Van Tropic over de Scenic Byway 12 naar Moab

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Flag of United States  , Utah
Monday, October 27, 2008

Tropic - Scenic Byway 12 - Capitol Reef - Hanksville - Green River (I-40) - 191 South - Moab 303 miles (485 km)

We gaan terug om 08u30 ontbijten en krijgen de heer des huizes niet te zien. Zijn vrouw zegt dat hij vandaag uitslaapt. Of zou het kunnen dat hij zich niet meer durft te vertonen nadat hij gisteren zijn kat gestuurd heeft? Zij doet alvast alsof er niets gebeurd is. Vreemd toch allemaal ...

Als ontbijt krijgen we eerst een coupe met vers fruit en yoghurt, gevolgd door pancakes (3 dikke pannekoeken) met sirop. De sirop hier is veel vloeibaarder en niet zo mierenzoet als de siroop bij ons. Daarbij serveren ze dan nog 2 sneetjes spek. Lekker maar erg zwaar.

Om 10 uur vertrekken we. We rijden vandaag de rest van de Scenic Byway 12. We stoppen voor een bezoek aan het Petrified Forest van Escalante (niet te verwarren met het veel grotere National Park!) Dat is een State Park dus geldt de National Park Pass hier niet. We betalen 3$ per persoon om binnen te komen. De self guided tour (een wandeling waarbij je op verschillende plaatsen en nummertje ziet, waarvoor je de bijhorende uitleg kan lezen in een brochure die je krijgt) duurt ongeveer een uur. De hoeveelheid versteend hout dat hier ligt, is niets in vergelijking met wat ik op foto's gezien heb van het National Park maar aangeizen wij niet naar dat National Park gaan, was het toch interessant om te zien.

We vervolgen onze weg langs een schitterend landschap. Op een bepaald moment komen we door een gebied met allemaal berkenbossen. Berken zover het oog rijkt ... Helaas zijn alle bomen hun bladeren al kwijt. Het ziet er nu prachtig uit met al die witte bomen die afsteken tegen een staalblauwe lucht maar als alles hier in herfstkleuren staat, moet het ng mooier zijn.

De Byway 12 eindigt in Torrey, waar we richting Capitol Reef National Park gaan. Dat is een park met weer heel spectaculaire rotsformaties; torenhoge rotswanden in rode, witte, paarse en zelfs zwarte steen. Aan het begin van het park zijn boomgaarden in prachtige herfstkleuren en  hier en daar een oud gebouwtje. We willen hier niet al te veel tijd verliezen dus volgen we de Scenic Drive om op korte tijd zoveel mogelijk te zien. De autotocht is 21 km lang en voert door het Westelijke deel van de Waterpocket Fold. Het is impressionant. Er zijn ook een aantal wandeling te doen maar daar hebben we helaas geen tijd voor. We moeten verder als we vandaag nog in Moab willen aankomen.

Wanneer we aan Hanksville zijn, wordt het donker. De rest van de weg tot Moab leggen we af in volkomen duisternis en dan lijkt er geen eind aan te komen. Rond 20u00 komen we aan in Moab en gaan we op zoek naar een hotel of motel. We stoppen op een paar plaatsen en terwijl Stef binnen prijzen vraagt en kamers bekijkt, surf ik op onbeveiligde netwerken om via internet iets te zoeken. Uiteindelijk kiezen we de Sleep Inn voor 71$ per nacht plus tax (eerst 79$ plus tax maar omdat we wat aandrongen op een betere prijs voor 3 nachten, hebben we 10% korting gekregen.) We waren aan het twijfelen of we de Days Inn zouden nemen (dat wat 60$ plus tax) maar om n of andere reden hadden we daar geen van beiden een goed gevoel bij. We zetten onze bagage in de kamer en vragen aan de receptionist waar we iets kunnen gaan eten. Hij raadt ons aan naar de Moab Brewery te gaan, wat we dan ook doen. Het blijkt een goede keuze te zijn. Het eten is er erg lekker. Stef neemt een Moab burger, een enorme hamburger met sla, tomaten, bacon en cheddar cheese  in een broodje en daarbij naar keuze frietjes, cole slaw of onion rings. Ik neem de fish tacos: 3 tacoshells met daarin 3 verschillende soorten vis gepaneerd, sla en tomatenblokjes en daarbij vegetarische chili (erg lekker), Mexicaanse rijst (heel erg lekker), zure room en salsa (erg pikant maar ook erg lekker). Daarbij drinken we een Margherita en Stef neemt nadien nog een lokaal gebrouwen biertje. Een ander bier zouden ze volgens de Utah wetgeving niet eens mogen serveren. Utah heeft de vreemdste liquor laws van de hele Verenigde Staten: In een restaurant mag je alleen een alcoholische drank bestellen als je ook iets bestelt om te eten (ook al zijn dat bijvoorbeeld alleen maar taco chips of onion rings). "doubles" zijn verboden, dus een dubbele whiskey kan niet. Je mag maar pas een nieuw alcoholisch drankje krijgen als het vorige leeg is. Als het restaurant bij een brouwerij hoort, mogen ze enkel het door hun gebrouwen bier serveren. Winkels mogen enkele dranken verkopen met een maximum van 3,2%. Sterkere dranken (dus ook wijnen) mogen enkel verkocht worden door de State Liquor Stores, tegen vast prijzen en tijdens heel beperkte openingsuren. En zo vergeet ik nog wel een aantal regeltjes.

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews