San Francisco en Monterey

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Saturday, November 8, 2008

San Francisco - Monterey  164 miles (263 km)

We staan op in een stad die helemaal in de mist zit. We doen nog een stuk van de 49 mile drive die door San Francisco loopt. Onderweg begint het zelfs te regenen. Dat zijn we niet meer gewoon!

De scenic drive brengt ons naar de Golden Gate brug (mooi zo in de mist) en het fort eronder. We maken een kleine omweg om naar de Painted Ladies te kijken. Dat zijn de bekende gekleurde huisjes aan Alamo Square met de skyline van San Francisco op de achtergrond. Verder gaan we langs de kust, door parken en bossen. Mooi.

We gaan verder naar het zuiden tot Monterey. Intussen zijn de mist en de regen nog erger geworden. We dachten vandaag al een stuk van de Highway 1 te rijden. Dat is de weg die langs de kust loopt tussen San Francisco en Los Angeles. Het eerste stuk, van Carmel tot San Simeon is het meest spectaculaire maar als we dat nu zouden rijden zouden we er helemaal niets van zien door de mist. Daarom besluiten we in Monterey naar het aquarium te gaan. Dat staat in verschillende gidsen beschreven als één van de mooiste ter wereld. Het is inderdaad een heel groot complex en heel mooi opgevat. We zien hoe de otters en de vissen in het 'kelp forest' (in de oceaan is dit een gebied waar heel dicht zeewier groeit) gevoed worden. Je ziet er vissen uit de verschillende diepten in de oceaan. Verder zijn er tanks met de mooiste kwallen, anemonen en zeesterren. Ook zijn er speciale voeltanks. Dat zijn tanks waar je aan alles mag voelen: zeesterren, zeekomkommers (verbazend zacht!), zeeëgels, .... En in één tank mag je zelf aan de roggen voelen. (Een roggenvleugel voelt een beetje zoals het zachte puntje van een hondenoor.)

Wanneer we buiten komen is het al donker. We gaan dan maar eerst op zoek naar een kamer en dat blijkt niet eenvoudig te zijn. Er is morgenochtend een marathon in het nabijgelegen dorp (en die komt ook door Monterey) en daarom zijn alle hotels en motels volgeboekt. We hadden al naar het 0800-nummer gebeld van de comfort en quality inns en de goedkoopste kamer die zij nog hadden was 170$. Overal staan bordjes met no vacancy. We komen aan één van de quality inns die er in Monterey zijn en Stef gaat toch prijs vragen. Hij krijgt uiteindelijk nog een kamer voor 150$. Omdat we denken dat we niets beter gaan vinden, nemen we dat maar aan. Zo duur hebben we hier nog niet geslapen!

Nadat we onze spullen in de kamer hebben gezet, keren we terug naar Cannery Row om er te gaan eten. We gaan naar een visrestaurant waar we 2 verschillende gerechten kiezen met hoofdzakelijk krab. Het eten is overheerlijk. De krab is zalig! En de prijs? 115$ voor de 2 gerechten en een lekkere fles wijn. Bij een dure kamer hoort een chique diner ...