Universal Studios

Trip Start Oct 17, 2008
Trip End Nov 11, 2008

Sunday, October 19, 2008

Vandaag gaan we naar Universal Studios. We nemen bus en metro tot de andere kant van de stad (bus 439 tot Wilshire/7th en daar de red line metro tot Hollywood Universal City) en van aan het metro station is het een paar meter wandelen tot een shuttle die ons naar de ingang voert (het is niet ver maar wel heel erg bergop en de shuttle is gratis)

Aan de ingang moeten we een klein half uurtje aanschuiven om tickets te kopen. We dachten eerst een gewoon dagticket te nemen maar omdat het al bijna elf uur was tegen de tijd dat we in het park zouden geraken, besluiten we een annual pass te nemen. Deze is 1$ duurder (voor ons eigenlijk 9$ want we hadden een kortingbon) maar blijft geldig tot eind 2009 en je krijgt er 10% mee op al het eten dat je in het park koopt. Als we dan net voor ons vertrek nog tijd over hebben, kunnen we nog eens terugkomen om de rest van het park te doen.

Universal Studios is een combinatie van een studiobezoek en een pretpark waarin alles om films draait. Het park is opgedeeld in een upper lot en een lower lot, met mekaar verbonden door een aantal roltrappen. Wij beginnen in het lower lot omdat we dachten dat er daar minder volk zou zijn en ik denk wel dat dat ook zo is want we moeten nergens langer dan 10 minuten wachten. Er zijn voorstellingen met special effects, veel vuur (uit de film Backdraft) en er zijn een wildwaterbaan en een roller coaster. De wildwaterbaan is tof want het is erg warm (meer dan 25C)  en de voorstelling Backdraft is erg interessant en spectaculair. In de upper lot gaan we naar Simpsons the Ride. Dat is erg spectaculair (en om doodziek van te worden - ik heb af en toe met mijn ogen dicht gezeten!) Je gaat in kleine groepjes in een karretje (type roller coaster). Dan gaat het licht uit en begint er op een reusachtig scherm een tekenfilm met de Simpsons in de hoofdrol. Zij zijn op bezoek in een pretpark waar een rollercoaster wagentje op hol slaat. Wij zitten zogezegd mee in dat wagentje. Het wagentje schokt en beweegt met het beeld mee. Het is zo goed gedaan dat ik er vreselijk wagenziek (zeeziek, luchtziek?) van word maar toch is het geweldig.
Ook in de upper lot is de studio tour langs een aantal filmsets van Universal. Heel goed gedaan: je komt langs een straat waar plots een rivier buiten haar oevers treedt, langs een vliegtuigcrash die er akelig echt uitziet, langs Whisteria Lane (uit de serie Desperate Housewives), ... Echt de moeite waard!
We blijven in het park tot 18u, sluitingstijd en hebben helaas niet alle attracties kunnen doen. Misschien komt onze annual pass dus nog van pas.

We nemen de metro 1 halte terug en komen zo in hartje Hollywood op de Hollywood Bvd. (waar die sterren zijn) Hier heerst een gezellige drukte. We wandelen langs de boulevard en bekijken enkele van de sterren op het voetpad. We lopen verder tot het Grauman's theater waar de hand- en voetafdrukken zijn van een aantal filmsterren. Daarna gaan we iets eten en dan haasten we ons terug met de metro red line naar Wilshire/7th want de laatste bus naar ons hotel gaat al om 21u. Anders moeten we weer heel erg ver met de metro green line, dan een shuttle naar LAX, halverwege uitstappen en dan nog een stuk te voet. Zo hebben we het gisteren moeten doen en dat is niet voor herhaling vatbaar.

We komen doodmoe aan in onze kamer en zijn eigenlijk blij dat we weg kunnen uit LA. Door de ongelooflijke afstanden is LA geen aangename stad om te bezoeken en al helemaal niet zonder auto (en met auto is het een hel om parkeerplaats te vinden)