San Francisco

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Friday, November 7, 2008

San Francisco

Na het ontbijt (met eitjes op bestelling klaargemaakt zoals je ze graag wil ... lekker!) gaan we naar het vlakbijgelegen BART station. BART is een soort metro (ook gedeeltelijk bovengronds)  We proberen aan een automaat een ticket te kopen maar dat is nog niet zo evident en er is nergens een loket dus we blijven proberen. Uiteindelijk zien we dat 1 ticket 4$ kost en een dagpas 8$ dus kopen we een dagpas en dat lukt. Wanneer we dan door de draaihekjes proberen te gaan, lukt dat niet. Wat blijkt? We hebben 2 dagpassen voor de trein gekocht en niet voor de BART. De trein gaat ook naar San Francisco, alleen niet naar het centrum. Daarvoor moeten we overstappen op een tram of bus. Omdat het zonde zou zijn om 2 keer 8$ weg te gooien, doen we dat dan maar. De tram van het station naar Union Square in het centrum kost ons 1,5$ per ticket en het hele traject gaat erg vlot. Na een korte wandeling in de buurt van Union Square, nemen we de Cable Car naar Lombart Street, de bekende crookedy street. Dat is een erg steile straat die in zig zag gaat omdat ze anders niet te berijden zou zijn. Je mag er met de wagen alleen maar naar beneden en niet naar boven. Wij gaan er via de voetgangerstrappen naar beneden en gaan dan te voet verder tot Fisherman's Wharf. Daar ontdekken we een klein National Park met een aantal oude boten in perfecte staat. Met onze National Park Pass mogen we die boten bezoeken. (Zonder pas kost het 5$.) Het is zeker een bezoekje waard. Vanop de boten zien we Alcatraz voor de kust liggen en zien we ook onze eerste zeeleeuwen. Imposante beesten die geweldig veel lawaai liggen te maken op het dok erlangs.

Na ons bezoek aan de boten wandelen we verder richting pier 39 waar nog veel meer zeeleeuwen liggen. Daar zijn een aantal houten pontons waar ze allemaal op liggen te zonnen. Ze zijn met honderden! (bij een laatste telling waren er meer dan 400 zeeleeuwen in dit gedeelte van de San Francisco baai.) Het zijn geweldige dieren om te observeren maar ze stinken verschrikkelijk!

Als lunch kopen we een bakje crab chowder aan één van de vele stalletjes (lekker maar erg duur!) We slenteren nog wat langs het water en gaan informeren voor een bezoek aan Alcatraz maar dat is helaas allemaal uitverkocht.

Dan nemen we de bus naar China Town. Hier kom je echt in China terecht! Alle opschriften, tot zelfs de verkeersborden toe, zijn hier in het Engels en het Chinees. Op de bus praten we met een Chinees vrouwtje dat fier vertelt dat ze Europa bezocht heeft: in 17 dagen heeft ze 16 landen en  20 steden en dat heeft 2600$ gekost. Chinatown heeft een gezellige drukte. Er zijn enorm veel winkels waar gigantische rommel verkocht wordt maar dat is een deel van de charme. We brengen een bezoek aan wat in onze gids beschreven stond als een 'fortune cookie factory'. De 'fabriek' is een kleine opslagruimte, zo groot als mijn slaapkamer met daarin 1 primitief machien dat ronde koekjes bakt en 1 Chinees vrouwtje dat een papiertje op zo'n koekje legt en dat dat in 2 handelingen plooit tot de vorm van een fortune cookie. Erg simpel eigenlijk. Een foto nemen? Ja graag! En dan 50 cent betalen aub...

Van Chinatown wandelen we verder tot we weer aan Union Square komen en van daar wandelen we naar het water, de ferryport van San Francisco. In onze gids stond dat er een erg goed Vietnamees restaurant in het ferrygebouw is. We gaan daar eten en zitten volgens mij in het mest trendy restaurant van San Francisco. Het is er ongelooflijk druk. We nemen 2 gerechtjes van de voorgerechten, 1 gerecht van de hoofdgerechten, 1 groentegerecht en rijst. Alles wordt geserveerd 'family style' zoals zij het zeggen: de gerechten in het midden van de tafel en ieder neemt daarvan op zijn/haar bord. Als voorgerechten hebben we beef carpaccio en rauwe inktvis. Heel lekker en heel mooi gepresenteerd. Het hoofdgerecht dat we gekozen hebben, is pikante Monterey inktvis met paprika. Daarbij sluimererwten met Chinese champignons. Het was heel erg lekker. De wijnkaart viel tegen: bijna uitsluitend Europese wijnen. Misschien bijzonder voor de Amerikanen maar wij zouden liever Californische wijn drinken. De wijnen zijn zo belachelijk duur dat we uiteindelijk helemaal geen wijn drinken.

Na het eten wandelen we terug naar Union Square waar we de BART nemen (en niet eerst de tram en dan de trein) naar Milbrae, het station bij de luchthaven en vlakbij ons hotel.