Civitavecchia - Rome

Pantheon Rome
Read my review - 4/5 stars

Flag of Italy  , Lazio,
Friday, October 7, 2011

Onze wekker loopt opnieuw af om 6u30 en we komen net de haven binnengevaren. Deze keer is het vreemd genoeg iets minder druk aan het ontbijtbuffet. Zou iedereen room service besteld hebben?

Ook hier is er een shuttle nodig om de haven uit te geraken, alleen is die hier gratis. Van aan de aankomst van de shuttle bus moet je een klein stukje wandelen tot het station. Daar kopen we voor 9 euro een H/T ticket naar Rome waarmee je ook de hele dag gebruik mag maken van bus, metro en tram in Rome. (= BIRG ticket, prijs afhankelijk van aantal zones dat je nodig hebt)

We stappen uit in Rome Sint-Pieters, vlak bij Vaticaanstad. De rit heeft een uurtje geduurd.

Hoewel het nog vroeg is, staat er al een enorme rij te wachten om tickets te kopen voor de Sixtijnse kapel en de musea. Omdat we slechts 1 dag in Rome hebben, hebben we besloten deze niet te bezoeken maar ooit nog eens terug te komen op citytrip.

We wandelen van Vaticaanstad naar het centrum van Rome. Onderweg komen we langs het Castel Sant'Angelo, ook wel de Engelenburcht genoemd. Van daar naar het Piazza Navona. een plein waar vroeger een racetrack was, vandaar de ovale vorm. Ik moet dringend naar de wc dus gaan we op een terrasje zitten om een koffie te drinken. We krijgen de kaart en zien dat een espressokoffie (with cookie) 6 euro kost. Ik dacht eerst dat het om een stuk taart of zo zou gaan en wilde enkel een koffie bestellen. De mensen aan het tafeltje naast ons hebben echter een mini kopje koffie met een mini koekje (type koekjes uit de bekende blikken delacre dozen) en dat voor 6 euro?? Ik doe het nog liever in mijn broek dan hier 6 euro te betalen voor een slok koffie zodat ik naar de wc kan gaan. We gaan dus gewoon weer weg.

Van het Piazza Navona gaan we naar het Campo dei Fiori. Daar is iedere voormiddag (behalve op zondag) een markt. Ik las ergens als beschrijving dat 'de marktkramers hier recht uit een film van Felini lijken te komen’ en dat is werkelijk zo. Deze markt is zo gezellig Italiaans dat het overdreven lijkt. Als al de toeristen er niet tussen zouden lopen, zou ik denken dat het echt een filmset is. Hoewel we op weg hiernaartoe net een broodje gekocht hebben, eten we op een terrasje bij de markt nog een broodje met een glas pinot grigio. (en kan ik hier binnen eindelijk naar de wc …) Het is heerlijk om tijdens het eten het hele gebeuren gade te slaan. En marktkramer begint wat op zijn gitaar te spelen, waarop de dames van de kramen erlangs spontaan aan het dansen gaan. Ondertussen zijn andere marktkramers een eindje verder een typische driewieler brommer-camionette aan het inladen (geen idee hoe dit ding echt heet, het is een driewieler die wat weg heeft van de oude citron camionettes met een open laadbak, plaats voor 2 personen in de kabine en aangedreven door een soort brommer.) Ondertussen komt er net als in de film een mooie vrouw met een fladderend zomerkleedje aangefietst terwijl een marktbezoeker in bloot bovenlijf haar iets toeroept en een andere marktkramer naar haar fluit. Viva Italia!

Na onze lunch gaan we naar het Pantheon. Ik wist niet dat dit een kerk geworden is. Gelukkig maar dat het als kerk gezegend is want dat is de reden dat het gebouw nu nog in zo’n goede staat is. Vroeger was het de gewoonte stenen van oude gebouwen te recupereren om nieuwe gebouwen mee te bouwen. Alleen van kerken mochten geen stenen weggenomen worden want dit was heiligschennis. Daarom ligt een groot deel van het oude Rome in puin en is het Pantheon bewaard gebleven. Net voor we binnengaan begint het zo hard te regenen dat we moeten schuilen onder de luifels van n van de vele restaurantjes op het plein. Iedereen vlucht van het plein af, op zoek naar een droog plekje. Ik denk niet dat je dit plein vaak zo leeg te zien krijgt. Nadat het wat minder hard is gaan regenen, gaan we het Pantheon in. Dat is gratis te bezoeken. Tegen dat we weer buiten komen, is het gestopt met regenen. We zetten onze weg verder naar het oude centrum van de stad.

Helaas begint het opnieuw erg hard te regenen. We schuilen samen met een aantal straatarbeiders en nog enkele toeristen in een portiek tot het wat minder hard regent.

Hierna gaan we naar de Trevi fontein waar het zelfs nu in het laagseizoen veel te druk is. Mensen verdringen mekaar om een foto te kunnen nemen van zichzelf voor de fontein. Volgens de legende moet je een munt in de fontein gooien en dan kom je nog een keer terug naar Rome. Ik heb het niet geprobeerd want ik ben er zeker van dat die munt toch maar zou afketsen op al die mensen die in de weg staan.

Wanneer er iets later nog een zware plensbui valt, lopen we het monument voor Vittorio Emmanuele II binnen op de Piazza Campidoglio. Terwijl we daar staan te wachten, lopen we wat rond en zien we dat we naar boven kunnen. We gaan helemaal naar de top vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Boven kan je op het dak rondlopen zodat je ook een mooi zicht krijgt op de Fori Romani en een stukje van het Palatijn.

Van aan dit monument lopen we naar de Fori Romani en het Palatijn. Er schiet zo weinig over van de originele gebouwen dat je zelfs met een plan van hoe het ooit was, heel veel verbeelding nodig hebt om er iets van te herkennen. Via deze runes komen we aan het Colosseum. Hoewel ik het wel graag eens zou bezoeken besluiten we het wegens tijdsgebrek ook maar over te slaan. Het zou zonde zijn 12 euro te betalen om er dan maar rap rap doorheen te rennen. Nog een goeie reden dus om ooit een citytrip naar Rome te doen.

Aan het Colosseum nemen we de metro naar Piazza Espagna waar de beroemde Spaanse trappen zijn. Ook hier weer veel te veel volk!

Recht tegenover de Piazza Espagna, lopen we de dure winkelstraat af die ons het centrum uitvoert. Zo gaan we te voet terug naar het Castel Sant’Angelo en Vaticaanstad waar we de trein terug nemen. De trein zit zo vol dat we het eerste stuk zelfs moeten rechtstaan (onze arme voetjes hebben net voor de zoveelste dag op rij 15 kilometer gelopen en dat voelen we …) We hebben wel geluk want zonder het te weten zijn we op de express trein terecht gekomen. Deze stopt niet zo vaak en doet er 20 minuten minder lang over.

We lopen kort nog wat rond in Civitavecchia maar er is ondertussen ook een strakke frisse wind dus keren we met de shuttle terug naar het schip. Het is iets na 18u wanneer we er aan komen. Om 19u30 moet iedereen aan boord zitten en om 20u vertrekken we.

We aperitieven op ons terras (helaas niet in de zon maar gelukkig wel uit de wind). Op het programma voor vandaag staat dat het een werelds buffet is in het buffetrestaurant. We gaan daar eten maar het is niet zo geweldig.

Rond 20u komt er een mededeling dat een passagier om medische redenen van boord moet gehaald worden en dat we dus wat delay zullen hebben. Het duurt uiteindelijk 1u30 alvorens de ambulance er aankomt en de passagier van boord gehaald wordt. Wij dachten al het ergste omdat de ambulance niet kwam en iedereen zo rustig bleef. Terwijl de passagier van boord gehaald wordt, raken wij aan de praat met een Safety Trainer die ook op het promenade deck staat te kijken. Hij weet ons te vertellen dat de passagier een gesprongen appendix heeft en naar het hospitaal moet. En wij dachten dat je op de luchthaven van Zaventem lang op medische hulp moet wachten … We stellen hem nog een heleboel technische vragen om varen met vliegen te vergelijken. Het blijkt dat ook cruiseschepen een soort van ‘slot’ hebben om te vertrekken. De pilot (iemand met kennis van de lokale haven die de captain begeleidt bij het binnen- en buitenvaren van de haven) is al aan boord en dus kunnen we vertrekken van zodra de passagier van boord is. We vertrekken 1u30 te laat en het is nu aan de kapitein om te beslissen of hij onderweg sneller zal gaan varen om wat tijd te winnen. Sneller varen betekent echter meer brandstof verbruiken en is dus duurder. Er wordt bij het opstellen van de vaarroute (zoals een vluchtplan) ook rekening gehouden met stromingen waar eventueel voordeel kan uit gehaald worden.

Eens buiten de haven voelen we dat de zee wel erg wild is geworden. Ondanks het feit dat de stabilisers (een soort onderzeese ‘vleugels’ die extra stabiliteit geven) uitgezet zijn, gaat het schip toch flink op en neer en heen en weer. Ik krijg er een ijl gevoel van in mijn hoofd maar echte zeeziekte blijft gelukkig uit (tenminste zolang ik met mijn ogen dicht op bed ga liggen, iets wat gezien het uur en de lange dag geen probleem is)

Praktische info:
de haven verlaten
neem de gratis shuttle bus die je naar de ingang van de haven brengt.

van de shuttle drop off naar het station:
vlakbij de haveningang zie je een mac donalds. Loop hiernaartoe. Steek hier de straat over en loop over het brede voetpad enkele blokken tot aan het station. (5 tot 10 minuten wandelen)
Koop je treintickets in het station en vergeet niet je tickets te valideren alvorens aan boord te gaan.
Als je in Rome gebruik wil maken van het openbaar vervoer, koop dan een BIRG ticket. Prijs 9 euro H/T. Hiermee kan je de hele dag gebruik maken van tram, metro en bus in Rome.

van Vaticaanstad naar Rome:
wij hebben het te voet gedaan. Dat is een flink eind maar goed te doen. Je kan ook gebruik maken van het opbaar vervoer door de trein 1 stop verder te nemen (van Roma S. Pietro naar Roma Termini) of met metro of bus.

My Reviews Of The Places I've Seen

Loading Reviews