Kennismaking met onze thuis vd volgende 12 dagen

Trip End Oct 20, 2011

Holland America Lines MS Nieuw Amsterdam

Flag of Spain  , Catalonia,
Monday, October 3, 2011

Ondanks het feit dat het een zalig goed bed was, heb ik toch erg slecht geslapen. (zou dat iets te maken kunnen hebben met het gesnurk naast mij? Zelfs oordopjes konden niet baten… )

Na het ontbijt gaan we uitchecken en laten we onze koffers achter bij de receptie.

We gaan met de metro naar Park GŁell. Het metrostation Passeig de Gracia ligt niet alleen vlakbij het hotel maar ook vlak naast Casa Battlo. Daar zie ik dat het wel kan bezocht worden, in tegenstelling tot wat in mijn reisgids staat. Prijs per persoon is 18,50 euro, audio guide incl. Nu twijfelen we of we Casa Battlo of La Pedrera (Casa Mila) zullen bezoeken. We gaan in elk geval eerst naar Park GŁell en zullen dan nadien beslissen.

Park GŁell is vanaan de metro een klein stukje wandelen met het laatste stukje flink bergop. Dan kom je aan een muur met de typische Gaudi 'trencadiz' (mosaÔek van gebroken stukjes porcelein) en dan kom je aan het hek waar altijd een massa mensen staat en als je binnen gaat, lijk je wel in een erg druk pretpark beland te zijn. Om de beroemde leguaan op de trap te fotograferen, moet je in de rij staan en een foto zonder een hele troep mensen ertegen, erop of erlangs, is niet mogelijk.

Verder naar boven, kom je aan een soort overdekte galerij met zuilen. Die is mooi en in verhouding ook rustig. Alleen jammer dat het hier krioelt van de verkopers met kitsch en rommel. Tussen de zuilen liggen overal dekentjes met  oorbellen, hangertjes, speelgoedjes en andere typische rommel. Dat verstoort het zicht en zou wat mij betreft verboden mogen worden. Toeristen kan je niet verbieden maar zo’n rommel wel… Ze hebben elders in het park ruimte genoeg om tussen de bomen op de paden te gaan staan en daar verstoren ze het zicht niet zo.

Nog een niveau hoger kom je bij de beroemde golvende bank en van hieruit heb je een prachtig uitzicht over Barelona. De lucht is wat wazig maar je kan toch de belangrijkste punten in de skyline van Barcelona herkennen.

We wandelen nog wat verder door het park dat best ingenieus is aangelegd.

Na ons bezoek nemen we de metro terug en onderweg naar de Sagrada Familia stoppen we bij La Pedrera (= Casa Mila) Hier is de beslissing snel genomen. We gaan Casa Battlo bezoeken want hier staat een enorme lange rij mensen te wachten om binnen te kunnen. We nemen wat foto’s van de gevel, lezen wat onze reisgids te vertellen heeft over dit gebouw en vervolgen dan onze weg naar La Sagrada Familia.

Als we daar uit de metro komen, staat er ook een rij mensen te wachten om een ticket te kopen. Als we echter achter de hoek kijken zien we de rij nog eindeloos ver doorgaan. Stef vraagt aan de security aan het begin van de rij hoe lang de wachttijd bedraagt en die zegt ons 45 minuten. Aangezien we niet te laat naar de inscheping van de cruise willen gaan en toch graag Casa Battlo nog zouden bezoeken (als daar tegen nu ook nog niet zo’n lange rij gevormd is … want daar beginnen we nu voor te vrezen), besluiten we terug te keren en morgen onze kans te wagen bij de Sagrada Familia.

We keren te voet terug en doen onderweg een stuk van de Modernistische wandeling die in mijn reisgids beschreven staat. Deze route brengt ons langs een aantal modernistische huizen van bekende en minder bekende architecten.

Deze route brengt ons tot aan Casa Battlo en daar is er nog steeds geen wachtrij dus gaan we dit bezoeken. Het is heel mooi en indrukwekkend maar we zijn alletwee van mening dat Palau GŁell interessanter was. Komt het doordat we dat als eerste gezien hebben of is het werkelijk zo doordat Gaudi in Casa Battlo beperkter was omdat dit een verbouwing was (Palau GŁell en Casa Mila zijn volledig door Gaudi ontworpen en nieuw gebouwd, Casa Battlo was een verbouwing van een reeds bestaande woning) Hoe dan ook, het was zeker de moeite van een bezoek waard. Ook hier hadden we een audioguide en dat is toch wel handig. Je kan door de kamers wandelen en krijgt de info terwijl je rondkijkt. Je moet niet zitten zoeken in eigen reisgidsen om info te krijgen.

Na ons bezoek keren we terug naar het hotel en halen er onze spullen op. Deze keer proberen we eens wat anders met onze bagage: we gaan te voet de ramblas af tot aan de haven. Zo moeten we niet opnieuw al die trappen in de metrostations doen. De wandeling valt goed mee en duurt 20 minuten. Stef trekt de 2 grote koffertrolleys en draagt een rugzak, ik loop met de 2 kleinere trolleys. Al bij al gaat het vlotter dan trappen doen met onze bagage. Wanneer we aan het eind van de Ramblas komen, zien we dat dit metro station wel een lift heeft …

Aan het monument voor Colombus nemen we de shuttle bus naar de cruise port. Enkele rit kost 2 euro, heen en terug is 3 euro per persoon. We nemen een heen en terug ticket omdat we denken na het inchecken nog eens terug te gaan naar de stad.

Eens op het schip, is er echter zoveel te ontdekken, dat het al snel 18u is. Niet de moeite om voor het eten nog terug te keren naar de stad. We gaan dan maar vrij vroeg eten en plannen daarna nog eens naar de stad te gaan. We wandelen langs de verschillende restaurants om te beslissen waar we zullen gaan. Een collega van Stef had ons aangeraden om zeker een keer in het Tamarind te gaan eten. Dat is het Aziatische restaurant aan boord. Hiervoor geldt een toeslag van 15 euro voor dinner (geen toeslag voor de lunch). Het ziet er zo aanlokkelijk uit dat we besluiten hier meteen onze eerste dag te vieren en vandaag niet meer buiten te gaan. We maken een reservatie voor een half uur later en gaan eerst een aperitief drinken in de bar er recht tegenover. Je kan aan boord een drankenkaart kopen die 90 dollar kost en 100 dollar waard is. Hiermee krijg je dus eigenlijk permanent 10% korting.

In het Tamarind restaurant worden we perfect ontvangen. We hebben de keuze uit verschillende soepen en voorgerechten, hoofdgerechten en dessert en ze zien er op de kaart allemaal even lekker uit. We nemen telkens 2 verschillende gerechten zodat we halverwege borden kunnen swappen en van alles kunnen proeven. Het eten is voortreffelijk en de service ook. Enig minpuntje is dat de gerechten mekaar razendsnel opvolgen. Ik had liever af en toe wat tijd ertussen gekregen.

Na het eten maken we een wandeling op het promenade deck en gaan we verder op ontdekking op het schip. We blijven niet lang op want zijn alle twee doodop en morgen willen we vroeg opstaan in de hoop dan wat minder volk aan de Sagrada Familia te vinden.

Praktische info:
van de stad naar de cruisehaven: de grote cruiseschepen liggen meestal aan de Adossat Quay (A, B, C of D) Dit is zo'n 2 km van de stad. Om hier te geraken, neem je aan monument Cristobal Colon de shuttle bus naar de haven. Dit is de Blue Bus. Enkele rit kost 2 euro, heen en terug (op dezelfde dag) kost 3 euro.