Vertrek naar Barcelona

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Oct 20, 2011

Flag of Spain  , Catalonia,
Sunday, October 2, 2011

Om 7 uur komt de vader van Stef ons ophalen om ons naar de luchthaven te brengen. We zijn ruim op tijd voor onze vlucht van 09u25. We praten nog met enkele collega's en gaan rustig aan de gate zitten. Boarding voor de vlucht gaat erg vlot en vijf minuten te vroeg gaan we van de blokken. Ook de vlucht zelf gaat erg vlot en vijftien minuten voor schedule landen we in Barcelona.

Nadat we onze bagage hebben opgepikt, nemen we de shuttle van Terminal 1 (shengen terminal waar onze vueling vlucht geland is) naar Terminal 2 en zo naar het treinstation. We kopen een T10 kaart (8,25 euro voor 10 ritten, 1 kaart kan door meerdere personen gebruikt worden) We hebben geluk want er is meteen een trein (er is er één elke 30 minuten) De trein brengt ons in 20 minuten naar het grote centrale station van Barcelona: Barcelona Sants. Tot hier ging alles vlot maar nu begint een lijdensweg van talloze trappen en dat met ons bagage… We moeten een vrij lange weg afleggen om bij lijn 3 van de metro te geraken en we moeten voortdurend trappen op en af omdat er geen roltrappen of liften zijn. (vermoedelijk omdat sommige stations zo oud zijn en zo diep onder de grond liggen) Tegen de tijd dat we op de metro zitten, zijn we nat in het zweet. Het voordeel is wel dat het erg goedkoop is.

Check-in in ons hotel gaat erg vlot. De kamer is niet groot maar wel gerieflijk en mooi. We hebben gelukkig wat kledij in onze handbagage gestoken zodat we iets fris kunnen aandoen zonder onze bagage uit te pakken (die hadden we in Brussel veilig ingetaped en kunnen we ingetaped laten tot op de cruise.) Nadat we gedouched hebben en omgekleed zijn, gaan we de stad in. Het is vandaag de eerste zondag van de maand en dan is het Palau Güell gratis te bezoeken (normaal 14,50 euro per persoon) dus daar gaan we eerst naartoe. Ons hotel ligt op de Ramblas dus gaan we te voet tot het Palau Güell. De Ramblas zijn een gezellige drukte met straatverkopers, straatartiesten, oplichters met balletje balletje en heel veel toeristen.

Onderweg naar Palau Güell komen we langs de Boqueria, een mooie markthal waar je ook tapas kan eten. We dachten daar te lunchen maar helaas is de Boqueria gesloten op zondag. Dan maar ergens anders een broodje gekocht.

Aan Palau Güell krijgen we een ticket voor 15u. We hebben nog een klein uurtje de tijd om nog wat rond te wandelen. Iets voor drie keren we terug naar Palau Güell. We mogen vrijwel onmiddellijk binnen.  Alles is super goed georganiseerd. We krijgen allemaal een audioguide en doordat mensen in groep op vastgestelde tijdstippen binnen mogen, is het geen overrompeling. De audioguide is zeer duidelijk en erg interessant. Het gebouw is prachtig. Echt een aanrader! (ook als het niet gratis is …)

Na ons bezoek aan Palau Güell lopen we verder de Ramblas af tot aan het standbeeld van Colombus (dat naar Amerika zou wijzen maar eigenlijk de verkeerde richting aanduidt) en vandaar verder langs de Ramblas del Mar. Hier blijven we even van de zon genieten. Het is er heerlijk.

Vervolgens gaan we naar het Middeleeuwse deel van Barcelona. Niet ver van de zee is de kerk Sta Maria del Mar.  Dat is binnenin een enorme lege ruimte en net daardoor ook zeer impressionant. Er is net een mis aan de gang dus we kunnen er niet te veel rondlopen.

Op het pleintje aan de kerk is een wijnbar: El Vinya Del Senor. We drinken er een glas lekkere chardonnay en nemen er 2 tapas bij: gerookte zalmblokjes met olijfolie en zeezout en tonijn 'curado' (rauwe, gezouten tonijn die gedroogd is) met geroosterde amandel. Alle twee lekker maar vooral het laatste is verrassend. Ondanks de vrij dominante smaak van de tonijn komt ook de smaak van de amandel goed door. Gezien de kleine porties zijn de prijzen hier echter duur. Voor 2 glazen van 14cl chardonnay en de twee tapas betalen we 31 euro.

We gaan verder door de oudste wijk van Barcelona, de Barri Gotic. Hier is de kathedraal van Barcelona. We gaan er binnen maar ook  hier is een mis aan de gang. We bezoeken de gedeelten die we mogen (bezoek aan de kathedraal is gratis, bezoek aan de crypte kost 6 euro maar die is al gesloten). We gaan ook naar de binnenkoer (bekend omdat die bewaakt wordt door ganzen) en zien er de beroemde ganzen.

We vervolgen onze weg door de smalle straatjes en steegjes en komen plots in een betoging terecht. Hoewel de opkomst niet zo groot is, staan er een 10-tal gepantserde wagens klaar en een heel aantal agenten in gevechtstenue. Dat belooft niet veel goeds. We maken ons snel uit de voeten want we hebben geen zin om in rellen terecht te komen.

We komen langs een mooie en gezellige tapasbar "Tapafina" en gaan er binnen. We bestellen er een bord 'Spaans assortiment’ en 2 glazen wijn. Het spaans assortiment zijn allemaal ingelegde groenten: olijven, 2 soorten champignons, zoete pepertjes, zongedroogde tomaten, … en eigenlijk niet echt lekker. We houden het dus bij die ene tapa en de 2 kleine glazen wijn (7cl) waarvoor we 16,90 euro betalen. We keren terug naar de Barrio Gotico waar ik een andere tapasbar had gezien die ik tijdens de voorbereiding van mijn reis in één van de boeken tegengekomen was: "Taller de Tapas" We bestellen een half flesje sauvignon blanc, een Pulpo Gallega (octopus met paprika), langustinas a la plancha en patatas bravas. Hier zijn de porties een stuk groter en het eten is erg lekker! Zeker een aanrader. De prijs valt heel goed mee: 24,10 euro.

We wandelen nog even langs het water maar keren dan toch vrij snel terug naar het hotel. Vlakbij het hotel drinken we nog een glas (Stef een bier en ik een watertje want nu hebben we echt dorst) en dan gaan we naar onze kamer.

Praktische info:

Van de luchthaven naar het centrum van de stad kan op verschillende manieren (prijzen hieronder waren geldig in oktober 2011)
- Taxi : ongeveer 30 euro
Aerobus: 5,30 euro pp – directe bus tot centrum placa de Espagna of placa de Catalunya om de 6 of 15 min
TMB airport bus (nr.46): 1,45 euro pp of met T10 10-rittenkaart (8,25 euro voor 10 ritten) duurt
iets langer dan aerobus
Trein: 3,15 euro pp of met T10 10-rittenkaart (8,25 euro voor 10 ritten) Gratis shuttle van Terminal 1 naar Renfe treinstation. R2 trein tot Barcelona Sants (elke 30 min) Duurt 19 minuten.

In Barcelona Sants kan je overstappen op het metronet. Dezelfde 10 ritten kaart blijft geldig. 1 kaart kan gebruikt worden door meerdere personen.
Van het centrum van de stad naar de cruiseschepen:Metro tot drassanes en daar blauwe shuttle bus. Prijs 2 euro pp. (3 euro H/T)