Livorno - Lucca

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Italy  , Tuscany,
Thursday, October 6, 2011

Vandaag wordt een lange dag. We hebben de wekker gezet om 6u30 en zijn verbaasd te zien dat we net aan het aanmeren zijn. Dat is een half uur eerder dan voorzien.

Aan het ontbijtbuffet is het een drukte van jewelste want iedereen wil op tijd weg voor de excursies. (het overgrote deel van de reizigers kiest voor de door het schip georganiseerde excursies)

Wij zijn eerder al in Firenze geweest en het is zo'n eind van Livorno vandaan, dat we besloten hebben iets anders te gaan doen. We moeten kiezen tussen Lucca of Cinque Terre. We weten echter niet of Cinque Terre haalbaar is want dat is ook een heel eind bij Livorno vandaan. Op de pier staat de reisleider van de boot aan wie je altijd nog last minute vragen kan stellen. Hij zegt dat Cinque Terre haalbaar is als je een auto huurt en daarmee tot La Spezia rijdt, waar je dan de trein tot Riomaggiore neemt.

We vinden het wat te gek om 100 euro uit te geven aan een auto om die dan op de parking van aan treinstation te laten staan. We besluiten dan toch maar naar Lucca te gaan. Cinque Terre blijft dus op ons 'to do' lijstje staan voor een andere gelegenheid.

Wie zelfstandig de haven wil verlaten, is verplicht een schuttle bus te nemen (5 euro H/T) want het is verboden er te voet te gaan omdat het ook een vrachthaven is. Het is niet te geloven hoe weinig mensen op eigen houtje iets ondernemen. Iedereen loopt naar de bussen van de bootexcursies, enkele huren zelf een wagen en een handvol mensen doen zoals wij: de shuttle bus naar het centrum van Livorno. Daar kopen we een busticket naar het station (1,20 euro H/T per persoon wanneer je het in een tabaccheria koopt, 1,70 euro aan boord van de bus). In het station kopen we tickets voor de trein naar Lucca. Deze kosten 7,60 euro per persoon H/T. We moeten overstappen in Pisa. Het is een hele onderneming. We hebben de shuttle bus kort voor 8u genomen en het is 10u17 wanneer we in Lucca aankomen.

Lucca is een mooi en gezellig stadje. We wandelen er rond en genieten van het mooie weer. ’s Middags kopen we bij een slager een foccaccia broodje met lardo marinado. Ik dacht dat dat spek zou zijn maar dat is het spekvet dat gemarineerd is. Het is wel lekker! Daarbij nemen we ook een droge worst die overheerlijk is. Voor dit alles betalen we 6 euro.

Aan het toerismekantoor is gratis wifi. (vreemd want een koppel voor ons moest betalen en wanneer wij buiten proberen, gaat het gratis) We skypen met mijn ouders en dat gaat perfect. Slechts af en toe worden we onderbroken maar verder lijkt het of we gewoon thuis aan het bellen zijn.

Om 15u29 nemen we de trein terug . We wandelen nog wat rond in Livorno en nemen dan de shuttle terug naar de boot. Tegen 18u zijn we terug op de boot. We rusten nog wat aan het zwembad in de zon. Er staat nu wel een frisse wind en er komen wat wolken opzetten.

We dineren opnieuw in de Manhattan Dining room, de grote eetzaal van het schip. Deze keer zitten we aan een tafel van 8. Bij ons aan tafel zit een koppel uit de UK (bij Bristol), een koppel uit Schotland en een koppel uit Toronto, Canada. Het is interessant om mensen uit de hele wereld te leren kennen. De man uit de UK kan bijzonder interessant vertellen. Hij heeft bij de marine gewerkt, nadien op olieschepen als ingenieur en nu bij de NHS (National Health Services) waar hij onder andere onderzoekt hoe ze aanslagen kunnen voorkomen en terroristen kunnen opsporen.

Na het eten gaan we nog even wandelen op het Promenade deck en daarna ons bed in want het was een lange dag en morgen moeten we weer vroeg op.

Praktische info:
De haven verlaten:
Als je geluk hebt, ligt het schip aangemeerd in de inner harbor. Dan kan je gewoon te voet van het schip naar de vlakbij gelegen hoofdstraat wandelen.
Wij lagen in de commerial harbor. Je mag van hieruit niet te voet naar de stad maar bent verplicht de shuttle van de haven te nemen. Prijs 5 euro heen en terug.

Van de shuttle drop off naar het station:
De shuttle zet je vlakbij het Piazza Magiore af. In het midden van dat plein kan je de bus nemen naar het station. Neem bus nummer 1 naar het station. Je kan een kaartje kopen op de bus zelf maar dat is duurder. Koop een kaartje in een tabaccheria. Prijs 1,20 euro H/T (in plaats van 1,70 H/T wanneer je je ticket op de bus koopt)
In het station koop je je trein tickets naar Lucca. Je moet overstappen in Pisa. Prijs: 7,60 euro H/T. Niet vergeten de tickets te valideren alvorens op te stappen.