Canyonlands NP en Dead Horse Point SP

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Flag of United States  , Utah
Wednesday, October 29, 2008

Na het ontbijt vertrekken we naar Canyonlands National Park. Wij bezoeken het Island in the Sky District. Canyonlands is namelijk ingedeeld in 3 districten: Island in the Sky (het makkelijkst toegankelijke) in het noorden, The Maze (een doolhof van stenen, enkel te voet of vanaf de rivier te bereiken)in het westen en The Needles (voor wie echt de canyons in wil) in het oostwesten.
In Island in the Sky is er ook een Scenic Drive die we volgen. We gaan naar de verschillende uitzichtspunten en hoewel het uitzicht er telkens mooi is, hebben we er geen optimale dag uitgekozen om dit gebied te bezoeken. De gehele canyon is nogal mistig (door luchtvervuiling, bosbranden, nevel, ... wie zal het zeggen?) en dat terwijl we hier op zo'n grote hoogte over de canyon uitkijken dat je vanuit een vliegtuig nauwelijks een beter zicht zou hebben. Het landschap is bijzonder indrukwekkend maar het geeft niet goed op foto.
Op de terugweg naar Moab gaan we ook naar het Dead Horse Point State Park (hier geldt de pas voor de National Parks niet en betalen we 10$ inkomgeld) Dead Horse Point is volgens een legende zo genoemd omdat cowboys hier een groot aantal wilde paarden hadden opgejaagd tot ze op het 'schiereiland' bijeen gedreven waren, waarna ze de enige toegangsweg hadden afgesloten. Zo konden ze rustig kiezen welke paarden ze wilden en de andere hebben ze om onverklaarbare reden gewoon laten omkomen van dorst en dat terwijl de arme dieren honderden meters lager de Colorado rivier zien stromen.
Wat er ook van waar is ... het landschap is hier bijzonder spectaculair. Maar jammer genoeg ook hier erg mistig.

Om terug te keren naar Moab willen we een 4x4 weg proberen. We hadden aan de ranger in het state park gevraagd of die bereidbaar was en hij heeft naar onze auto gekeken en gezegd dat het te doen was. Het eerste gedeelte is een hobbelige zandweg door de woestijn en dan komen we plots aan een pas waar de aardeweg er wel erg slecht bijligt. Stef gaat eerst te voet op prospectie e n besluit het dan toch maar niet te doen. Het is al 16u en het is nog erg ver tot Moab en als er iets gebeurt (platte band, een darmpje afrijden, ...) dan kan dat een erg groot probleem worden want hier is geen bereik met de telefoon en je weet niet of er vandaag nog iemand anders deze weg gaat nemen. We keren dan maar terug en wanneer we bijna terug  op de hoofdweg zijn, kruist er ons een andere jeep. Als we dat geweten hadden ...

Net voor we naar Moab terugkeren, gaan we nog even naar Arches National Park. Daar gaan we nog eens terug om er de Delicate Arch te fotograferen met onze telelens en met het warme licht van de ondergaande zon. We moeten weer het steile pad omhoog maar het is de moeite waard. De boog is in het avondlicht nog mooier. Aan de andere kant van de boog, op de smalle bergrug, staan een heleboel mensen op de zonsondergang te wachten. Van daaruit moet het ook wel mooi zijn maar dat is die tocht van 3 uur en als we die nu hadden ondernomen, zouden we er nooit tegen zonsondergang geraakt zijn. (en dan nog terugkeren in schemerdonker ...)

Nadat we in ons hotel gedouched hebben, gaan we terug naar de Moab brewery om er te eten. Stef neemt dezelfde Moab burger en ik neem een chicken burrito, geserveerd met veggy chili, Mexicaanse rijst, zure room en pikante salsa (lekker, erg veel, enige opmerking is dat het kippenvlees een beetje droog was)

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews