar blijkbaar durven de pilots van Messina net iets meer want die gaan bij volle snelheid aan boord. Helaas hebben we dat niet kunnen zien. Wat we wel goed hebben kunnen volgen, is het aanmeren. Hoe de kapitein het schip manoeuvreert en hoe nadien de trossen uitgegooid en vastgelegd worden. Fascinerend.

Iets na 15u zetten we voet aan wal. We zijn nog maar net aan het wandelen wanneer er een enorme plensbui begint. Samen met een koppel uit Nieuw-Zeeland dat we op de boot hebben leren kennen, schuilen we in een klein cafeetje waar we espresso en cappuccino drinken (een espresso kost hier 0,70 euro en een cappuccino 1,20 euro…. Dat is wat anders dan op het Piazza Navona in Rome) Nadat het gestopt is met regenen, gaan we verder. Wanneer we aan de kathedraal van Messina komen, willen de Nieuw-Zeelanders met een toeristentreintje Messina verkennen. Wij wandelen alleen verder. Eerst nemen we een kijkje binnen in de kathedraal. Deze is erg mooi en heeft een mooie klokkentoren waar iedere dag om 12 uur allerlei figuurtjes in beweging komen.

Daarna gaan we verder naar de (2) winkelstraten van Messina en zo terug richting haven. Daar is een winkeltje met lokale wijnen, kazen en vleeswaren. We gaan er binnen en bestellen ons een glas wijn (er zijn 2 tafeltjes en je kan dus wijn krijgen maar wel in een bekertje …) Er zitten nog 2 Amerikanen van onze boot en we geraken met hen aan de praat. Zij willen een fles wijn meenemen voor aan boord maar durven niet omdat dat eigenlijk verboden is. Wij doen dit al sinds Barcelona (ssst … niet verklappen) en dat is geen enkel probleem (bij het eten kopen we wel altijd een fles van de boot) Zij willen het ook wel proberen maar durven niet zo goed. Wanneer wij zeggen dat we er nu ook één gaan kopen, dan rapen ze al hun moed bijeen en kopen ze ook 2 flessen. Ze durven wel niet alleen terug aan boord en vragen of ze mee mogen lopen. Wij wandelen zonder verpinken aan boord en zij volgen ons bloednerveus (zoals één van de twee zelf zei: nerveus alsof ze een bankoverval gaan plegen.) We komen alle 4 probleemloos aan boord met onze flessen en de 2 Amerikanen hebben er weer een straf verhaal bij voor thuis.

's Avonds dineren we opnieuw in de Manhattan Dining room en krijgen er weer een tafel voor 2 toegewezen. We dachten iedere avond bij andere mensen aan tafel te zitten maar blijkbaar is het voor hen makkelijker om mensen zonder voorkeur apart te zetten. Het heeft wel als voordeel dat je minder je best moet doen om de conversatie gaande te houden maar het leek ons een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen.

Naar goede gewoonte maken we na het eten nog een korte wandeling op het promenadedeck en daarna gaan we naar de kamer een dvd-tje kijken.

Praktische info:
de haven verlaten:
het schip ligt vlak aan de hoofdstraat aangemeerd. Je kan dus zo van boord wandelen.

van Messina naar de etna of naar Taormina:
openbaar vervoer van Messina naar die plaatsen is helaas geen optie. De bus naar Taormina stopt overal waardoor je uren onderweg bent.
Je kan vooraf online een tour boeken met één van de vele lokale gidsen. In ons geval kon dit ook nog aan wal wanneer je van boord stapt maar dat zou naar verluidt niet altijd mogelijk te zijn.
Wij waren hier op een zaterdagnamiddag waardoor het onmogelijk was zelf een wagen te huren want alle verhuurbedrijven in Messina zijn dicht vanaf zaterdagmiddag.