Van Cortez over Monument Valley naar Grand Canyon

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Flag of United States  , Arizona
Friday, October 31, 2008

Cortez - Goodenecks State Park - Monument Valley - Grand Canyon - Tusayan   352 miles (563 km)

Het ontbijt bij Best Western is gelukkig wat beter dan de geluidsdichtheid van hun kamers. Het is een continental breakfast met cornflakes, yoghurt, brood en gebak, aardbeiencofituur (enige smaak!), siroop, gravy (!) en de mogelijkheid om zelf verse wafels te bakken (potjes deeg staan klaar en mag je zelf op voorverwarmde ijzers gieten.)

Iets na 8 uur vertrekken we richting Grand Canyon. Onderweg komen we langs het vierstatenpunt. Dit is het enige punt in de Verenigde Staten waar 4 staten bij mekaar komen (Utah, Colorado, New Mexico en Arizona) Hier is een monument voor gemaakt waarbij je met iedere hand en voet in een andere staat kan staan. We dachten daar een foto te gaan nemen maar helaas ligt dit punt op Navajo grondgebied en de Navajo's zijn de allergrootste uitbuiters ter wereld ... alles kost geld (compensatie omdat ze zelf zo lang uitgebuit?) Om naar dit monument te gaan moeten we 3$ betalen en dat alleen maar om even een foto te nemen, heb ik er niet voor over. We gaan dus gewoon verder zonder de obligate foto (maar door naar de ingang te rijden zijn we wel even in New Mexico geweest dus we zijn in alle 4 de staten geweest, alleen niet in alle 4 tegelijk maar dat is maar een detail ...)

Wat verder op de weg naar de Grand Canyon komen we ook aan Goosenecks State Park en daar gaan we wel naartoe. Hier kronkelt de Colorado (in ganzenekken) diep door een canyon. Impressionant zicht van hieruit.

Onze volgende stop is Monument Valley, ook op Navajo grondgebied. Om er te geraken rijd je eerst al een hele tijd door het reservaat. Achter iedere bocht staan indianen juwelen en rommel te verkopen. Hun huizen zijn ongelooflijke puinhopen. Langs de weg ligt overal afval en junk. Dit is de eerste keer in de Verenigde Staten dat een gebied zo desolaat, vijandig en vuil aanvoelt.
Om Monument Valley te bezoeken moet je 10$ betalen (voor de wagen met alle inzittenden). Het visitor center is gesloten omdat ze er een gigantisch hotel aan het bouwen zijn (de winkeltjes blijven wel open ...) Gelukkig heb ik voor ons vertrek een uitstekende beschrijving van de route door het park gedownload . Hiermee volgen we de volledige openbare route door het park. Sommige stukken zijn enkel toegankelijk met betalende jeep tours. (erg duur) Er staan genummerde bordjes langs de weg en die nummers komen overeen met wat ik van internet haalde. De weg door het park is onverhard en erg hobbelig (misschien wel bewust in zo'n slechte staat gehouden om meer jeep tours te verkopen) Vandaag is de eerste bewolkte dag van onze hele reis. Er staat ook een frisse wind en we kunnen zelfs een trui gebruiken. Het zal de allereerste keer zijn dat we overdag een trui dragen!

Na ons bezoek aan Monument Valley zetten we onze tocht verder naar de Grand Canyon. Eigenlijk waren we van plan naar Flagstaff te rijden maar plots komen we aan een kruispunt waar een pijl staat naar de East Entrance van de Grand Canyon en op datzelfde kruispunt is er ook informatiekantoor. We stoppen er om te vragen of er dichter bij het park ook logement is (dichterbij dan Flagstaff of Williams) Hoewel het volgens het bordje met de openingsuren nu open zou moeten zijn, is de deur op slot en is er geen levende ziel te zien. De toiletten zijn wel open en we gaan alle twee eens naar toilet. Daardoor staan we er nog als er plots een auto stopt. Een inidiaanse vrouw stapt uit en we vragen of zij van de Information Center is. Ze zegt ja maar maakt geen aanstalten om de deur open te doen. Na een paar minuten vraagt Stef dan of het nu gesloten en ze zegt van niet. Het duurt nog even voor ze uit haar wagen komt en dan zegt ze dat de deur zou moeten open zijn. Ze probeert zelf en komt tot dezelfde conclusie: de deur is wel degelijk op slot. Ze klopt luid maar er komt geen beweging. Ze keert terug naar haar auto en wij staan ons af te vragen of we onze tijd aan het verdoen zijn. Dan gaat er plots een deurtje op de zijkant van het gebouw open. Er steekt een andere vrouw haar hoofd om de hoek en trekt dan snel weer de deur dicht. Wij verwachten dus dat ze de voordeur zal komen opendoen maar nee hoor. Net wanneer we denken dat het echt nutteloos is, komt de eerste vrouw terug uit haar wagen met de mededeling dat ze geen sleutel bijheeft. We zeggen dat er iemand is komen kijken en dus gaat ze terug naar de deur en klopt nog luider. Na nog zeker een minuut of twee komt de vrouw van binnen toch de deur opendoen. "I didn't know it was locked" ... Waarom kan ik dat moeilijk geloven? Eindelijk staan we dus binnen en vragen we wat we te vragen hebben: of er logement is bij het park zodat we niet moeten rondrijden langs Flagstaff. Er blijkt inderdaad nog een klein dorpje met wat motels vlak bij het park te liggen: Tusayan. We vinden een brochure van het dorp en gaan weer terug naar de auto. In de brochure staat een publiciteit voor Comfort inn & suites. Stef belt hen op op het gratis nummer en ze hebben nog meer dan voldoende kamers aan 99,9$. We nemen dus de kortere weg via de oostingang en komen zo via deze weinig gebruikte weg aan de Grand Canyon. We hebben intussen al veel kloven en canyons gezien maar deze is inderdaad 'Grand'! Vlakbij de oostingang is er een oude uitkijktoren waar je in kan. Van hieruit heb je een heel mooi uitzicht.
Langs de weg naar Grand Canyon Village zijn er nog een aantal mooie uitkijkpunten. Het drukste punt is zonder twijfel dat van Mather Point. Dat punt ligt aan de parking van waar je te voet naar het grootste visitor center kan. Helaas is dat al gesloten tegen de tijd dat wij eraankomen. We wilden informeren naar logies in het park. Dan maar naar de lodges zelf gaan... Na de eerste lodge weten we al genoeg: slechts 2 lodges hebben nog kamers vrij en die kosten 142$ en 162$ per kamer excl. tax. Dat is boven ons budget dus rijden we door naar Tusayan, het dorpje de vlakbij de zuidingang ligt en waar de Comfort Inn is. De Comfort Inn ligt vlak naast het imax theater waar de National Geographic film over de grand canyon vertoond wordt.

De kamer is erg mooi. Er is een koelkast en een koffiemachine. De badkamer is mooi met bad/douche. De kamer heeft 2 deuren: 1 die motel-stijl uitgeeft op de parkeerplaats voor de deur en een andere die uitgeeft op een soort van binnentuin met jacuzzi, ligzetels en bar. Er is een klein terrasje voor de deur. Erg gezellig.

De prijzen in het restaurant van het hotel zijn redelijk dus eten we gewoon hier. Dat is echter niets speciaals. Geen aanrader dus.