Monaco

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Monaco  ,
Wednesday, October 5, 2011

Vandaag konden we uitslapen. We hebben geen wekker gezet en zijn wakker tegen 8u. De zon schijnt en dus gaan we op het dek ontbijten. Het is er heerlijk zitten. Tegen 10u30 komt er land in zicht en vanaf 11u zijn we de kust dicht genoeg genaderd om Monaco te zien. Tom, de Travel Guide geeft via het speekersystem uitleg bij wat we zien. De captain had gisteren gezegd dat het kon zijn dat we even moesten wachten met aanmeren omdat Prins Albert II de nieuwe cruiseterminal in Monaco kwam dopen vandaag maar hij is al vertrokken en dus kunnen we onmiddellijk aanmeren. Om 11u30 liggen we aangemeerd. Het duurt nog even voor we aan wal mogen dus gaan we eerst nog lunchen. We gaan terug naar het Tamarind restaurant. Voor de lunch geldt hier geen toeslag (het is ook niet altijd open voor lunch). 's Middags geldt er een vast menu met enkel keuze voor het dessert maar het is opnieuw erg lekker. Eerst was er pikante klare kippensoep met groenten en vervolgens een assortiment met dumplings, dim sum en loempia en verschillende sausjes. Als dessert nemen we tiramisu van groene thee voor Stef (heel bijzonder, erg lekker) en mangosorbet voor mij.

Na deze lekkere lunch gaan we aan wal. We wandelen de berg op langs het oceanografisch museum en twijfelen of we het zouden bezoeken. Het schijnt bijzonder goed te zijn maar het weer is zo mooi dat het zonde zou zijn om binnen te gaan zitten. We gaan dus maar verder richting prinselijk paleis. Onderweg komen we langs de kathedraal waar Prinses Grace begraven ligt. We gaan er even binnen en zijn er duidelijk niet alleen. Om langs de graven van de prinsen en prinsessen van Monaco te lopen (en dus voorbij prinses Grace te wandelen) moet je voetje schuifelen.

We lopen verder tot het prinselijk paleis dat normaal enkel tijdens de zomermaanden geopend is voor het publiek. Naar aanleiding van het huwelijk van prins Albert II met de Zuid-Afrikaanse zwemster Charlène op 4 juli, is het paleis uitzonderlijk open tot eind oktober. Omdat dit een bijzondere kans is, besluiten we dit wel te bezoeken maar we zijn wat teleurgesteld. Je mag maar in een paar salons binnen en ziet eigenlijk niets wat je in zoveel andere kastelen niet ziet. Als we dan toch moesten kiezen, hadden we beter toch het oceanisch museum gedaan denk ik.

Na ons bezoek aan het prinselijk paleis, lopen we terug naar beneden, de stad in. We wandelen door de jachthaven en bewonderen er prachtige jachten van eigenaars met iets meer geld dan wij hebben. In de haven nemen we de lift naar het casino waar we wat rondkijken en dan terug naar beneden wandelen. Op weg terug naar de boot komen we langs een plek waar een onbeveiligd internet netwerk is. We proberen naar huis te skypen maar niemand antwoordt. We gaan naar de boot om onze computer op te halen zodat we onze mail kunnen binnenhalen. Terug op de plek met het onbeveiligde netwerk, zitten er zeker 15 anderen met smartphones en laptops te internetten op de trappen naast het cafe van wie het netwerk is. Wel een grappig zicht. (En de eigenaar van het cafe snapt waarschijnlijk niet waarom zijn internet zo traag gaat…) Het lukt ons niet om verbinding te maken met onze laptop en ook via de iphone lukt het niet meer. Toch te veel volk op zijn netwerk?

We keren dan maar terug naar de boot waar we gaan dineren in de Manhattan Dining Room. We hebben ons opgegeven voor open seating. Dat wil zeggen zonder vaste tafel en zonder vast uur. We krijgen een tafeltje voor twee. Het eten is lekker.

Om 22u varen we weg. Het vertrek uit Monaco is heel mooi. Het is donker, in de haven zijn er de lichtjes van de boten en tegen de heuvels is er de verlichting van de stad en van het prinselijk paleis. Prachtig.

My Review Of The Place I've Seen

Loading Reviews